mardi 11 avril 2023

Turning Round On The Turntable : Sympos, Mess, the Chisel, Chubby & the Gang, Ad Vitam, À Cran, Revanche, Claimed Choice (Oi Special)





''Oi Oi Oi Oi! Play the third one ! Oi Oi Oi Oi! That's the best of the album! Oi Oi Oi !'' Yeah ! We did have a good laugh with this anthology scene (translated from the French) from Didier back in 1997! A time when Oi music was shredded by the parodistic play of the froggie crew of Les Nuls!... With this risky introduction, you might have guessed that this month, we're going to talk about Oi music. But don't worry, the references on the subject won't stop at this movie (fortunately !). 
Let's start with a confession: I have more or less given up on it for about fifteen years ago. The fact that I had moved on more garage-punk soundings. And during all this period, the rare new Oi releases I listened to were rarely convincing : much too throaty voices, much too aggressive sonorities, hackneyed clichés on the skinheads way of life, without speaking about this working class pride that was often synonymous of political engagement for many people...
Three or four years ago, after the review of the Ep of Teenage Hearts x, I had a nice little talk with the boss of Primator Crew, a skinhead label from Rennes, France. He pointed out to me the new effervescence which was reigning across the international Oi scene, and strongly advised me to listen to a few precise bands. And he did right. Here's a short, very fragmented but thrilling overview of this stirring revival of the International Oi in its 2020s version! A journey that will take us from the south of Ireland to Mexico, from Euskadi to London, from Montreal to Paris, from Geneva to Lyon. Oi! That's still our lot !

''Oi Oi Oi Oi ! Mets la 3 ! Oi Oi Oi Oi ! C'est la meilleure de l'album ! Oi Oi Oi !'' Mais qu'est qu'on s'est marré avec cette scène d'anthologie, ouais (Didier, 1997)! La Oi passée à la moulinette de la parodie par la bande des Nuls !... 
Mais passons sur cette mise en bouche plus qu'hasardeuse. Vous l'aurez bien compris, ce mois-ci, on va parler de Oi. Rassurez-vous, les références en la matière ne s'arrêteront pas à ce film (et encore heureux). 
Commençons par un aveu : cela doit bien faire une quinzaine d'années que j'ai plus ou moins lâché l'affaire. La faute au garage-punk, sans doute. Mais aussi, pendant toute cette période, aux rares écoutes de nouveautés dans le domaine de la Oi qui ne m'ont que trop rarement convaincu : voix généralement très poussive, sonorités bien souvent agressives, clichés éculés sur le 'skinheads way of life', sans parler de cette fierté ouvrière synonyme pour beaucoup d'engagement politique...
Et puis, il y a trois/quatre ans, au détours d'un chronique (Teenage Hearts x), le boss de Primator Crew, label skinhead de Rennes, m'a pointé du doigt cette effervescence qui régnait dans le milieu de la Oi internationale, et m'a vivement conseillé d'y poser une oreille. Il a eu bien raison. Petit tour d'horizon, très parcellaire certes mais au combien salvateur, de ce renouveau remuant de l'Internationale Oi dans sa version années 2020 ! Un voyage qui nous mènera du sud de l'Irlande au Mexique, de l'Euskadi à Londres, de Montréal à Paris en passant par Genève et Lyon. Oi !


SYMPOS - More Sympos Ep - PRIMATOR CREW / TOUGH AIN'T ENOUGH / DISTRO-Y Records - 2023 X

Sympos

The first stop leads us to Waterford, a small town in the South/East of Ireland. The little city must count a Guinness pump per inhabitant (whose main activity during the weekend seems to be indeed the use of their draught beer installation).
There, the three guys of Sympos play Oi music the same way as they drink their pints of Stout: with conviction, between friends, and in one quick go! Thus, they admirably dig the vein of the fun, facetious rock'n'Oi - think of the early tunes of On File or an Irish version of our national Poches and Teckels. A catchy Oi sound, played by some don't-fucking-care guys for some reckless rebels without a cause. With their Ken Loach-like suburban looking (moustache, convict's tattoos, Nike shoes and sport jackets - we're far away from the traditional Perry/Samba/Martens' clothes), their displayed cretinism, their ostensible beer bellies, and that feeling though that it's better not to titillate them too much, it's quite hard to show a more working class (zero) attitude.
After a relatively honest, self-produced 10'' vinyl, Sympos landed on Primator Crew x. The label from Rennes has joined its force once again with the Madrid skinheads of Tough Ain't Enough x for the release of this nice 4-title Ep (in collaboration with the Irish hardcore label Distro-Y Records x). Four devilishly efficient tunes - Pub x is even a hit - that easily slip their way down, like a pint of Guinness! It's Ok To Love (Sympos) Oi!

On part d'abord du côté de Waterford, un bled du Sud/Est de l'Irlande qui doit compter autant de pompes à Guinness que d'habitants (dont l'activité principale de fin de semaine semble justement être l' utilisation desdites pompes).
Là-bas, les trois gars de Sympos jouent de la Oi comme ils boivent leurs pintes de Stout : avec conviction, entre potes, et d'une seule traite ! Ils exploitent admirablement bien le filon du rock'n'Oi fun et facétieux - on pense aux débuts de On File ou à une version irlandaise de nos Poches et Teckels nationaux. De la Oi entraînante, jouée par  des prolos je-m'en-foutistes pour des rebelles sans cause. Parce que oui, dans leur genre, difficile de faire plus working class (zero) : look de banlieusard à la Ken Loach (moustache, tatouages de bagnards, Nike Air et survet (Skins) - on est loin des traditionnels Perry/Samba/Martens), crétinisme affichés et ventres à bières ostensibles, et ce sentiment omniprésent qu'il vaut pourtant mieux ne pas trop s'amuser à les titiller.
Après un 10'' relativement honnête et auto-produit, Sympos débarquent donc chez Primator Crew x. Le label rennais s'est allié une nouvelle fois avec les skinheads madrilènes de Tough Ain't Enough x pour la sortie de ce chouette Ep 4-titres (en collaboration avec les hardcoreux irlandais de Distro-Y Records x). Quatre morceaux diablement efficaces - Pub x est même un véritable tube - qui passent tout seul, comme une pinte de Guinness ! It's Ok To Love (Sympos) Oi!


MESS - Traidores Sp - MENDEKU DISKAK Records - 2022 X

Mess

The four lads of Mess come from Guadalajera, Mexico. Euskadi is also honored here, since the crew of the label Mendeku Diskak x, a bunch of passionate diggers of the Basque, Iberian and Hispanic DIY punk/hardcore scenes (Agro, Cuero...) puts out the Traitores single after the releases of the first two maxi-Ep of Mess. One can also note the care brought to the packaging - a classy recycled-cardboard double sleeve !
Thrills are guaranteed while listening to the sound produced by the Mess' guitarist! Yes, they are terrific, those UK82-punk guitar soundings. Add to this the virile voice (without being too pushy either) of the singer, the hooligans' choruses, the uncompromising lyrics, alternating Spanish (Traitores x) and English (Excuses), and the nice base of melodic contemporary Oi music, and we discover a striking band, juggling skillfully with the Hispanic punk revival and the English hardcore and Oi heritage. This synthesis between the old and the new certainly explains the success of Mess! Skinz'n'Punx United, yeah!

Les quatre musiciens de Mess viennent de Guadalajera, au Mexique. L'Euskadi est également à l'honneur, puisque le label Mendeku Diskak x, explorateur passionné du monde du punk/hardcore DIY moderne - basque et ibérique en tête (Agro, Cuero...) - et à l'origine des deux premiers maxi-Ep de Mess, rempile avec la sortie du présent single. On notera également le soin apporté au packaging (double pochette en carton recyclé, on fait rarement plus classe !). Voilà pour le disque...
Frissons assurés à l'écoute du son produit par la guitare ! Oui, elles sont terribles, ces sonorités si typiques du punk britannique du début des années 80. En ajoutant à cela la voix virile (sans être non plus trop poussive), les choeurs hooligan-esques, les paroles sans concession, alternant espagnol (Traitores x) et anglais (Excuses), le tout soutenus par une jolie base de Oi mélodique et contemporaine, on découvre un groupe racé, jonglant habillement avec le renouveau du punk hispanique et l'héritage hardcore et Oi anglais. Cette synthèse entre l'ancien et le neuf explique certainement le succès de Mess ! 'Skinz'n'Punx United', ouais ! 


THE CHISEL / MESS - S/t Ep - MENDEKU DISKAK / BEACH IMPEDIMENT Records - 2022 X

The Chisel / Mess

This split-Ep is another nice discovery!
Where we cross again the road of Beach Impediment Records x... Remember: the label, based in Richmond (Virginia), released in 2019 the awesome Lp of Condor x, on which we could already appreciate the same sound of guitar that we have just discovered on the records of Mess. The American label is dedicated to DIY punk, hardcore and Oi, just like Mendeku Diskak x. Thus, the association between the two structures was obvious. We will note once again the very neat presentation of the Ep (double cardboard packaging, lyrics included...)
Where we meet again the Mexicans of Mess x, who offer us again two tracks, perfectly balanced between modern punk and references to the British punk of the 80's (see review above) : I Don't Like You (let's not get carried away, it's not a cover of the Skrews!) and its UK82-punk sound, and Don't Look Back, a magnificent mid-tempo Oi track flirting with the New Age post-punk period of Blitz
Where we finally discover the Chisel x, a band from London. The singer's characteristic voice quickly catches the ear and deeply sticks with the neo-Blitz Oi tune You Ain't See Anything as well as their Keep It Schtum cut, a hardcore track with a deep Washington DC hardcore lineage. Two punk sub-genres that the band seems to master perfectly, when listening to the Chisel's other records (one Lp and two Ep on the Iberian-Londonese label La Vida Es Un Mus Discos, and two flexi Ep - a nice productivity in a two-years time !)

Belle découverte que ce split-Ep !
Où l'on croise à nouveau la route de Beach Impediment Records x... On s'en souvient tous, le label de Richmond (Virginie) avait sorti en 2019 l'excellent Lp de Condor x, sur lequel on avait déjà pu apprécier ce même son de guitare qu'on découvre sur les disques de Mess. Un label américain dédié au punk DIY, au hardcore, à la Oi, tout comme Mendeku Diskak x. L'association entre les deux structures allaient donc de soit. On notera une fois de plus la présentation très soignée du Ep (double packaging cartonné, paroles incluses...)
Où l'on retrouve les mexicains de Mess x, qui nous proposent à nouveau deux titres parfaitement équilibrés entre punk moderne et références au punk britannique des années 80 (cf chronique ci-dessus) : I Don't Like You (on ne s'emballe pas, ce n'est pas la reprise des Skrew !) et ses sonorités Uk82 punk, et Don't Look Back, un magnifique titre mid-tempo flirtant avec la Oi post-punkée de Blitz, période New Age
Où l'on découvre enfin the Chisel x, groupe originaire de Londres. La voix rocailleuse et caractéristique du chanteur accroche rapidement l'oreille et colle aussi bien à la Oi néo-Blitz-ienne du morceau You Ain't See Anything qu'à Keep It Schtum, titre hardcore dans la lignée Washington DC. Deux sous-genres du punk rock que le groupe semble parfaitement maitriser et qu'on retrouve sur tous ses autres disques (un album et deux Ep sur le label ibéro-londonien La Vida Es Un Mus Discos, et deux flexi Ep, le tout en deux ans - une belle productivité !)


CHUBBY AND THE GANG - Labour Of Love Ep - PARTISAN Records - 2022 X

Chubby & the Gang

Since we're talking about the Chisel and the current punk/hardcore scene of London, it would be a shame not to seize the opportunity to digress from the subject of the month (the 2020's Oi) and talk about this very nice picture disc of the band Chubby And The Gang
The London DIY rock microcosm has been on the rise for a few years. The most active label of this period has undoubtedly been Statick Shock Records. Its boss used to play in the Chisel during the early years of the band. The Chisel, whose guitarist, Charlie Manning Walker, set up the combo Chubby And The Gang in 2018. And guess what ? The first two records of Chubby And The Gang (the awesome 2019 single All Along The Uxbridge Road - since reissued by Goner Records - and the 2020 Lp Speed Kills) were released on Statick Shock Records ! The circle comes back round, and once again, the proof is made that it only takes a few strong activists to make a punk scene take off (you can also read the Shut Up's review of the Ep of Boss x to crosscheck the informations).
Labour Of Love is all about angry hardcore (Twice Shy), prolotarian glam-rock and British pre-punk (Who Loves Ya? is a hit - and love, love, love for these much too discrete female choirs !), garage-punk and power-pop (Ain't There No One?), rock'n'Oi and pub rock from the suburbs. The whole sound is mixed with a resolutely modern and tasty DIY punk sauce.... This Ep is a joyful synthesis of sixty years of rock'n'roll. 
Partisan Records x, a big American-British indie label (Fontaines DC, Black Angels, Idles...) has not been mistaken. Chubby And The Gang has crossed the threshold of its door, but without losing what makes the charm of the band. The new album The Mutt's Nuts (2021) and a handful of Ep, including this Labour Of Love (2022), are the flagrant proof of it.

Puisqu'on parle de the Chisel et de la scène punk/hardcore actuelle de Londres... On peut difficilement ne pas en profiter pour s'éloigner trente secondes du sujet du mois (la Oi millésimée années 2020) et parler de ce très beau Ep picture disc 3-titres du groupe Chubby And The Gang, sorti en 2022.
Le microcosme rock DIY londonien est en ébullition depuis déjà quelques années maintenant. Le label le plus actif de cette période reste sans doute Statick Shock Records. Son boss a d'ailleurs joué avec the Chisel, aux débuts du groupe. The Chisel, dont le guitariste, Charlie Manning Walker, a monté le combo Chubby And The Gang en 2018. Chubby, dont les deux premiers disques (l'excellent simple de 2019 All Along The Uxbridge Road - réédité depuis pas Goner Records, excusez du peu ! - et le Lp Speed Kills en 2020) sont sortis sur Statick Shock Records. La boucle est bouclée, et une fois de plus, la preuve en est qu'il suffit de quelques activistes forcenés pour faire décoller une scène (on peut aussi relire la chronique de Boss x pour recouper quelques infos).
Avec Labour Of Love, il est question de hardcore énervé (Twice Shy), de glam-rock prolo et de pré-punk britannique (le tubesque Who Loves Ya? - et comment ne pas fondre pour ces choeurs féminins pourtant bien trop discrets !), de garage-punk et de power-pop (Ain't There No One?), de rock'n'Oi et de pub rock des banlieues, et en guise de liant, une sauce punk résolument moderne et savoureuse.... Ce Ep est un joyeux condensé de soixante années de rock'n'roll. 
Partisan Records x, gros label indé américano-britannique (Fontaines DC, Black Angels, Idles...) ne s'y est pas trompé. Chubby And The Gang a franchi le pas de sa porte, sans pour autant se départir de ce qui fait tout son charme. Le nouvel album The Mutt's Nuts (2021) et une poignée de Ep, dont ce Labour Of Love, en sont la preuve flagrante.


AD VITAM / À CRAN - Split Ep - PRIMATOR CREW/ CROM RECORDS - 2023 X

Ad Vitam À Cran

TabernOi ! The Montreal Oi scene looks so vivid ! The whole Rixe/Bromure clique is even going to play there at the mythical Foufounes Électriques at the end of April alongside with the French stars 8°6 Crew and Komintern Sect!
La Faute À Qui ? Whose fault is that? The ex-Prowlers' crew and a whole bunch of Canadian skinheads that gravitate around them (Béton Armé, Force Majeur, Ultra Razzia, Ad Vitam...) seem to be guilty ! But also the Primator Crew x, far away from Montreal, in the center of Britany, that has played an major role in this Canadian Oi revival for a few years, with the releases of many records (the 2021 compilation Montréal Tombe, Ep, Lp, split-Ep...)
Let's focus on Ad Vitam, for instance. The 2020 (digital) demo x of the Montreal band was a rock'n'Oi blast. It showed an American Oi touch that we used to love so much with the Templars, Oxblood and Lower Class Brats : poignant melodies, straight rock'n'roll guitar play, virile and inhabited voice, catchy sing-alongs... Two years after, Primator Crew released the first Ad Vitam's self-titled Ep : the tempo quickened, the guitars became more radical and the sound began to flirt with NYHC. And finally, with this split-Ep, Ad Vitam is coming back to the basics : rock'n'Oi and old school hardcore are mixed here with delight. There's something similar around here to the tunes of Mess. The singing in Spanish - not very common for a Canadian band - also contributes to this connection.
On the B side, we discover the Parisian band À Cran x. Addicts of French Oi have probably already detected this band with a first eponymous mini-Lp in 2020, released by Crom Records x - a French & Spanish label that has been deeply involved in the Oi scenes of the two countries for ten years -  or on the compilation Paris On Oi! (Une Vie Pour Rien Vinyles, 2022). Also note the links with Récidive, Parpaing and Sens Critique (the future of the Parisian Oi seems secured). 
This crew has a strong SHARP/Trojan Skinheads identity, speaks in its lyrics about the gloomy life of the suburbs and the ugliness of the Parisian Ring, and embellishes its songs with a traditional saxophone (it's funny to understand that we only appreciate this instrument as an accompaniment to Oi or rock steady songs). With À Cran, we may think of the beginnings of Paris Violence for the lyrics, of Symphonie Urbaine for the voice and of Ethylic System for the music. A Fin De Siècle vibe, did you say? Yes, for sure ! The sound of this punk/Oi period as well as the references to the Crânes Blasés compilation of 1999 strongly stand. 
So, this nice split-Ep presents two distinctive aspects of Oi music and is an opened door to the Oi microcosms of Montreal and Paris, while it also shows a nice cooperation between two labels deeply involved in those Oi scenes (Primator Crew and Crom Records). Howerver, the picture on the front cover, showing some hooded men in trellis and armed to the teeth, leaves me a bit wondering.

TabernOi ! Ça tabasse méchamment du côté de Montréal ! Y'a même toute la clique Rixe/Bromure qui va jouer fin Avril aux mythiques Foufounes Électriques, en compagnie des stars françaises 8°6 Crew et Komintern Sect !
Tout ça, c'est la faute à qui? l'équipe des ex-Prowlers et toute la bande de neuskis canadiens qui gravitent autour, et que le label breton Primator Crew x a eu la bonne intelligence de promouvoir depuis quelques années. La compilation Montréal Tombe, sortie en 2021, témoigne de la richesse de ce renouveau de la scène Oi canadienne : Béton Armé, Force Majeur, Ultra Razzia, Ad Vitam...
Ad Vitam, justement... La démo (digitale) de 2020 x est une petite pépite de rock'n'Oi. On y retrouve cette touche Oi américaine qu'on a adoré à l'époque des Templars, Oxblood et Lower Class Brats - de la mélodie poignante, du jeu de guitare très rock'n'roll, de la voix virile et habitée, des sing-alongs à gogo... En 2022, le rythme s'accélère et les guitares se radicalisent avec leur premier Ep d'Ad Vitam, sorti sur Primator Crew, au point de flirter avec le NYHC - un peu moins à mon goût. Puis Ad Vitam revient aux fondamentaux avec les deux titres de ce split-Ep : la rock'n'Oi et le hardcore vielle école s'entremêlent ici avec délice. À mettre aux côtés de Mess, donc. Le chant en espagnol - peu banal pour un groupe canadien - contribue d'ailleurs largement à ce rapprochement.
Sur l'autre face, on découvre le groupe parisien À Cran x. Les amateurs de Oi plus avertis que moi auront sans doute repéré ce groupe dès 2020 avec un premier mini-Lp éponyme, sorti à l'époque déjà sur Crom Records x (le label franco-espagnol, qui a les pieds solidement campés de chaque côté de la frontière, fête cette année ses 10 bougies), mais aussi avec la compilation Paris On Oi ! (Une Vie Pour Rien Vinyles, 2022) et toutes ces histoires de consanguinité avec Récidive, Parpaing et Sens Critique - le futur de la Oi parisienne est assuré. 
À Cran semble arborer une identité SHARP/ Trojan Skinheads assez forte, raconte dans ses chansons la vie glauque de la banlieue et la laideur du périph parisien et agrémente ses morceaux d'un traditionnel saxophone (c'est quand même étonnant de constater qu'on n'apprécie cet instrument qu'en accompagnement de morceaux Oi ou rock steady). Avec À Cran, on pense aux débuts de Paris Violence pour les paroles, à Symphonie Urbaine pour la voix et à Ethylic System pour une musique punk/Oi très Fin De Siècle (oui, la période et la compil de Crânes Blasés de 1999). Du très bon.
Un chouette Ep donc, présentant deux aspects distincts de le Oi, ainsi qu'une belle entrée vers le microcosme Oi de Montréal et Paris et une jolie coopération entre deux labels très impliqués (Crom Records et Primator Crew). Seule la photo de la pochette, présentant des encagoulés en treillis et armés jusqu'aux dents, me laisse un brin songeur.


REVANCHE - S/t Ep - PRIMATOR CREW - 2022 X

Revanche

Isn't that a great communication plan ? Or perhaps a damned good networks woven by the four Genevans of Revanche x... I heard about this band simultaneously through four different channels : 1) an interview and a track (Marginal) in the Austrian fanzine/cassette compilation No Fuss #2 (written in English), which I received at the end of December - yeah, I had jumped on that at the sight of the unreleased track and the interview of the best band in the world (i.e. Asphalt); 2) the rave reviews and the video captures of their concerts in Switzerland, posted on the web by Jack La Menace Davet, the boss of the record store Dig It Records in Geneva; 3) the announcement of the tour of Revanche with Claimed Choice, the band from Lyon that keeps on rising up (see review below); 4) the two Ep released in quick succession by Primator Crew x, the Oi label with a good taste. Those four points were enough to arouse a certain curiosity.
The first Ep of Revanche is an extract from its 2021 (digital) demo, and the four cuts show a nicely virile Oi music - mid-tempo, low tone voice, rough sound, dark atmosphere, French lyrics, bass lines and guitar riffs sounding like in the 90s (Kro Men, the Herberts...). On the second one, À Jamais, the band deviates slightly towards a more punk/Oi register with a very well produced sound and the voice becomes even more rough. Each Ep will thus find its way around Revanche's audience.

Alors ça, si c'est pas un beau plan com ! À moins que ce ne soit à cause des réseaux tissés par les quatre genevois de Revanche x... J'ai entendu parlé de ce groupe par quatre canaux différents au même moment  : 1) une interview et un morceau cassette (Marginal) dans le fanzine autrichien (rédigé en anglais) No Fuss #2, reçu fin décembre - bah oui, je m'étais jeté dessus à la vue du titre inédit et de l'interview du meilleur groupe du monde (Asphalt); 2) les éloges dithyrambiques et les captures vidéo de leurs concerts en Suisse, balancés sur la toile par Jack La Menace Davet, le boss de la boutique de disques Dig It Records à Genève; 3) l'annonce de la tournée de Revanche avec Claimed Choice, le groupe lyonnais qui monte, qui monte (cf chronique ci-dessous); 4) les deux Ep sortis coup sur coup par Primator Crew x, le label qui a du goût. De quoi attiser une certaine curiosité.
Les quatre titres de ce premier Ep sont issus de la démo (digitale) de 2021 de Revanche, et montrent une Oi virile de très bonne facture - mid-tempo, voix rocailleuse, son brut, textes noires et paroles en français, lignes de basse et riffs de guitare sonnant très années 90 (Kro Men, the Herberts...). Sur le second, À Jamais, le groupe dévie légèrement vers un registre plus punk/Oi au son très produit et la voix devient encore plus grave. Chacun y trouvera donc son compte. 


CLAIMED CHOICE - S/t Sp - UNE VIE POUR RIEN? Vinyles - 2023 X

Claimed Choice

The melodic, vintage, early 80's French Oi lays all around this first single of the Lyon's street Gones Claimed Choice! The tune Consequences, with its introduction worthy of a Marseille Tombe by the Warrior Kids x, as well as the track La Part Des Choses, with its riffs and solo guitar reminding the ones of La Souris Déglinguée, immediately give the tone: the two cuts, sung in French, seem to be a vibrant homage to these mythical Oi years. 
This single is also the occasion to come back quickly to their excellent first album, We Won't Give In x (UVPR? Vinyles, 2022). Claimed Choice developed on this Lp a delicious English-speaking medley of Janitors-style (a recipe based on fun and rock'n'Oi), roaring garage-punk (a Rip Offs-style guitar playing, a nervous tempo - there are actually two members of the Beaten Brats in Claimed Choice), and even two Giudan glam-rock shots (the killer songs Heavy Hooks and Bish Bash Bosh).
Une Vie Pour Rien x, the skinzine from the late 90's, which has become a label since the mid-2000's, is in charge of the release of these two records, as essential as they are different. By the way, check on the same label the hot release of the new album of the Daltonz, a French rock'n'Oi band with the same attitude as Claimed Choice.
And one last thing. I'm just sad not to have been able to attend their gig at Les Vieux de La Vieille, in La Belle Endormie (i.e. Reims), organized by my old buddy of the Stupid Jerks (so, Boris is back for a few gigs ?). Claimed Choice played there last month during its tour with the Beaten Brats. Life under the sunny tropics has its charm, but the distance is sometimes burdensome.

La Oi mélodique, française et millésimée début 80 est au programme de ce premier single des Gones lyonnais de Claimed Choice ! Le titre Conséquences, avec son introduction digne d'un Marseille Tombe des Warrior Kids x, aussi bien que le morceau La Part Des Choses, avec ses riffs et solo rappelant ceux de La Souris Déglinguée, donnent immédiatement le ton : deux morceaux chantés en français pour un vibrant hommage à ces mythiques années Oi. 
Ce simple, c'est aussi l'occasion de revenir rapidement sur leur excellent premier album, We Won't Give In x (UVPR? Vinyles, 2022). Claimed Choice y développait un délicieux pot-pourri anglophone de rock'n'Oi fun lignée Janitors, de garage-punk vrombissant (jeu de guitare à la Rip-Offs, tempo nerveux - y'a d'ailleurs des membres du Beaten Brats dans Claimed Choice), et même deux tubesques (Giuda-esques, oserais-je) plans glam-rock (Heavy Hooks, Bish Bash Bosh).
Une Vie Pour Rien x, le skinzine de la fin des années 90, devenu label au cours des années 2000, est à la manœuvre pour la sortie de ces deux disques, aussi différents qu'incontournables. À noter, sur le même label, la sortie toute chaude du nouvel album des Daltonz, du rock'n'Oi bien fun dans la même lignée que Claimed Choice.
Quant à moi, je reste juste blasé (comme un vieux crâne...) de ne pas avoir pu assister à leur concert aux Vieux de La Vieille, dans La Belle Endormie (Reims), organisé par Boris, mon ex-acolyte des Stupid Jerks (le grand retour ?). Claimed Choice y jouait le mois dernier lors de sa tournée avec les Beaten Brats. La vie sous les tropiques, ça a son charme, mais l'éloignement y est parfois pesant.








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