The guys of Pinoreks x have no equal to explore the human soul, to witness its disenchantments and disillusions, to evoke the depression and its resulting social maladjustment, to describe the inner nothingness and the mental confinement of the individual. They put their finger on what is buried deep inside the Man, they hit with talent the emptiness of things. And when they move on on less personal and deep subjects, it is for better giving a purely organic and mineral depiction of their external environment. What could be the better musical support for these cold, dark ambiences than a solid base of dark-punk, cold-wave and post-punk ? Pinoreks means perfect melodies, a driving mid-tempo rhythmic section on every track, a guitarist who knows how to play with the alterations of notes, and a singer worthy of Ian Curtis' legacy. With this new album, Dead Inside - such an evocative name - packed in a cardboard sleeve as minimalist and neat as ever, the band from Potsdam, in the Berliner area, makes a great comeback and finds us where it left us after its first three compulsory albums. We can only regret the confidentiality of a band that would deserve the same kind of notoriety as its French brother Frustration.
Six ans qu'on attendait ce nouvel album de nos cold-waveux allemands préférés, et on n'est pas déçu !
Les gars de Pinoreks n'ont pas leur pareil pour sonder l'âme humaine, témoigner de ses désenchantements et désillusions, évoquer la dépression, et l’inadaptation sociale qui en découle, chanter le néant intérieur et l'enfermement mental de l'individu. Ils mettent le doigt sur ce qui est enfoui au plus profond de l'Homme, abordent avec talent la vacuité des choses. Et lorsqu’ils s’ouvrent un peu sur leur environnement extérieur, c’est pour mieux en dépeindre la nature purement organique et minérale.
Quoi de mieux, dès lors, qu'une solide base de dark-punk, de cold-wave et de post-punk pour appuyer ces ambiances glaciales et sombres? Pinoreks, ce sont des mélodies impeccables, une section rythmique mid-tempo motrice sur tous les morceaux, un guitariste jouant à la perfection avec les altérations de notes, et un chanteur digne de l'héritage de Ian Curtis. Avec ce nouvel album au nom évocateur - Dead Inside - et au packaging cartonné toujours aussi minimaliste et soigné, le groupe de Potsdam, dans la région berlinoise, fait son grand retour et reprend là où il nous avait laissés après ses trois premiers albums, tous indispensables. On regrettera juste la confidentialité d'un groupe qui mériterait le même genre de notoriété que son cousin français Frustration.
DIE VERLIERER - Die Verlierer Lp - MANGEL Records - 2022 X
The clip Das Mann Im Mond from the Berliner band die Verlierer x is a real bomb ! The post-apocalyptic, disturbing atmosphere which reigns on this tune is served by a very dark, cold-punk sound and carried up by a juvenile voice, belched from the deepest guts of the singer. A poignant track ! It was enough to explore this first album of die Verlierer. The least we can say is that the five Germans perfectly master their classics. The sound is indeed a joyful synthesis of the best of 45 years of punk rock : punk-77 (die Zeit, with its Magazine's Shot By Both Sides-like riff), early-Oi with Sham 69-like hooligans' choirs (die Verlierer, Deadgirl), KbD Deutsch-punk, with a typical 80's guitar sounding (Intrige und Libido, Nichts Funktioniert), dirty post-punk (X-Ray Vision, Plastic Life), dancing cold-wave (Mann Im Mond) and even a soaring, almost psychedelic 'UFO' full of drone layers (Into A). The whole thing is largely sprinkled with a contemporary garage-punk base, and served by lyrics sailing between nihilism and simple daily-life stories. Moreover, the picture on the album's cover shows five smart, almost dandy, post-punkers, and could have been taken in 1979, while a recent video shows them all playing with a really working/nihilistic look (mullets, 80's short pants, wifebeaters - the perfect cliché of the elegance of the German campers!). Die Verlierer seems therefore to be the perfect synthesis of all the most striking punk trends, whether it be on a musical level, the look, the lyrics, the attitude, etc... To make it short, the band is a big, big favorite at Shut Up & Play the Music!
The guys from die Verlierer had the good idea to release this Lp, initially self-produced on tape, on a vinyl version on their own label Mangel Record x. A label to follow closely in its exploration of a Berliner scene that seems still as lively as ever (listen with attention to Liiek, Pigeon, Maske, K.A.O.S....). Mangel Records should also release soon the second album of the American post-punkers the Drin.
Le clip Das Mann Im Mond des berlinois die Verlierer est une vraie bombe. L'ambiance post-apocalyptique et déconcertante qui y règne est servie par un son cold-punk très sombre et portée par une voix juvenile, éructée du plus profond des tripes du chanteur. Un morceau vraiment poignant ! Il n'en fallait pas plus pour aller explorer ce premier album des Verlierer.
Le moins que l'on puisse dire, c'est que les cinq allemands maîtrisent parfaitement leurs classiques. Le son est en effet une joyeuse synthèse de ce qui s’est fait de mieux en 45 ans de punk rock : du punk-77 (die Zeit, et son riff à la Shot By Both Sides des Magazine), de la early-Oi, avec choeurs hooligan-esques à la Sham 69 (die Verlierer, Deadgirl), du Deutsch-punk sauce kbd, avec un son de guitare typiquement années 80 (Intrige und Libido, Nichts Funktioniert), du post-punk cradingue (X-Ray Vision, Plastic Life), de la cold-wave dansante (Mann Im Mond) et même un ovni planant, limite psychédélique, et bourré de nappes de drones (Into A). Le tout largement arrosé de garage-punk contemporain, et accompagné de paroles naviguant entre nihilisme et petites histoires simples du quotidien. La photo trônant sur la pochette de l'album montre cinq élégants post-punkers, limite dandy, et aurait pu être prise en 1979, tandis qu'une vidéo récente les montre jouant tous en tenue prolo/je-m'en-foutiste (coupe mulet, short années 80, marcel - le cliché parfait de l'allemand au camping !). Die Verlierer, c'est donc la synthèse des courants du punk les plus marquants, que ce soit au niveau musical, vestimentaire, des paroles, de l'attitude, etc... Bref, un gros, gros coup de cœur chez Shut Up & Play the Music !
Les gars de Verlierer ont eu la bonne idée de ressortir ce Lp, initialement auto-produit en K7, en version vinyle sur leur propre label Mangel Record. Un label à suivre de très près dans son exploration d’une scène berlinoise toujours aussi vivace (on écoutera avec attention Liiek, Pigeon, Maske, K.A.O.S...). Mangel Records devrait également sortir d’ici peu le second album des post-punkers américains de the Drin.
EX-WHITE - Estray Maxi Ep - TURBO DISCOS Records - 2022 X
We leave now Berlin to find ourselves 150km South/Westbound, in the region of Leipzig, more precisely in Halle-sur-Saale. A new small label, Turbo Discos Records x, has just been set up there, and is supporting a bunch of great local bands with the release of a punk-rock series of real nuggets. Let's go for a detailed review right now...
The Ex-White is a band closely linked to the Turbo Discos Records' crew, and has been active for more than three years. They released some nice demo-tapes on micro-labels (Fennen, Kuba Salami, Do the Math Rec...) as well as on the excellent label Phantom Records, and they are now moving up a gear with the vinyl release of the maxi-Ep Estray, and a brand new split Ep with the Americans of the Gobs.
The Ex-White has clearly refined its sounding, going beyond the crazy, minimalist garage/post-punk sound of its first recordings, to offer a huge blast of powerful, totally juicy garage-punk tunes. Eight tracks in 17 minutes, executed without a pause, all fautless and explosive, and carried by brilliantly heady melodies. It smells a bit like those garage-punk bands from the noughties (think Jay Reatard and LiveFastDie, Hidden Charms and Hex Dispensers...) with, as a bonus and for the touch of modernity - after all, we are living in 2022! - some typically post-punk musical plans. Fantastic!
The subjects of the songs deal with love, with the daily loose, and here again, with all those stimulating everyday little things. But there's also a highly sensitive subject around there. THE major threat, in my opinion, for our modern societies, a totally trans-societal plague federating any kinds of extremists, and standing on the political field along the extreme bottom : the Conspiracy Theory. A subject that is too rarely discussed (and we agree 200% with the Ex-White's approach).
On quitte Berlin pour se retrouver 150km au Sud/Ouest, dans la région de Leipzig, plus précisément à Halle-sur-Saale. Un nouveau petit label, Turbo Discos Records, vient de s'y monter, il soutient une ribambelle de chouettes groupes locaux et enchaîne les sorties de véritables pépites punk rock. Revue de détail...
Les Ex-White d'abord. Un groupe étroitement lié à Turbo Discos Records, et actif depuis plus de trois ans, qui après avoir sorti quelques sympathiques démos K7 sur des micro-labels (Fennen, Kuba Salami, Do the Math Rec...), ainsi que sur l'excellent label Phantom Records, passe à la vitesse supérieure avec la sortie vinyle du maxi-Ep Estray, et d'un split Ep, tout beau, tout chaud, avec les américains de the Gobs.
Les Ex-White ont clairement affiné leur son, dépassant le garage/ post-punk déjanté et minimaliste des premiers enregistrements, pour offrir une grosse rafale de garage-punk puissant et totalement jouissif. Huit titres en 17 minutes, exécutés sans temps mort, tous impeccables et explosifs, et portés par des mélodies génialement entêtantes. Ça fleure bon toute cette vague garage-punk des années 2000 (on pense beaucoup à Jay Reatard et LiveFastDie, aux Hidden Charms et Hex Dispensers...) avec en prime, pour la petite touche de modernité - nous sommes quand même en 2022 ! - des effets de manche typiquement post-punk. Terrible !
Les sujets abordés dans les morceaux nous parlent d'amour, de loose, et là encore, de toutes ces petites choses vivifiantes du quotidien. Mais un sujet hautement plus sensible pointe le bout de son nez. LA menace majeure, à mon sens, pour nos sociétés modernes, un fléau fédérateur des extrémistes de tout poil, totalement trans-sociétal, et situé vers l'extrême-bas (du front) sur l'échiquier politique : le complotisme (Conspiracy Theory). Un sujet trop rarement abordé (on adhère à la démarche à 200% !).
LASSIE - Temporary Cemetery Sp - TURBO DISCOS Records - 2022 X
The German three girls and two boys from Leipzig playing in Lassie x have the same kind of background as their German fellows in Ex-White (with which, by the way, the band shared a split-Ep tape). A series of self-released demo tapes (on Do the Math! Records, a label that we have already met with the excellent Ep Smoke the Boatby Nathan Roche) and a nice first vinyl Ep, Gimme a Break, on Cuerdas Fuera Records in 2019. The serious things have begun since this 2022 spring, when they were spotted by the German label Phantom Records and took advantage of its wide distribution network. The result was both a Lp compilation of the first recordings and a first album, Behold. Temporary Cemetery, their second single, was released at the same time by their friends from Turbo Discos Records x. The eponymous track is a blast. Probably because of the devastating mixed vocals (check this Alex Cuervo-like male voice and the P. Science-like female vocals), the perfect riff on the chorus - a pure garage/synth-punk melody in the straight line of the Spits, Epoxies and Hex Dispensers - and the lyrics (in English) dealing with an truthful associability. The track on the B-side, Frowning Terms, presents a more destructured, eggy and crazy post-punk side, reflecting the half-foolish (but more bantering) subject of the song (yes, the internet 'Captcha' are really uptight...). The record is provided with a QCM with surrealist and funny ecolo-psychological questions. Phew! Everything goes well, the group does not miss humour !
Les allemands (3 filles et 2 garçons venant des bas-fonds de Leipzig) de Lassie ont eu le même genre de parcours que leurs compatriotes des Ex-White (avec qui le groupe a d'ailleurs partagé un split Ep K7). Une série de K7 démos en auto-production (sur Do the Math! Records label qu'on a d'ailleurs déjà croisé avec l'excellent Ep Smoke the Boat de Nathan Roche) et un chouette premier Ep, Gimme a Break, sur Cuerdas Fuera Records en 2019. Les choses sérieuses commencent lorsqu'ils sont repérés par le label allemand Phantom Records et bénéficient de son large réseau de distribution, avec à la clé une compilation Lp des premiers enregistrements et un premier album, Behold, ce printemps 2022. Ce second 45 tours est sorti simultanément par leurs potes de Turbo Discos Records.
Le morceau Temporary Cemetery est un vrai tube. Sans doute en raison de ce chant mixte ravageur (voix masculine à la Alex Cuervo, vocalises féminines à la P. Science), de ce riff parfait sur le refrain - du pur garage/synth-punk dans la droite lignée des Spits, Epoxies et Hex Dispensers - et de ces paroles (en anglais) traitant avec discernement d'une asocialité non feinte. Le titre de la face B, Frowning Terms, présente quant à lui un caractère post-punk déstructurée et déjantée, reflet d'une semi-folie nerveuse en adéquation avec le sujet, plus badin, du morceau (oui, les 'Captcha' internet sont réellement gonflants...). Le disque est fourni avec un QCM aux questions écolo-psychologiques surréalistes et poilantes. Ouf ! Tout va bien, le groupe ne manque pas d'humour !
LAFFF BOX - Lafff Box Ep - TURBO DISCOS Records - 2022 X
Gather the same crew together (a few members of Lassie, Ex-White, Liiek...), shake the thing up, look at what's coming out, and give the recordings to the team of Turbo Discos Records x. The result will be this marvelous 7'' of Lafff Box x. Well, once again, I'm going to give the same lost references of an old 'schmock' who was struck by the 2000's garage-punk wave. It has left some traces... Lafff Box reminds me a lot of the Kidnappers, a German band too. It plays fast, it's nervous, it's fresh and joyful, it smells the youth, the magnificent losers, the glorious band of friends and the will of revenge on a not-easy adolescence... Everybody sings at the same time, the public jumps around, and in a few words, people have lots of fun - it has become vital to forget ourselves a bit in this endless series of shitty crisis.
We're looking forwards to the next records !
On reprend les mêmes : un peu de Lassie, d'Ex-White, de Liiek..., on secoue, on regarde ce qui en sort, et la clique de Turbo Discos Records produit ce chouette 45 tours.
Bon, je vais encore ressortir mes références de vieux 'chnoque' qui s'est mangé la vague du garage-punk des années 2000 en pleine face. Ça laisse quelques traces... Mais voilà, Lafff Box, ça me fait énormément penser aux Kidnappers, groupe allemand lui aussi. Ça joue vite, c'est nerveux c'est frais et joyeux, ça sent la jeunesse foutraque, les loosers magnifiques, la bande de potes glorieuse et la volonté de revanche sur une adolescence pas facile... Tout le monde chante en même temps, le public saute partout, bref, on s'amuse. Faut bien s'oublier un peu dans ce monde de crises. On attend la suite avec impatience !
PISSE - Lambada Ep - PHANTOM Records - 2022 X
We have just seen, through the reviews of the two brand new records of Lassie and Ex-White, that the label Phantom Records x stands hidden in ambush. A German label, also located in the region of Leipzig, and quite well distributed in France, that we have already met here and there for about ten years. We loved, for instance, the Lp of La Vase in 2018 (very dark German punk-rock which strangely reminded us La Dérive of the Incontinents), we appreciated the trashy death-punk of Fix... One of the protégé of the label is undoubtedly Pisse x . Phantom Records has already released 2 Lps, a 10", three Eps and a bunch of demo-tapes of the band since 2014. The atmosphere surrounding Pisse's recordings borders on the crazyness, the non-sense, the end of civilization and the spirit of the 'No-Future' years. The very name of the band, abject and disgusting, evokes the sewers of a decadent society in a full decline. Musically, the 7-titles ep Lambada is full of Germanic electro-clash, aggressive synth-punk, weirdo EBM, sticky dark-waves and post-industrial soundings, with stressful synth parts and raw skinned-alive voices. It makes us think a lot of all those bands released on Teenage Menopause Records, Kaka Kids Records, or the Belgian Ero Guro and our local heroes of Kilkil... The final track, the very quirky Favorit, carries pretty well its name, and brightly closes this Ep with a romantic radio tune, played on a highly lo-fi way and sang in German, worthy of the MariLou song by our national dark-waver Usé.
On a vu, au fil des chroniques de Lassie et d'Ex-White, que le label Phantom Records se tient en embuscade. Un label allemand, aussi situé dans la région de Leipzig, et assez bien distribué en France, qu'on a déjà croisé ça et là depuis une dizaine d'années. On avait adoré, par exemple, le Lp de La Vase en 2018 (punk rock allemand très sombre qui rappelait étrangement La Dérive des Incontinents), apprécié le trash/death-punk de Fix...
Un des poulains du label est incontestablement Pisse. Phantom Records a quand même sorti 2 Lps, un 10'', trois 45 tours et une flopée de K7 pour le groupe depuis 2014. L'atmosphère qui entoure les enregistrements de Pisse confine à la folie, à l'absurde, à la fin de civilisation. C'est punk 'No-Futur' dans l'esprit. Le nom même du groupe, abject et dégoûtant, évoque les bas-fonds décadents d'une société en plein déclin.
Musicalement, le Ep 7-titres Lambada est bourré d'électro-clash germanique, de synth-punk agressif, d'EBM 'weirdos' et de dark-waves poisseuses, de sonorités post-industrielles, de synthés angoissants, de voix d'écorchés vifs... On pense à tous ces groupes sortis sur Teenage Menopause Records, Kaka Kids Records, aux belges d'Ero Guro, à nos locaux de l'étape Kilkil... Le morceau final, très décalé, Favorit, porte bien son nom, et clôture magistralement ce Ep, avec un 'slow' façon variétoche lo-fi, en allemand, digne du MariLou de notre dark-waveux national Usé.