THE COURETTES - Misfits & Freaks/ Killer Eyes Sp - DAMAGED GOODS RECORDS - 2022 X
Busy agenda for the Courettes! Our Brazilian/Danish garage fav' duo cleverly managed to avoid most of the pandemic episodes throughout the year 2021, with an impressive bunch of European tours and a few more releases - nothing less than one Lp, Back In Mono, and two singles (Hop The Twig and RINGO), all signed by Damaged Good Records.
The Courettes are back with two immersive, dancing, fuzzy-garage tunes : Killer Eyes is an unpublished work while Misfits & Freaks is a longer version of the track that featured on their last album. The recipe is now sustained and approved : efficient musical arrangements and breaks, fuzzy guitar layers and pervasive bass-drum play, melodious female vocals, awesome 60's sound and Ronettes-like choirs (for sure, the best tribute a band could offer to Ronnie Bennett, the recently deceased singer of that mythical 60's band). The whole thing remains carefully wrapped (60's looking of the two musicians, vintage pictures and artworks on the records, perfect video clips...) and the final output is worthly of the best songs of the Girls In The Garage compilations. We could also add the simplicity and the connivance between the two artists, two proofs of what seems to be a perfect harmony in their couple.
The year 2022 starts off pretty well for the Courettes too ! After the release of this Sp on Damaged Good Records x three new records are already in the air. A single is going to be issued by the Italian label Wild Honey Records and should feature two covers - sung in Italian ! - of their songs Hop The Twig (Salta Il Ramo) and Won't Let You Go (Non Ti Lascerò Hop). They also recorded a double-7'' split with the Swiss fuzzy-garage band the Jackets (Chaputa! Records), and a 10'' vinyl compiling their B-sides and some outtakes should be out very soon on Damaged Good Records, again. The band will also make its first steps on the American continent and play some gigs there in July. The Courettes ? An unavoidable tsunami !
Actualité toujours aussi chargée du côté des Courettes ! Le duo brésilo-danois de garage-rockeurs a traversé l'année 2021 en enchaînant à la fois les tournées européennes, zigzagant habilement entre chaque épisode épidémique, et les sorties de disques - rien de moins qu'un nouvel Lp, Back In Mono, et deux excellents 45 tours (Hop The Twig et RINGO), tous signés sur Damaged Good Records.
The Courettes nous reviennent donc avec deux excellents morceaux d'un garage-fuzz toujours aussi immersif et dansant : un inédit, Killer Eyes, ainsi qu'une version longue du Misfits & Freaks qu'on avait pu écouter sur leur dernier album. La recette semble désormais éprouvée (et approuvée !) : arrangements musicaux et breaks efficaces, nappes de guitare fuzz et tom basse omniprésents, voix féminine mélodique, son 60's et choeurs à la Ronettes (sans doute le plus bel hommage qu'on puisse rendre à Ronnie Bennett, récemment décédée), avec un emballage particulièrement soigné (duo looké 60's, visuel vintage des pochettes, clips impeccables...) et un rendu final digne du meilleur des compilations Girls In The Garage. On ajoutera à cela une simplicité et une complicité à toute épreuve, preuves d'une harmonie de couple qui frise la perfection...
Le groupe semble vouloir encore tenir toutes ses promesses en ce début d'année 2022 : après la sortie récente de ce simple sur Damaged Good Records, deux nouveaux singles sont déjà dans les tuyaux : un premier sur le label italien Wild Honey Records (avec deux reprises - en italien s'il vous plaît ! - de leurs morceaux Hop The Twig (Salta Il Ramo) et Won't Let You Go (Non Ti Lascerò Hop) et un split 2x7'' sur Chaputa! Records, partagé avec le combo suisse garage-fuzzien the Jackets. Un 10'' compilant les faces B de leurs 45 tours et quelques versions alternatives de leurs hits devrait également sortir sur Damaged Good Records. Sans oublier les premiers pas du groupe sur le continent américain cet été. Où s'arrêtera la déferlante Courettes?
TRAMP - Jailbait / All I Want Sp - WANDA RECORDS - 2022 X
It's getting pretty hot in there, isn't it ? It seems to be a question of sex-appeal of the girls in Tramp... Look at that all-girls band ! Some crude lyrics, backgrounded by some vivid, thrilling garage-rock'n'roll tunes, a 70's guitar sound, some breathtaking female vocals and Ramones-like choirs... Without forgetting all the 'slut-punk' references : the name of the band, the striking stage names of the girls (Viki Venom, Suzi Sleeze...), the S&M codes (leather, lipsticks, razor blades...), the unidentified whitish spurt on the back of the sleeve, just below the warning for explicit contents in the lyrics (Rated X !), the pink/punk colour of the vinyl... They fully manage to make us feel the same kind of visual and musical emotions that we felt in the early noughties when discovering the Peeps' first album (the band from Temple, Arizona, signed on Sympathy For The Record Industry).
Are they really such ingenuous girls ? Not that sure, in fact, when we check the deeper (!) than expected lyrics of the song Jailbait. A 'Jailbait' is a sexually attractive, but under age, girl that some kind of jerks, who take advantage of their influence and fame, don't hesitate to attempt (behind the stage, for instance...). A disgusting thing of course, that could moreover make them win a single ticket to jail... So, JailBait seems to be a booster shot to all those shitty guys in the lookout for glory, and a fair reminder for the forthcoming time that a certain 'rock'n'roll' spirit has its own limits. We all remember the crash of the label Burger Records two year ago, after the #MeToo wave hit the American garage-punk scene...
Very few informations stand on this New Hampshire duo band (or maybe a trio ?). The single featuring Jailbait (and All I Want, on the B-side - perhaps a bit less efficient) was released by Wanda Records x, the German label that lately kept on digging some beautiful punk nuggets (La Découpe, Jenny...).
Houlala! Ça devient chaud d'un coup, là ! Il faut bien avouer que les filles de Tramp savent y faire question 'sex-appeal', et pour nous replonger dans le même genre d'émois visuels et auditifs que ceux procurés au tournant des années 2000 lors de la découverte de l'album des Peeps (groupe de Tempe, Arizona, signé par Sympathy For The Record Industry).
Visez un peu ça : des paroles crues, portées par un garage-rock'n'roll alerte et littéralement... jouissif, un son de guitare très 70's, une voix féminine ébouriffante, et des choeurs, eux aussi féminins, Ramonesques à souhait. Sans oublier la tonne de références au 'slut-punk' : le nom du groupe (Traînée!?), des noms de scènes percutants (Viki Venom, Suzi Sleeze... tout un programme), la présence de tous les codes du SM (cuir, rouge à lèvre, lames de rasoir...), le jet blanchâtre non-identifié qui trône au dos de la pochette, juste au dessus de l'avertissement sur le contenu explicite des paroles (Rated X !), le disque couleur rose punk...
Ok, faudrait voir à calmer un peu ses ardeurs, non ? Parce que derrière ce côté ingénu affiché, les paroles du titre phare, Jailbait, sont plus profondes (hum...) qu'elles n'y paraissent ! Une 'Jailbait', pour info, c'est une jeune fille sexy, mais mineure, dont certains sales types veulent pourtant profiter grâce à leur ascendant et leur renommée (dans les loges des concerts, au hasard ?). Le genre de truc dégueulasse à leur faire gagner, en prime, un aller-simple direct pour la taule... Le morceau JailBait semble donc être une piqûre de rappel pour tous ces mectons en mal de gloire. Un titre plus que bienvenu, et qui pose clairement certaines limites à l'heure d'un retour en force de l'esprit 'rock'n'roll'. On se souvient tous que la vague #MeToo a aussi secoué le monde du garage-punk américain à l'été 2020 (scandale qui a, pour rappel, définitivement torpillé le label Burger Records).
Peu d'informations traînent sur ce duo (peut-être trio?) du New Hampshire. On se contentera donc de ce 45 tours (All I Want, sur la face B, est quand même un peu moins efficace que Jailbait) sorti sur Wanda Records, le label allemand qui n'en finit plus de nous déterrer de magnifiques pépites (La Découpe, Jenny...).
SPLIT SYSTEM - s/t Ep - LEGLESS RECORDS - 2022 X
Legless Records x has given us such a brilliant clear round since its creation in 2019 ! The already mythical label from Rye, located in a Southern district of Melbourne, is back in 2022 with Split System, a new 'remote' project settled down during the 2021 lockdown of the Austral town, and led by members of a few bands linked to the label (Stiff Richards, Jackson Reid Briggs & the Heaters, Speed Week), with the help of some Aussie heavy-psyche musicians from the mid-tenies (Black Heart Death Cult, Low Fly Incline).
Thus, it's not a huge surprise to find back on this Split System's Ep all the plans that made the success and the signature look of the Austral label - the roughness of the sound, the skinned-alive voice of the singer, the smart dosage between a striking guitars' wall and the continuous high tones on all those so-Aussie-post-punk-sounding riffs, etc... - and the whole thing is being driven this time by a rhythmic section deeply into some early-Saints/ Vibrators punk rock. A killer band, once again !
We can also note that the band seems strongly committed into the campaign for the national reconciliation with the aboriginal people, a peaceful movement that widely spreads over Australia (The Uluru Statement From The Heart promotes to take the voice of the First Nations into account in political decisions, to anchor that role in the Constitution and to work on their historical rehabilitation - a rather more hearty, constructive thing than all those spiteful de-colonialist movements coming straight from the USA that promote the 'cancel culture' and some hateful racialism, should I add). C.O.F.F.I.N. and Mini Skirt also wrote that welcome statement on their last records.
Décidément, Legless Records cumule les sans-fautes depuis sa création en 2019 ! Le label de Rye, dans la banlieue sud de Melbourne, attaque l'année 2022 avec Split System, un nouveau projet, monté en distanciel au plus fort du confinement à Melbourne, par des membres de groupes affiliés au label (Stiff Richards, Jackson Reid Briggs & the Heaters, Speed Week), avec le concours de quelques pièces rapportées du courant heavy-psych australien du milieu des années 2010 (Black Heart Death Cult, Low Fly Incline).
Avec Split System, on retrouve donc, sans trop de surprises, tous les plans qui font la marque de fabrique et le succès du label - brutalité du son, dosage entre mur de guitare et riffs aigus, continus et typiques du post-punk australien, voix d'écorché vif du chanteur - et emmenés, ce coup-ci, par une section rythmique tournée vers le punk rock à la early-Saints/ Vibrators. On l'aura compris, c'est de la balle !
On notera aussi l'engagement du groupe en faveur de la campagne de réconciliation nationale avec les nations aborigènes, un mouvement pacifiste qui semble actuellement prendre pas mal d'ampleur en Australie (The Uluru Statement From The Heart milite pour la prise en compte de la voix de ces peuplades dans les décisions politiques, pour une inscription de ce rôle dans la Constitution, et pour qu'un réel travail de réhabilitation historique soit effectué - une action autrement plus consistante et constructive que tous ces mouvements décoloniaux revanchards en provenance des États-Unis qui prônent la 'cancel culture' et le racialiste haineux. Mais je m'égare un peu...). C.O.F.F.I.N. et Mini Skirt y faisait d'ailleurs récemment allusion dans leurs disques.
DENNIS COMETTI - Death Rattle/ Limiter Sp - BARGAIN BIN RECORDS - 2022 X
Dennis Cometti, the trio from Perth, is back with its garage-punk made by slackers for stupid jerks, or maybe the opposite...
At the very first listening of this single, the Pavlovian reflex occurs once again : a big smiley face appears, the feet can't help beating to the rhythm, the head madly wags up and down, and we just can't resist the call for a few pints and a good hooligans-like sing-along ! The recipe of their 2020 first album still remains (street-punk round bass lines, distinctive garage-punk guitar sound (that blue Vox Phantom!), strong Aussie suburb accent, a hardcore tempo on Limiter and a rather hard-rock one on Death Rattle...).
Bargain Bin Records x released the single just before the tour Dennis Cometti made in England alongside with the Chats one month ago. The Great Covenant of two nihilistic, moron garage-punk bands from the East and West coasts of Australia... We love that kind of shit !
Le trio de Perth nous revient enfin avec son punk rock de branleurs pour crétins du même acabit, ou peut-être l'inverse.
À l'écoute de ces deux morceaux, le sourire béat s'affiche jusqu'aux oreilles, le pied bat la mesure frénétiquement, la tête dodeline furieusement en un réflexe Pavlovien et on se sent prêt pour ingurgiter des litres de bières en hurlant leurs refrains hooliganesques. On y retrouve tous les ingrédients qui nous avaient tant plu sur leur premier album en 2020 : une basse enveloppante et assez street-punk, un son de guitare très caractéristique (toujours cette magnifique Vox Phantom bleue), un tempo pas loin du hard rock sur Death Rattle et frôlant le hardcore sur Limiter, et un accent à tirer au couteau.
Le single est sorti sur Bargain Bin Records juste avant la tournée de Dennis Cometti en Angleterre au côté des Chats. La grande alliance des garage-punkers prolo-nihilistes des côtes Ouest et Est de l'Australie ! Bref, on adore.
JOHNNY CASINO - The Days Of Wine And Cola 5xSp Box Set - LA VILA NOVA RECORDINGS/ FOLC RECORDS/ BEAST RECORDS/ GOLDEN ROBOT RECORDS - 2022 X
The story didn't tell which spices John A. Spittles ate with his pizza that night, but they gave him a damned good idea ! The outcome is awesome : a beautifulbox-set, featuring five singles - one original tune and one cover song on each - with a Cd compiling the ten songs and a booklet, the whole thing been wrapped up in a nice mini-pizza box. The perfect opportunity to make a little focus on that Aussie guy that has been into rock'n'roll for more than three decades.
John A. Spittles started in the 90's with Asteroid B-612, an Australian band that used to play some Radio Birdman-like punk rock. He was also part of many ballsy rock bands around there during the next decade - Egos (with the singer of Onyas), Johnny Casino's Easy Action, the Lord Street Sound, the Downtown 3, Johnny Casino & the Secrets... and released many records on Off The Hip, Turborock... He moved to Spain in the tenies (where he still lives) and could be found with his solo project, Johnny Casino, with which he played many shows and recorded a nice bunch of 7'' (released by Corduroy and Folc Records) and Lps (Off The Hip, Beluga Music, or self-released on La Vila Nova Recordings).
The rock'n'roll DNA still seems to run through the veins of Johnny Casino - by the way, is that name an hommage to Johnny Cash ? - on The Days Of Wine & Cola five records. His classy, old-school rock will probably please the oldest rockers much more than the young generation of punkers, but the whole thing remains really catchy and efficient. Check his five covers, on which he convenes the psyche-garage of Love (My Flash On You), the 60's garage of the Animals (I'm Crying) or the acid-rock of the 13thFloor Elevators (Reverberation), as well as the croner-folk of the Great Lee Hazelwood (I Move Around) and Sixto Rodriguez (Like Janis). The five other tunes were created in the same backwaters of that late-60's sound, with a special mention to I Still Don't Know, a killer garage-soul song with a deeply hoarse voice and some beautiful female choirs, close to the best songs of André Williams. Let's add, for the fans of the Bob Dylan's vibes, that the acoustic versions of those songs are also available on his bandcamp page.
We can finally notice that the garage-punk major labels Beast Records (France) x, Folc Records (Spain) x and Golden Robot Records (US/Australia) x are around for the release of this object. An additional proof, if you really needed one's more, that Johnny Casino should make speak again about him pretty soon.
On ne connaîtra jamais ce que contenait la pizza que John A. Spittles a mangé ce soir-là, mais cela semble lui avoir donné en tout cas une sacréebonne idée ! Avec pour résultat ce très bel objet : cinq 45tours - une compo et une reprise sur chaque Sp - et un Cd qui les compile tous, le tout emballé avec son livret dans un élégant mini-carton à pizza DIY. C'est l'occasion rêvée pour se pencher sur le parcours d'un enfant du rock, actif depuis trois décennies.
John A. Spittles a fait ses premières armes en Australie dans les années 90 avec Asteroid B-612, du rock 'couillu' dans la lignée Radio Birdman. Les années 2000 ont ensuite vu sa participation à divers combos : Egos (avec le chanteur des Onyas), Johnny Casino's Easy Action, the Lord Street Sound, the Downtown 3, Johnny Casino & the Secrets... et de nombreuses sorties sur les labels Off The Hip, Turborock... On le retrouve la décennie suivante en Espagne - où il vit toujours - avec son projet solo Johnny Casino, avec lequel il enchaîne concerts, 45 tours (Corduroy, Folc Records) et albums (Off The Hip, Beluga Music, La Vila Nova Recordings (autoprod)).
L'ADN du rock'n'roll coule toujours dans les veines de Johnny Casino - un clin d'oeil à Johnny Cash ? - sur The Days Of Wine & Cola. Du vieux rock certes, qui ravira sans doute plus les anciens que les rockeurs en herbe, mais du très bon rock, à en juger par ses reprises, sur lesquelles il convoque aussi bien le garage-psyché de Love (My Flash On You), le garage-60's des Animals (I'm Crying) et l'acid-rock du13thFloor Elevators (Reverberation), que la folk de crooner du Grand Lee Hazelwood (I Move Around) et de Sixto Rodriguez (Like Janis).
Les cinq autres morceaux naviguent dans le même marigot de la fin des années 60. Préférence personnelle accordée à l'excellent I Still Don't Know, un morceau garage-soul qui vous prend aux tripes avec sa voix éraillée et les superbes choeurs féminins, et que n'aurait pas refusé André Williams. Et pour les fans des ambiances à la Dylan, les versions acoustiques de tous ces morceaux sont aussi présentes sur le bandcamp de l'artiste.
À noter aussi que les simili-majors du rock garage Beast Records (France), Folc Records (Espagne) et Golden Robot Records (US/Australie) sont à la manœuvre pour la sortie de l'objet. Preuve, s'il était besoin d'en trouver une supplémentaire, que Johnny Casino ne va tarder à faire encore parler de lui.
THE KRIMIS - Buzz Ep - POLAKS RECORDS - 2022 X
A rather more intimist aura surrounds the Krimis, poetic solo project of Max Müller, former singer of the indie rock band Knife Eyes, from Stuttgart, Germany.
The four tracks elegantly waves between the indie-rock influences of his former band (Foolish Pleasure), some Lewsberg-like jumpy post-punk soundings (CCTV), and a serene, vaguely shoegazed, bed-room pop (Dull and House Plants). The highly phrased singing - we can't help thinking about the magical Interview With The Cosmo Cleaners by the Minneapolis Uranium Club when listening to Dull - as well as the nonchalant attitude of the artist or the accuracy of his topics (dullness of life, self-reflection, race against time...) all stand as a call for melancholia, without falling into depression yet.
The Buzz Ep was released by the Parisian label Polaks Records x (the Floaties, Lymes, the French issues of Vintage Crop and Set-Top Box...). A tape issue is also available on RdS Records x in Hamburg.
On termine sur un registre plus intimiste avec the Krimis, projet solo et poétique de Max Müller des Knife Eyes, groupe de rock indé de Stuttgart, en Allemagne.
Il propose ici quatre titres alternant avec élégance les influences indie-rock de son ancien groupe (Foolish Pleasure), les rythmiques sautillantes d'un post-punk racé à la Lewsberg (CCTV), et une bedroom-pop empreinte de sérénité et vaguement 'shoegazifiée' (Dull et House Plants). La nonchalance du chant, très phrasé (Dull fait penser au majestueux Interview With The Cosmo Cleaners du Minneapolis Uranium Club), l'attitude détachée et spectatrice du chanteur, ainsi que la justesse des thématiques abordées dans les paroles (morosité de la vie, course contre le temps, introspection...) se posent comme autant d'invitation à la mélancolie, qui réussit pourtant à éviter les écueils de la dépression.
Le Ep est sorti sur le label parisien Polaks Records (the Floaties, Lymes... et les pressages français des Vintage Crop et Set-Top Box). Un pressage K7 est également disponible sur RdS Records (Hambourg).
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