PROGRAM - Show Me Lp - ANTI FADE Records - 2019 x
Have you ever seen that Memory killer video clip of the Melbourne’s 5-pieces band Program? A super catchy Mod Revival tune and an appealing call for a jovial dancing, the whole thing being however surrounded by a (delightful) melancholic atmosphere! A sufficient reason to check the whole Show Me Lp, especially when knowing that it had been released last October by the Australian key label Anti Fade Records x.
The same kind of 1978 powered-up pop sound (think Lambrettas, Merton Parkas…) lays on four of the nine tracks (Another Day, Memory, They Know, Show Me). The tempo slows down a bit on the other half with a more classy Australian post-punk sound (Program, Unexpected Plans, Enquiries) - the continuous guitar surges then evoking some Eddy Current Suppression Ring hits - as well as with some early Minight Oil-like pop rock songs (Tailwind Blues, Motorbike).
By the way, three guitars in a band isn’t that regular ! The trio rhythm section (drums, bass, rhythmic guitar) nicely builds an efficient background to the two gifted front guitarists/singers, some good old friends who seem to answer one another with their inventive, complementary guitar gimmicks over and over, while their two melodious voices, a nasal one and a warm one, alternate on every song.
Let’s also mention the mastering made by you know who, the beautiful dark front cover with its very late 70’s design and lettering, the pictures of those friendly late-thirties guys and girl on the back, and the black and white, austere inner sheet with all the lyrics, mostly dealing with unilateral love stories, couples’ commitments, downs in a relationship, broken friendships and the resilience when facing those daily upsetting events. Or when punk rock grows up into some maturity…
For sure, another uprising bearing wall in this so stunning Melbourne punk scene ! And by the way, have also a little check on the other band of one of the two singers : the Stroppies (awesome Melbourne post-punk sound, they'll be touring Europe next May).
Avez-vous déjà vu ce clip, Memory, du groupe Program de Melbourne ? Avec son petit côté mod revival, le morceau est super accrocheur, dansant, en étant tout à la fois joyeux et mélancolique. Une raison suffisante pour s’écouter la totalité de l’album Show Me, sorti sur l’incontournable, et toujours excellent, label australien Anti Fade Records (en octobre 2019).
On y retrouve donc ce son pop sur-vitaminé typique de la fin des années 70 (on pense aux Lambrettas, aux Merton Parkas…) sur quatre des morceaux (Another Day, Memory, They Know, Show Me). Le rythme ralentit un peu sur le reste de l’album, et on ressent alors l’influence du post-punk australien à la Eddy Current Suppression Ring (Program, Unexpected Plans, Enquiries) ainsi que le son pop-punk des débuts de Midnight Oil (Tailwind Blues, Motorbike).
Cinq musiciens, dont trois guitares, chose peu banale, non ? La section rythmique (batterie, basse, guitare rythmique) porte avec efficacité les deux chanteurs, deux bons potes qui lancent leur guitares dans des dialogues incessants sur chaque morceaux, grâce à des gimmicks inventifs et complémentaires. L’alternance des voix, l’une plutôt nasale, l’autre assez chaude, mais toutes deux très mélodiques, assoit définitivement le style du groupe.
On peut aussi mentionner le master, réalisé par Mickey Young - toujours lui dès qu’il s’agit de l’Australie -, le design sombre et le lettrage très fin-70’s de la couverture, la photo à l’arrière de la pochette, qui montre le fort lien d’amitié unissant les membres du groupes, la présentation austère des paroles, qui traitent d’histoires d’amour à sens unique, d’engagement, de vie de couple, d’amitiés perdus et de résilience face aux évènements de la vie de personnes approchant la quarantaine… Quand le punk rock devient vraiment mature, ça donne des groupes comme Program. La scène rock de Melbourne n’en finit pas de nous épater.
PUPPY AND THE HANDJOBS - 7" ep - BLACK GLADIATOR/SLOVENLY - 2020 x
Who was talking about maturity ? Surely not Puppy And The Handjobs ! A wacky, provocative atmosphere surrounds the band and the three stupid-looking guys don’t seem to take life too seriously : binary tempo, lo-fi garage punk dirty sound (think Rip-Offs, Zodiac Killers…), minimalist guitar solo, yelling vocals and choirs, both deeply coming from the guts, 60 to 90 seconds, straight in yar face songs (7 kicking tracks on that ep !) and, on the top of that, the futile and obscene topics : porn and scatology (Cocksucker, Predator - Oh yeah, they even have a funny video clip of a previous release (I think I’m gay) on Pornhub !)), B-movies (Plan 9, Rocker Hag), misanthropy (I Hate Everything, I’m A Beat Off, That’s Bullshit !). The ep front cover (a more decent one was also drawn), the name of the band, the hilarious tatoo on the singer’s chest (Hit Dad, Love Mom) and the crude attitude on stage (guitarist wearing dirty under-wears, S&M leash and necklaces, transvestite bassist, reckless drummer…) fully prop the thing up.
The restless, international punker Pete released this second ep of Puppy and the Handjobs on his Slovenly Rec. label, with the help of his mate in Gladiator Rec. Let’s also mention a few garage band in which the guys, who seem to know their subject, are involved around Phoenix, Arizona : the Van Buren Wheels (classy 60’s garage on Slovenly Rec. too), Moonlight Magics (lounge exotica), the Blankz (US punk)…
That ep is the perfect soundtrack for that Griveaux and his Handjob silly sex affair that has just blown up his political carrier as a French minister !
Qui parlait de maturité ? Certainement pas Puppy And The Handjobs ! Alors là, pour le coup, l’atmosphère est complètement déjantée, la stupidité omniprésente et les trois gars du groupes semblent ne pas prendre les choses trop au sérieux !
Le tempo est binaire, le son garage punk est crade et lo-fi à souhait (on pense aux Rip-offs, Zodiac Killers…), les solos de guitare minimalistes, les morceaux durent 90 secondes maximum - prend ça dans la face (7 morceaux sur ce EP quand même!). Le chanteur hurle ses paroles, ça vient du fond des tripes, même chose pour les choeurs. Et puis, il y a les paroles… Du cul, de l’obscénité, du porno gay (Cocksucker, Predator - ils ont d’ailleurs sorti le clip d’un précédent EP (I Think I’m gay) sur Pornhub !), de la misanthropie (I Hate Everything, I’m A Beat Off, That’s Bullshit !) et de la série Z (Plan 9, Rocker Hag).
Vous en voulez encore ? Parlons alors du nom du groupe (mais pourquoi je pense soudain à Benjamin Griveaux, ce ministre français dont la carrière politique vient d’être torpillée pour une sordide histoire de branlette ?), du dessin de la pochette du EP (une couverture plus soft a aussi été publiée), des tatouages hilarants du chanteur (Hit Dad, Love Mom), de leur attitude provocatrice sur scène (guitariste en sous-vêtements crades avec collier et laisse sado-maso, travestissement du bassiste, désinvolture du batteur)…
Plus sérieusement, on peut aussi mentionner quelques groupes garage dans lesquels les gars sont impliqués du côté de Phoenix, en Arizona : le garage 60’s, très classe, des Van Buren Wheels (Slovenly Rec.), le son exotica des Moonlight Magics, le punk ricain de the Blankz… Et c’est l’infatigable globe-trotteur Pete qui a sorti ce second EP de Puppy And The Handjobs sur son label Slovenly Records, en co-production avec son pote de Gladiator Records.
The NYC band Brower launched in 2018 a stunning rocket with its first album, Buzzsaws, released on the Dig It ! Records' New York label. Check those ten festive, hyper-dancing glam nuggets with that awesome 70's sound on the guitar, that galloping tempo and that distinctive, piercing, camp voice of the singer Nat Brower - thinking once again about Hunx And His Punx, Shannon And the Clams and of course Sweet, T-rex and Slade.
They are back with that tribute ep to some 60’s/early 70’ bands from Liverpool. The 1963 year is at scope on the A-side with the fresh British 60’s beat tunes of the Beattles, of course, (Little Child), and Gerry & the Pacemakers (How Do You Do It ?), which are both turned into some cool, jovial, glam songs. On the B-side stands a cover track of the little known band Rockin’ Horse, which psyche proto-punk song Oh Carol, I’m so sad (1971) is inversely converted into some catchy 60’s garage sound with Beattles’ like choirs. Pretty glamy pink front cover with some British references too.
Brower is part of the vivid punk & rock’n’roll NYC scene : the Baby Shakes (power pop), Dirty Fences (punk’n’roll), Dangüs Tarküs (weirdos punk wave), just to name a few. This record was released in 2019 on the Spanish Discos Meteoro Records (ya know, the first 7inches of les Lullies). And as recently heard in an interview : let’s blithely loot the others’ garanteed tastes, but let’s make it with kindness ! So, thanx to the Bitume Rugueux and Juvenile Delinquent crews for the Brower discovery !
En 2018, le groupe new yorkais Brower lançait une véritable bombe à fragmentation avec son premier album Buzzsaws, sorti sur le label de New York Dit It! Records. Dix roquettes de glam festif, et hyper dansant, y figuraient, combinant le son de 70’s à la guitare à une rythmique galopante, et portées par la voix stridente et maniérée, reconnaissable entre toutes, de Nat Brower. Un peu comme si le chanteur d’Hunx & His Punx/Shannon & the Clams se mettait à chanter du T-rex, du Slade ou du Sweet.
Ils sont de retour avec ce EP trois titres de reprises de standards de groupes de Liverpool des années 60/début 70. Les Beattles , bien sûr, mais aussi Gerry & the Pacemakers, sont à l’honneur sur la face A, avec les versions de Little Child et How Do You Do It ?, deux morceaux de 1963 passés à la moulinette du glam très rafraichissant de Brower. Moins connu, le morceau psyché/proto-punk Oh Carol, I’m so Sad, sorti en 1971 par le groupe Rockin’ Horse, est repris sur la face B, avec un son, à contrario, plus garage/pop, avec choeurs à la Beattles. Le tout est emballé dans une jolie pochette rose-bonbon, et bourrée de références au rock anglais.
Brower sort de cette scène punk’n’roll new yorkaise, toujours très vivante : de la power pop des Baby Shakes au punk’n’roll des Dirty Fences, en passant par le punk waveux des ovnis Dangüs Tarküs, il y en a pour tous les goûts. Le disque est sorti en 2019 sur le label espagnol Discos Meteoro Records (on se souvient du premier 45 tours des Lullies!). Une découverte à mettre (encore une fois) sur le compte des équipes de Bitume Rugueux et Juvenile Delinquent !
Coming back to that previous interview with Mr Occhio… We can’t deny the major influence the anarco-punk band Crass had on the whole punk movement: self-production, Do It Yourself culture, non-profits ethics… The whole thing has widely spread since and, by the way, even overshot the usual area of political anarchisms (whether it be socialist, situationist, individualist, capitalo-libertarian, nihilist, rightist...).
Litteral application and strong implication for the 5 guys in Traitre, a band from Lille, Northern France: shows in most of the French autonomous places (les Tanneries, l’Ecluse, la Miroiterie..) or for non-profits associations, free internet downloads of their songs, a nice network of vinyls’ enthusiastic distributors - we even have one, Patatrak Distrax, on Reunion Island !, self-release of this 7inches single (1000 issues) in the late 2019, the whole profits made on its sales landing straight to RAJCOL (a judicial watch network, also dedicated to the defense of the victims of police violences - a really big issue in France nowadays). Yet, the band manage to avoid all the annoying clichés usually found in political militancy.
They started back in 2012, released a bunch of demo tapes and 7inches and used to play a really good mix of street-punk/Oi/hxc music : aggressive, raw sound for the bass/drums/rhythmic guitar trio, efficient, minimalist solos on the lead guitar, punctuated, not too low voice, dark, gloomy universe in the French lyrics, and pervasive, entailling choirs. Thinking about bands such as Scrotum, Paris Violence, Symphonie Urbaine, La Dérive des Incontinents, Taulards… The Traître full discography was re-released last year on the skinhead label Une Vie Pour Rien ?
A more melodic Oi sound and a highly emotional atmosphere surround this single, and the two songs, Vers Un Nouveau Deuil and En Vain, deal with soul pains, mournings, death and the vanity of the life. A black & white minimalist cover, the French lyrics and an exhaustive inner sheet presenting the RAJCOL activities, complement the whole thing.
A great band, two awesome songs, a nice visual artwork, a righteous cause - the associative field having ever been one of the rare remaining counter-power. Many reasons to jump on it !
En repensant à cette interview de Mr Occhio dans le numéro #1 de Shut Up & Play the Music, on peut difficilement nier l’influence majeure qu’à eu le groupe Crass sur l’ensemble du mouvement punk : auto-production, culture du DIY et du non-profit, échanges de disques, soutiens à diverses causes… Une éthique qui s’est largement propagée, allant même jusqu’à déborder du domaine strict de l’anarco-punk - on en retrouve d’ailleurs de nombreuses traces dans toutes les tendances de l’anarchisme politique, qu’il soit à tendance socialiste, situationniste, libertaire, libertarienne, nihiliste, et même de droite... Mais je m’égare.
Les cinq lillois du groupe Traître ont, eux, toujours été très impliqués dans la scène DIY/anarco-punk française : concerts dans les lieux autogérés (les Tanneries, l’Ecluse, la Miroiterie…), partage libre de leur musique en dehors de toutes plateformes à fric, solide réseau de distributeurs (il y en a même un à la Réunion : Patatrak Distrax !), auto-production et appui à des associations engagées - tous les profits de ce dernier 45 tours, sorti fin 2019 à 1000 exemplaires, bénéficieront par exemple à l’asso RAJCOL, un réseau de soutien juridique aux victimes des bavures policières, encore trop nombreuses en France - tout en évitant les nombreux écueils du militantisme politique.
Avec quelques K7 démos et une flopée de 45 tours sous les bras, Traître joue depuis 2012 une excellente mixture de street-punk, de Oi et de hxc: section rythmique guitare/basss/batterie agressive à souhait, solos de guitare efficaces et minimalistes, chant en français avec une voix saccadée sans être trop grave, ambiance sombre des paroles, choeurs entraînants et omniprésents. On pense fortement au son brut de l’Infanterie Sauvage, couplée à la noirceur de groupes tels que Scrotum, Paris Violence, Symphonie Urbaine, La Dérive des Incontinents, Taulards… La discographie complète du groupe vient d’être ré-éditée sur le label skinhead Une Vie Pour Rien ?.
Vers Un Nouveau Deuil et En Vain, les deux morceaux de ce nouveau single, sont deux purs moments d’émotion. Le vague à l’âme, le deuil, la mort, le désespoir et la vanité de la vie s’y mélangent de façon poignante. Une pochette minimaliste en noir et blanc, les paroles des chansons et la présentation exhaustive des activités du RAJCOL, complètent le tableau.
Un grand groupe, deux superbes morceaux, un beau visuel, une cause juste - le champ associatif restant l’un des derniers lieux du contre-pouvoir de la société civile - autant de bonnes raisons d’acheter ce disque !
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire