FÉNWÄR - St Lp - DEVIANCE/ BLASTING DEAD/ BOURRE PIF/ ZONE ALTERNATIVE/ KEPONTEAM/ LA SOCIÉTÉ PUE/ LADA/ DIY KOLO/ MANGE TON MAÎTRE/ SHUT UP & PLAY THE MUSIC - 2024 X
''What really matters for me in anarco-punk is the DIY and non-profit ethic, and a certain form of generosity. But clearly, I don't give a damn about the social revolt and class struggle aspects - I'm still a die-hard individualist, who only loves his fellows as individuals, but loathes them as a group. As for your music, your Up In Flames reminds me of Heimatlos' NBC, a song that has ever been in my personal punk-hardcore pantheon.''
That was essentially what I told Toffy Patatrak, the bassist of the anarco-punk combo Fénwär, when he expressed his surprise at my offer to help release their album. ''It's not that bad, and we'll be delighted to accept your support'' he replied. Some nice, open-minded people. So the deal was done, overcoming a political stance slightly divergent from my own and a musical aesthetic far removed from my usual credo (garage-punk). The next step was going to sell my thirty or so copies x, of which, without a doubt, regarding my legendary sociability and the incredible extent of my punk network, a good number would be left on my hands.
But enough talking ! So, how good is this Fénwär album? The product is beautiful, the front cover drawing by BELLY is terrific, the 11 tracks are impeccable and turn round over and over again, the band is particularly faithful to its ideals (lyrics included) and the photo-montages of the tropical flowers of Toffy's garden are a welcome replacement for the stereotypical images of children under the bombs featuring on many anarcho-punk albums. It's a classy, honest album which, if it doesn't reinvent the genre, reappropriates it with intelligence!
There's not much to be said here about Fénwär's influences - Discharge and D-beat, anarco-punk from Oi Polloi to Heyoka, French 80s hardcore from the Rapsodie En France period... Nor the female singer's captivating screaming or the feminist lyrics. Nor the underground activism of the members of the Reunionese trio over the last twenty years - the squats of the Lille anarcho-punk scene for Tof, and his former bands Phase Terminale, La Société Elle A Mauvaise Haleine and Makach; the self-managed bars in Saint Étienne and the organisation of tours for grindcore bands for Chloé; the Reunionese hardcore-punk bands the Circle A x and Pluto Crevé x for guitarist JL Schmidt. These subjects have already been covered extensively in these columns x.
However, what is new and highly interesting here, is the activation of the trio's extensive network. A myriad of French labels immediately responded to the band's call and co-produced the record: the punk-hardcore crew from Vosges, Deviance Records (Inner Terrestrials, 20 Minutes de Chaos, Tekken, Vision Of War, etc.); the suburban punx from Bourre Pif Records (Contingent Anonyme, Toxic Waste, Sordid Ship, etc...); the contemporary D-beat lovers of Brittany Blasting Dead Records (Defëkt, Mölär, Capricörn, etc.. ...); the 'punk as fuck' members of Normandy Zone Alternative Records (les Clébards, Human Dog Food, Tukatukas, etc...) and of the forum/label Keponteam (Komptoir Chaos, the Daltonz, Pluto Crevé...), the Lille anarco-punkers in La Société Pue Production (Bakounine, La Société Elle A Mauvaise Haleine, Stateless...), the northern anarco-skins of LADA Records (Traître, Kronstadt, Makach...), and even the Polish crusty punx of DIY Kolo Records. And, of course, Mange Ton Maître, the Reunion's label affiliated to the Patatrak Distrax distro list. No excuses, you now know where to get this magnificent album!
''Ce qui m'intéresse dans l'anarco-punk, c'est l'éthique DIY, le non-profit et une certaine forme de générosité. Mais clairement, l'aspect révolte sociale et lutte des classes, je m'en balec royalement - je reste un indécrottable individualiste, qui n'aime ses congénères qu'en tant qu'individus, mais les exècre en tant que groupe. Pour ce qui est de la musique, votre Up In Flames me rappelle le NBC d'Heimatlos, morceau qui figure depuis toujours dans mon Panthéon personnel du punk-hardcore.''
C'était en substance ce que j'avais expliqué à Toffy Patatrak, le bassiste du combo anarco-punk Fénwär, lorsqu'il avait affiché son étonnement devant ma proposition de participer au financement de leur album. ''C'est déjà pas si mal, m'avait-il répondu, et on accepte ton soutien avec grand plaisir''. Des gens sympathiques et ouverts. L'affaire fut donc conclue, dépassant un positionnement politique sans doute divergent du mien et une esthétique musicale éloignée de mon crédo habituel (le garage-punk). Ne restait plus, dès lors, qu'à écouler ma trentaine de copies x, dont, nul doute, au regard de ma sociabilité légendaire et de l'étendue incroyable de mon réseau punk, une bonne partie me resterait sur les bras.
Mais trêve de bavardages ! Alors, que vaut cet album de Fénwär ? L'objet est magnifique, le graphisme de BELLY terrible, les 11 titres sont impeccables et tournent en boucle, le groupe s'y révèle particulièrement fidèle à ses idéaux (paroles incluses) et les photo-montages des fleurs du jardin de Toffy remplacent agréablement ceux, stéréotypés, d'enfants sous les bombes de bon nombre d'albums anarco-punk. Un album classe, intègre et qui, s'il ne réinvente pas le genre, se le ré-approprie avec intelligence !
On parlera peu ici des influences de Fénwär - en vrac, Discharge et le D-beat, l'anarco-punk, de Oi Polloi à Heyoka, le hardcore 80's français période Rapsodie En France... Ni des hurlements captivants de la chanteuse. Ni des textes féministes. Ni de l'activisme underground des membres du trio réunionnais durant ces vingt dernières années - les squats de la scène anarco-punk lilloise pour Tof, et ses anciens groupes Phase Terminale, La Société Elle A Mauvaise Haleine et Makach ; les bars auto-gérés à Saint Étienne et l'organisation de tournées de groupes grindcore pour Chloé ; les groupes hardcore-punk réunionnais Circle A x et Pluto Crevé x pour le guitariste JL Schmidt. Ces sujets ont déjà été largement abordés dans ces colonnes x.
En revanche, ce qui est nouveau et intéressant à observer ici, c'est l'activation du large réseau du trio. Une myriade de labels hexagonaux a immédiatement répondu à l'appel du groupe et co-produit le disque : les punk-hardcoreux vosgiens de Deviance Records (Inner Terrestrials, 20 Minutes de Chaos, Tekken, Vision Of War, etc...) ; les keupons banlieusards de Bourre Pif Records (Contingent Anonyme, Toxic Waste, Sordid Ship, etc..) ; les bretons amoureux de D-beat contemporain de Blasting Dead Records (Defëkt, Mölär, Capricörn, etc...) ; les 'punk as fuck ' normands de Zone Alternative Records (les Clébards, Human Dog Food, Tukatukas, etc..) et du forum/label Keponteam (Komptoir Chaos, the Daltonz, Pluto Crevé...), les anarco-punk lillois de La Société Pue Production (Bakounine, La Société Elle A Mauvaise Haleine, Stateless...), les anarco-skunk nordistes de LADA Records (Traître, Kronstadt, Makach...), et même les crusty polonais de DIY Kolo Records. Et bien sûr les réunionnais de Mange Ton Maître, label affilié à la liste de distro péi Patatrak Distrax. Aucune excuse, vous saurez désormais où vous procurer ce magnifique objet !
L'APPEL DU VIDE - Metro Lp - IT'S ELEVEN/ SABOTAGE Records - 2024 X
The Germans exactly know what's going on when it comes to dark punk rock and sticky post-punk. The Teutonic cold-vawe scene is vivid and lively, and we can easily name a few classy, recent bands : Pinoreks x in Potsdam, die Verlierer x, Pigeon or Liiek in Berlin, or Pisse x in Leipzig, etc... To this fine list, we can also add the Chemnitz band L'Appel du Vide.
With its first Ep Abwärtsspirale (It's Eleven Records, 2022), taken from a demo K7 from 2020, the band hit the nail on the head. In four anguished, tortured tracks, L'Appel Du Vide - quite a programme - summoned up the disillusioned Deutsch-punk of the KbD/Bloodstain Across Germany compilations (Das Bin Ich Nich) and the suicidal cold-wave of the early 80s (pudgy Eisbär-style bass on Delirium, creeping, creepy post-punk on Aufmerksamkeit), and finished the job with the enchanting Das Programm and its ethereal female vocals. The band immediately earned its ticket to the big leagues! And that was far enough for us to have the desire to explore their brand new debut album, Metro.
''Evolution in continuity" might well be the best way to sum it up... Metro has all the charm of the Ep : the same dizzying sense of unease, nihilism and mental malaise (note the reference to Rorschach's projective psychology on the cover), the same effective, heady melodies, the same female chorus (still too few and far between) adding a hell of consistency to the track Fragezeichen, a devastating hit of icy punk rock (Warteschleife), the same German label producing the record (It's Eleven Records, and by the way, check the lately released 7inch by the new Deutsch dark-wave band Mantarochen), and so on...
But Metro also shows an evidence of a break with the previous Ep. The band's sound has evolved, hardening violently, the tempo is often faster, sometimes veering into punk-hardcore, noise distortions and aggressive metallic riffs are omnipresent... With this sickly album, the band takes its place in the current trend of the Anglo-Saxon gloom-punk (Poison Ruïn x, Structure, Institute, Talleen x...) while at the same time, rubs shoulders with the contemporary French hardcore/anarco-punk mouvement (Bleakness, Better Off Dead...). So it's hardly surprising to find Sabotage Records co-producing the album, a label with obvious links to the French Destructure Records and Portland hardcore scene (Autistic Youth, Estranged, Long Knife, Chueko...).
Les allemands savent y faire en matière de punk rock enténébré et de post-punk poisseux. La scène cold-vawe teutonne est en plein effervescence, les récentes sorties de disques de Pinoreks x (Postdam), die Verlierer x, Pigeon ou Liiek (Berlin), ou encore Pisse x (Leipzig), pour n'en citer que quelques uns, en sont une preuve flagrante. On ajoutera désormais à cette belle liste le groupe de Chemnitz l'Appel du Vide.
Avec le Ep Abwärtsspirale (It's Eleven Records, 2022), tiré d'une première démo K7 de 2020, le groupe avait tapé très fort. En quatre titres angoissants et torturés, l'Appel Du Vide - tout un programme - y convoquait le Deutsch-punk désabusé des compilations KbD/Bloodstain Across Germany (Das Bin Ich Nich) et la cold suicidaire du début des années 80 (basse rondouillette à la Eisbär sur Delirium, post-punk rampant et glauque sur Aufmerksamkeit), pour achever le travail avec l'enjôleur Das Programm et son chant féminin éthéré. Le groupe y gagna immédiatement son ticket d'entrée pour la cours des grands ! Il n'en fallait pas plus pour aller explorer ce tout récent premier album, Metro.
''L'évolution dans la continuité'' pourrait bien être la formule pour le résumer... On retrouve sur Metro ce qui faisait le charme du Ep : cette impression vertigineuse de malaise, de nihilisme, de mal-être mental (à noter le clin d'oeil à la psychologique projective de Rorschach sur la pochette), ces mélodies efficaces et entêtantes, ces cœurs féminins (encore trop peu présents) apportant une sacrée consistance (Fragezeichen), ce tube dévastateur de punk rock glacial (Warteschleife), un même label allemand à la production, It's Eleven Records (écoutez au passage le 45 tours du nouveau groupe de Deutsch dark-wave Mantarochen), etc...
Metro témoigne pourtant d'une rupture. Le son du groupe a évolué, se durcissant violemment, le tempo est souvent plus rapide, virant parfois au punk-hardcore, les distortions noise et les riffs métalliques aggressifs sont omniprésents... Avec cet album maladif, le groupe prend toute sa place dans le courant actuelle du gloom-punk anglo-saxon (Poison Ruïn x, Structure, Institute, Talleen x...) tout en fricottant gentillement avec le hardcore/anarco-punk français contemporain (Bleakness, Better Off Dead...). Pas étonnant, dès lors, de retrouver à la co-production Sabotage Records, un label dont le copinage avec les français de Destructure Records et les liens avec la scène hardcore de Portland (Autistic Youth, Estranged, Long Knife, Chueko...) sont manifestes.
KILLER KIN - Point Blank Sp - WAP SHOO WAP Records 2024 X
Holy mackerel ! I spent these last two years being convinced that Chloé Rose, the guitarist of Killer Kin, the female rocker with a pretty Gibson Flying V guitar, was none other than Viki Venom, the singer/guitarist of Tramp (remember Jailbait ? x) : physical resemblance, similar punk-SM look, close location of the two bands towards the North/East of the USA, etc.... I finally understood my mistake after reading lately a few exchanges on Beb Soggy's social network. Yes, the singer of the 1981's legendary song Waiting For The War, whom Killer Kin had the pleasure to invite on stage during the first European tour of the band last month. For the epic, Beb was also one of the most loyal supporters of our garage-punk gigs at the Excalibur in Reims some twenty years ago.
At least, this story of resemblance made me discover the Connecticut Killer Kin just after the release of Sonic Love (Pig Baby Records, 2021), its first single, quickly followed by its eponymous debut album (released by the legendary Cleveland punk label Dead Beat Records in 2023). These two records are bursting with energy and power, the singer bellowing in all directions, the female guitarist wearing leather and stilettos and balancing ingenious solos and pithy heavy plans, while the other band members wear studded belts, biker boots and hard-rockers' caps. The whole thing smacks of motorbike chain fights and the American heavy rock'n'roll, proto-punk and hard-punk scene of the 70s. The Killer Kin's sound hides the Stooges (Mattie Léa, Killer Kin's muscular singer, bare-chested, adopts the taut posture of international Iggy), Black Sabbath and Motörhead, the New York Dolls and the Dead Boys, with the added touch of modern heavy-punk currently being found in many Australian bands (Legless Records leading the way with C.O.F.F.I.N. x, Street Sweeper, Leatherman...).
Point Blank and Mr Dynamite, the two lately-recorded tracks of this 7inch, released by the Dutch label Wap Shoo Wap Records (the Mocks x!) will for sure cure your tinnitus, and remind us that the Killer Kin's adventure is just beginning.
Epilogue : Chloé Rose has just told me that I'm not completely wrong. She does indeed officiate in Tramp, as second guitarist/composer. But under the nickname Suzi Sleeve!
Saperlipopette ! J'ai passé deux ans à être persuadé que Chloé Rose, la guitariste de Killer Kin, la rockeuse avec une jolie Gibson Flying V, n'était autre que Viki Venom, la chanteuse/guitariste de Tramp x : ressemblance physique, look punk-SM similaire, localisation rapprochée des deux groupes vers le Nord/Est des USA, etc... Il aura finalement fallu la lecture de quelques échanges sur le réseau social de Beb Soggy pour comprendre mon erreur. Oui, Beb Soggy, le chanteur du mythique Waiting For The War de 1981, que le groupe Killer Kin a eu le plaisir d'inviter sur scène lors de sa première tournée européenne le mois dernier. Beb, qui fut, pour la petite histoire, l'un des plus fidèles supporteurs rémois de nos concerts garage-punk organisés à l'Excalibur il y a une vingtaine d'années.
Cette histoire de ressemblance m'aura au moins permis de découvrir ce groupe du Connecticut, juste après la sortie de Sonic Love (Pig Baby Records, 2021), son premier simple, rapidement suivi par le premier album éponyme (sorti par l'excellent label punk de Cleveland Dead Beat Records en 2023). Ces deux disques débordent d'énergie et de puissance, le chanteur beugle dans tous les sens, la guitariste en cuir/talon-aiguilles balance solo ingénieux et plans heavy lapidaires, les autres membres du groupe ne sont pas en reste et s'affirment en ceintures à clous, santiags de bikers et casquettes de hard-rockeurs. Tout cela fleure bon les bastons à coup de chaînes de moto et le milieu du heavy rock'n'roll, du proto-punk et du hard-punk américains des années 70. On retrouve donc dans Killer Kin du Stooges (Mattie Léa, le musculeux chanteur de Killer Kin, torse-nu et ultra-taillé, adopte d'ailleurs la posture toute en tension de notre Iggy international), du Black Sabbath et du Motörhead, du New York Dolls et du Dead Boys, avec en sus, la touche de modernité heavy-punk actuellement observable chez pas mal de groupes australiens (Legless Records en tête avec C.O.F.F.I.N. x, Street Sweeper, Leatherman...).
Point Blank et Mr Dynamite, leurs deux derniers titres enregistrés et gravés sur ce 45 tours, sortis par les hollandais de Wap Shoo Wap Records (the Mocks x !) devraient, eux aussi, soigner vos acouphènes, et nous rappelent que l'aventure Killer Kin ne fait que débuter.
Épilogue : Chloé Rose vient de m'affirmer que je n'avais pas complètement tort. Elle officie bien dans Tramp, en tant que seconde guitariste/compositrice. Mais sous le nom de Suzi Sleeve !
AUTOBAHNS / S.G.A.T.V. - S/t Split Ep - CUERDAS FUERA Records - 2023 X
We just mentioned Legless Records... For once, Rye's label is stepping outside its usual Aussie-Australian credo to produce the debut album by Autobahns, the solo egg-punk project by Swiss-German Giuliano Iannarella. This self-taught, hyperactive, jack-of-all-trades musician has played with the post-garage/arty-punk collective Leopardo (Malcantone, SDZ Records x, 2021, to name but one album), the synth/egg-punk combo Sick Guitars And Terror Visions, aka SGATV (Augeil Records) and the synth-pop/post-punk band Julien Papen (Magüt Records). His musical activism and resolutely modern sounds are reminiscent of those of the compulsory Nic Vicario (Smirk x), Ishka Meades (TeeVee Repairmann x, Remote Control x, Set-Top Box x...), Kyle Harms (Cherry Cheeks x), Billy Twyford (Billiam x) and many others...
The release of this Autobahns album, First Lp!, is the perfect excuse to dig back this split-Ep that was too quickly buried down last year – yes, due to a lack of time, it's impossible for me to review all the nuggets that come out every month...
On the A-side, Autobahns offer the single versions of Full Of Dogs and I Like Tomorrow, two tracks also present on the album, with a pure Devo-core touch à la Prison Affair x (note that the label in charge here, Cuervas Fuera Records, also released the Spanish band's first Ep), while on the other side, S.G.A.T.V. throw in an edgy, eggy I Need You, as well as a beautiful synth-pop hit, Ghost, taken from the 2020 demo Don't Talk To Me, and worthy of the Wizzard Sleeve's Pterodactyl Meltdown (Hozac Records, 2007) or the Hierophants' Stoned (Anti Fade Records, 2016). Top!
On vient d'évoquer Legless Records, justement... Une fois n'est pas coutume, le label de Rye sort de son crédo australo-australien habituel pour produire le premier album d'Autobahns, projet-solo egg-punk du germano-suisse Giuliano Iannarella. On a pu croiser ce musicien autodidacte, hyperactif et touche-à-tout au sein du collectif post-garage/arty-punk Leopardo (Malcantone, SDZ Records x, 2021, pour ne citer qu'un seul album), du combo synth-punk/egg-punk Sick Guitars And Terror Visions, alias SGATV (Augeil Records) ou du groupe synth-pop/post-punk Julien Papen (Magüt Records). Un activisme musical et des sonorités résolument modernes qui ne sont pas sans rappeller celles des excellents Nic Vicario (Smirk x), Ishka Meades (TeeVee Repairmann x, Remote Control x, Set-Top Box x...), Kyle Harms (Cherry Cheeks x), Billy Twyford (Billiam x) et de tant d'autres...
La sortie de cet album d'Autobahns, First Lp !, est l'excuse rêvée pour ressortir ce split-Ep trop rapidement archivé l'année dernière – oui, il m'est impossible de passer en revue toutes les merveilles qui sortent chaque mois...
En face A, Autobahns propose les versions single de Full Of Dogs et I Like Tomorrow, deux titres également présents sur l'album, composés sur une lignée Devo-core à la sauce Prison Affair x (on notera que le label à la manoeuvre ici, Cuervas Fuera Records, a également sorti le premier Ep du groupe espagnol), tandis que sur l'autre face, S.G.A.T.V. balance un très nerveux et eggy I Need You, ainsi qu'un très beau morceau de pop synthétique, le tubesque Ghost, issu de la démo Don't Talk To Me de 2020, et digne d'un Pterodactyl Meltdown de Wizzard Sleeve (Hozac Records, 2007) ou d'un Stoned de Hierophants (Anti Fade Records, 2016). Top !
THE JUDGES - Guns Sp - ANTI FADE/ DRUNKEN SAILOR Records - 2024 X
And here we come again with Anti Fade Records! The crew that has gravitated around the Melbourn-based structure for a good fifteen years is back together with the Judges. The band features label boss Billy Gardner on bass (Ausmuteants, Living Eyes...), his brother Zane on guitar (Wet Blankets, Cereal Killers), Mitch Campleman on drums (Smarts, Living Eyes), Austin Haire on second guitar (the Prize x) and Sam Hill on vocals (Cowebbs, Police Force, Nightclub). We can't expect something that's not addictive and high quality.
This new project combines proto/pre-punk à la Modern Lovers, Australian punk-77 à la Saints and garage-punk à la Radio Birdman. Judges' music is packed with catchy melodies, tangy guitar flourishes, nonchalant vocals and tracks that are often rhythmic - (The People Want A) Show - or sometimes haunting (Guns), verging on progressive rock. The length of the tracks may scare off garage and punk fans, but it's all very well executed.
The first album, released at the end of 2023 (Judgement Day, Total Punk/ Anti Fade Records - two guarantees of quality), closely followed by this single, herald the band's imminent summer tour of France, Spain and Germany. A fine tour, organized once again by the fine team at U-Turn Touring - made up of the former Get Action team from the dreaming gigs at the Parisian Gambetta and augmented by a member of the TV Killers.
Et hop, on reparle d'Anti Fade Records ! La clique gravitant depuis une bonne quinzaine d'années autour de la structure melbournoise s'est donnée rendez-vous avec the Judges. On y retrouve le boss du label, Billy Gardner à la basse (Ausmuteants, Living Eyes...), son frangin Zane à la guitare (Wet Blankets, Cereal Killers), Mitch Campleman à la batterie (Smarts, Living Eyes), Austin Haire à la seconde guitare (the Prize x) et Sam Hill, au chant (Cobwebbs, Police Force, Nightclub). On s'attend forcément à un truc hautement qualitatif et addictif.
Ce nouveau projet allie proto/pré-punk à la Modern Lovers, punk-77 australien à la Saints et garage-punk lignée Radio Birdman. La musique des Judges est bourrée de mélodies accrocheuses, de fioritures acidulées à la guitare, de nonchalance au niveau du chant, de morceaux souvent rythmé - (The People Want A) Show - ou parfois lancinants (Guns), à la limite du rock progressif. La longueur des morceaux peut effrayer le garageux et le keupon, mais ça passe très bien.
Le premier album, paru fin 2023 (Judgement Day, Total Punk/ Anti Fade Records - deux gages de qualité), suivi de près par ce 45 tours, annoncent la virée estivale imminente du groupe en France, Espagne et Allemagne. Une jolie tournée, organisée une fois de plus par la fine équipe de U-Turn Touring - composée de l'ancien attelage des concerts Get Action du Gambetta et augmentée d'un membre des TV Killers.
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