mardi 5 août 2025

Turning Round On The Turntable : Fuck Fuck Fuck, the Covids, Automatic Lovers, Alpha Whale, Indicator B, Tiikeri, Mango Vulcin, the Capellas





This austral winter selection takes us on a exclusively European musical journey. After digging down the Berlin-Leipzig underground scenes x, the exploration keeps on going in Amsterdam, with two bands playing slacker punk (Fuck Fuck Fuck) and garage punk (the Covids). We'll make a mandatory stop in Madrid for a big load of 77-punk with Automatic Lovers, then in Gent to discover a Belgian psyche/flower punk, Alpha Whale, in Zagreb for a hardcore dive into the DIY squats of Indikator B, and in the suburbs of Helsinki, infected by Tiikeri's melodic pop-punk. We won't overlook the Parisian dark waves of Mango Vulcin, nor the craziest British rhythm'n'blues of the Capellas. Yeah, long live European punk !

La sélection de l'hiver austral nous emmène pour un voyage musical exclusif à travers l'Europe. Après avoir farfouillé dans l'underground berlino-lipsien x, l'exploration se poursuit désormais du côté d'Amsterdam, avec deux groupes tapant dans le slacker-punk (Fuck Fuck Fuck) et le garage-punk (the Covids). Passage obligatoire par Madrid ensuite, pour une grosse décharge de punk-77 avec Automatic Lovers, puis par Gent à la découverte du psyche/flower-punk belge (Alpha Whale), par Zagreb pour une plongée hardcore dans les squats DIY (Indikator B) ou encore la banlieue d'Helsinki gangrénée par la pop-punk mélodique de Tiikeri. On ne fera pas l'impasse sur les dark-waves parisiennes de Mango Vulcin, ni sur le plus dingue des rythm'n'blues britanniques (the Capellas). Ouais, vive l'Europe du punk !


FUCK FUCK FUCK - Jaren Mee Sp - WAP SHOO WAP Records - 2025 X

Fuck Fuck Fuck

This European tour starts right now in Amsterdam with a nice selection of 7inches recently released by Wap Shoo Wap Records, the label that's on the rise, already met around here with the heavy-punkers Killer Kin x and the 60s revival band the Mocks x. An strong invitation to settle down for a few days on the shores of the Ijmeer sea.

On commence cette tournée européenne du côté d'Amsterdam pour passer en revue une jolie brochette de 45tours sortis dernièrement chez Wap Shoo Wap Records, le label qui monte, qui monte, déjà croisé par ici avec les heavy-punkers de Killer Kin x et le revival 60's de the Mocks x. Un appel à poser ses valises quelques jours au bords de l'Ijmeer.

A good laughter is guaranteed with the four young Amsterdammers from Fuck Fuck Fuck. Their devastating sense of humor and self-deprecation shine through their three heroic music video clips, three cinematic performances that reach new heights of absurdity: ridiculous choreography made by the four anti-heroes for Z+ series riding some Peugeot103 moped and charging a giant anus, video memories of chaotic concerts, a zany road movie for losers in need of a 38-tons drive...
Musically, Fuck Fuck Fuck is as much at home in the moronic slacker punk of Tony Dork x (Eennul/Anal and Bad Habits in 2022) as it is in the ramshackle proto-punk of the New York Dolls (Jaren Mee) or the Belgian kbd lineage of the Kids (Amsterdam Moord). The Dutch vocals add an extra folkloric touch. We're all giving up Fuck Fuck Fuck the middle finger.

Poilade assurée avec les quatre jeunes amstellodamois de Fuck Fuck Fuck. Leur sens de l'humour ravageur et l' auto-dérision transpirent de leurs trois clips héroïques, trois performances cinématographiques atteignant des sommets d'absurdité : chorégraphie en Peugeot 103 pour anti-héros de série Z++ chargeant un anus géant, vidéo-souvenirs de concerts chaotiques, road-movie loufoque pour losers en mal de 38 Tonnes...
Musicalement, Fuck Fuck Fuck tape aussi bien dans le slacker-punk crétinoïde d'un Tony Dork x (Eennul/Anal et Bad Habits en 2022) que dans le proto-punk déglinguos des New York Dolls (Jaren Mee) ou le kbd belge lignée the Kids (Amsterdam Moord). Le chant en néerlandais apporte une touche pittoresque supplémentaire. On dresse tous nos majeurs bien en l'air pour Fuck Fuck Fuck.


THE COVIDS - Banned From The USA Sp - WAP SHOO WAP Records - 2024 X

The Covids

The interest for the Covids doesn't really lay in the choice of a name, that seems to be symptomatic of a disenchanted era as well as an outdated punk tradition (thus, in the past, certain bands used to choose names such as SIDAHerpès, Kolerala PesteVirus, etc). But the first idea that jumps to the listeners of this quartet is that youth once again goes hand in hand with authenticity, and that the vitality of the Amsterdam's new garage-punk scene is now well established.
While their promising 2022 single Certified (To Do) and their closely following debut album Bust To Bits drew their inspirations from bands such as the BriefsGee Strings, and the Stitchesthe Covids now seem to be digging deeper into the garage-punk legacy of Rip Off Records. With that thrilling single Banned From the USA, the amphetamine-fueled Chuck Berry's guitar riff remains utterly addictive. The B-side features an alternate version of the track recorded with Spanish garage-trash one-man-band Nestter Donuts during their USA aborted tour, a misadventure that gave this single its name.

L'intérêt pour the Covids ne réside pas dans le choix de leur nom, certes symptomatique d'une époque désenchantée, mais aussi d'une tradition punk un brin poussive (en d'autres temps, certains groupes se choisirent eux aussi pour nom SIDAHerpèsKoleratla PesteVirus...). On retiendra donc surtout de ce quatuor que la jeunesse se conjugue une fois de plus avec l'authenticité, et que la vitalité de la nouvelle scène garage-punk d'Amsterdam n'est plus à démontrer.
Tandis que leur prometteur Certified (To Do) de 2022, suivi de près par un premier album, Bust To Bits, lorgnait du côté des BriefsGee Strings et autres Stitchesthe Covids semble désormais creuser, avec ce Banned From the USA, l'héritage garage-punk de l'écurie Rip Off Records. Le riff de guitare à la Chuck Berry sous amphétamines reste totalement addictif. La face B permet de découvrir une version alternative du morceau enregistrée en compagnie du garage-trasheux espagnol Nestter Donuts lors de leur mésaventure nord-américaine qui donna son nom à ce titre


AUTOMATIC LOVERS - Boston Brats Sp -FOLC/ WAP SHOO WAP Records - 2025 X

Automatic Lovers

This Boston Brats cut by Automatic Lovers is a distillation of pure rock'n'roll aggression, a testicular discharge of punk rage, a purulent spit of kbd fury. An absolute killer gem !
With this first single (plus a cover of the obscure Kirk & the Jerks on the B-side), the four Madrid natives with a circa-77 bad-boy look - the allusion to the legendary Vibrators is obvious - are making a smashing debut on the European punk scene, with a raw and unique revival sound (rough, edgy vocals, powerful backing vocals, effective guitar riffs and bass lines, punchy solos, killer drum bridges...). This explosive start, initiated by two major European labels - Madrid's Folc Records (Loose Lips xles Lullies xthee Cha Cha Chas x...) and Amsterdam's Wap Shoo Wap Records - is set to be continued during the 2025 fall with an album and a European tour. Love, love, love for these four compulsive punkers!

Gros, gros coup de cœur pour ce Boston Brats des Automatic Lovers, un condensé de pure hargne rock'n'roll, une décharge testiculaire de rage punk, un crachat purulent de kbd.
Avec ce premier single (+ une reprise des obscurs Kirk & the Jerks en face B), les quatre madrilènes au look de mauvais garçons circa 1977 - le clin d'oeil aux mythiques Vibrators est évident - font une entrée fracassante sur la scène punk européenne, avec un son brut et revival unique (chant rocailleux et sur le fil, choeurs puissants, riff de guitare et lignes de basse efficientes, solo coup-de-poing, pont à la batterie terrible...). Ce départ en trombe, initié par deux labels européens conséquents - les madrilènes de Folc Records (Loose lips xles Lullies xthee Cha Cha Chas x...) et donc, les amstellodamois de Wap Shoo Wap Records - doit se poursuivre dès la rentrée avec un album et une tournée européenne. Ça commence très fort pour nos quatre amoureux compulsifs !


ALPHA WHALE - All Hat, No Cattle Ep - BELLY BUTTON Records - 2025 X

Alpha Whale

For ten years, Belly Button Records has been a strong support of the punk rock and garage scene of the 'Flat Country' (Belgium), and released some of the most enjoyable records of the era (Ero GuroFrankie Traandruppel xWarm Exit xPurrses xPlexi Stadt x...). To celebrate this decade of discoveries, the Antwerp-based label is announcing a series of ten Eps. It has to be said : we won't miss that event and will follow every release very, very closely.
The Gent-based band Alpha Whale kicks off this Belly Button Records Hits series with its psychedelic/progressive rock, mixed with garage pop, country, and surf music. It brings to mind the sound of the Summer of Love, the various periods of the great Lee (Hazlewood), but also the current wave of the Australian/NZ psychedelic revival (SunFruitsBananagumJoe Ghatt...). When The Dawn Comes is a hit with a welcome serenity in these times of pre-apocalyptic stress.
This Ep also gives us the opportunity to (re)discover a band that flourished during the flower-punk revival of the previous decade and has sometimes been compared to the spaghetti-garage of the Movie Star Junkies. Their impeccably produced music videos - Strange ThingsDine With SatanSun God, and Face It - remain the best way to immerse oneself in their 2015 eponymous album released on 62TV Records and... Belly Button Records (for the cassette compilation version).

Direction la Belgique. Dix ans que Belly Button Records  accompagne la scène punk rock et garage du Plat Pays en nous abreuvant de productions toutes plus sympathiques les unes que les autres (Ero GuroFrankie Traandruppel xWarm Exit xPurrses xPlexi Stadt x...). Pour fêter cette décennie de découvertes, le label d'Anvers édite une série de dix Eps. Autant dire qu'on va suivre toutes ces sorties de très, très près.
Le groupe de Gent Alpha Whale ouvre donc les hostilités de ces Belly Button Records Hits avec son rock psychédélique/progressif, mâtiné de garage-pop, de country et de surf music. On pense bien sûr au son du Summer of Love, aux diverses périodes du grand Lee (Hazlewood), mais aussi aux groupes du revival psyche australien/NZ actuel (SunFruitsBananagumJoe Ghatt...). When The Dawn Comes est un tube à la sérénité bienvenue en ces temps de stress pré-apocalyptique.
Ce Ep nous offre aussi l'occasion de (re)découvrir un groupe qui s'est épanouit dans le revival flower-punk de la décennie précédente et qu'on a parfois pu comparer au punk spaghetti des Movie Star Junkies. Leurs clips à la production impeccable - Strange ThingsDine With Satan, Sun God et Face It - restent la meilleure façon pour s'imprégner de leur album éponyme de 2015 sorti sur 62TV Records et... Belly Button Records (pour la version compilée en K7).


INDIKATOR B - S/t Ep - DOOMTOWN Records - 2024 X

Indikator B

And now, a change of destination and atmosphere with a brief dive into the squats of Central Europe and the Balkans. In Zagreb, the DIY punk scene is booming, and Doomtown Records is playing no small part in that. The Croatian label - which we've already encountered here with the Ep by American band Poison Ruïn x - is throwing its full support behind a whole bunch of truly inventive and resourceful artists: Neon Lies (dark-wave), Koridor (gloom-punk), Mizerija and Bosonogo Djetiinjstvo (anarcho-punk), Senata Fox (screamo-hc), Parnepar (post-punk)... But also Indikator B, who also benefited from some good publicity with their first Iberian-French tour last spring.
Indikator B is a punk-hardcore trio that could have come straight out from a Rhapsody in Yugoslavia - an imaginary compilation with an old-school sound that borrows as much from anarcho-punk and Brit-hardcore as it does from Scandinavian crust and the Dischord stable. In any case, it is completely rooted in the early-80s hardcore sound : the tempo is lively and without double-pedal drumming, the 80's high-pitched roar of the guitar is far from the metal-drenched sounds of the following decade, the vocals are melodic, intelligible and without any strained screamings. The lyrics in Croatian, delivered in a beautiful booklet, evoke sleepless nights, melancholy, regret, and death (photo-translation thanks to AI). May we call that D(epression)-beat?

Changement de destination et de décors avec une courte plongée dans les squats d'Europe Centrale et des Balkans. À Zagreb, la scène punk DIY est en pleine effervescence, et Doomtown Records n'y est pas pour rien. Le label croate - déjà croisé par ici avec le Ep des américains de Poison Ruïn x - soutient en effet à bout de bras tout un petit monde franchement inventif et débrouillard :Neon Lies (dark waves), Koridor (gloom-punk), Mizerija et Bosonogo Djetiinjstvo (anarco-punk), Senata Fox (screamo hc), Parnepar (post-punk)... Mais aussi Indikator B, qui a par ailleurs bénéficié d'un bon coup de projecteur avec une première tournée ibéro-française au printemps dernier.
Indikator B est un trio punk-hardcore qu'on pourrait croire sorti d'une Rapsodie en Yougoslavie, une compilation imaginaire aux sonorités 'vieille-école' empruntant autant à l'anarco-punk et au brit-hardcore qu'au crust scandinave et à l'écurie Dischord, et quoi qu'il en soit, complètement ancrées dans le hardcore du début des années 80. Le tempo y est vivace et sans double-pédale, le vrombissement aigu de la guitare très 80's et loin des plans dégoulinant de metal de la décennie suivante, le chant mélodique, intelligible, sans hurlement poussif. Les paroles en croate, livrées dans un magnifique livret, évoquent les nuits d'insomnies, la mélancolie, les regrets, la mort (photo-traduction grâce à l'IA). Du D(epression)-beat ?


TIIKERI - Tee Se Itse Ep - TIIKERI Records - 2024 X

Tiikeri

If we talk about Finnish punk, you may immediately think of the '82 hardcore band such as KaaosRattusTampere SS, and a few other revolutionary and brutal pioneers of Scandinavian crust. However, this Scandi/Baltic country also experienced an early wave of punk that included its share of less abrasive but equally commendable gems. The compilation Bloodstains Across Finland (BriardEppu NormaaliRatsia...) reminded us as early as 1996 of all these precursors from the late 1970s.
And that's where you'll find Tiikeri's pop-punk influences - all those particularly melodic tunes, those radiant punk anthems, with their majestic and folkloric Finnish vocals. The quartet from Turku, at the mouth of the Aura River in the south-west of the country, has been active for four years and has already released four Eps and one album, Punk Rock Pamaus (Open Up & Bleeding Records, 2023), as well as it has performed a Japanese tour, organized by the crusty punx of Vox Populi Records. The fact that the Japanese have so quickly taken a liking to Tiikeri should perhaps alert us.

Dès qu'on aborde le sujet du punk finlandais, on pense immédiatement aux hardcoreux '82 de KaaosRattusTampere SS et autres inventeurs révolutionnaires et brutaux du crust scandinave. Pourtant, ce pays des bords de la Baltique connut lui aussi une première vague punk comportant son lot de pépites moins abruptes, mais tout aussi recommandables. La compilation Bloodstains Across Finland (BriardEppu NormaaliRatsia...) nous rappelait dès 1996 au bon souvenir de tous ces précurseurs de la fin des années 70.
Et c'est bien par là qu'il faut chercher les influences pop-punk de Tiikeri, tous ces morceaux particulièrement mélodiques, ces ritournelles keuponnes radieuses, au chant finnois si majestueux et pittoresque. Le quatuor de Turku, à l'embouchure du fleuve Aura, au sud-ouest du pays, actif depuis quatre ans, a déjà sorti quatre Eps et un album, Punk Rock Pamaus (Open Up & Bleeding Records, 2023), agrémenté d'une tournée au Japon, organisée par les crusty-punx de Vox Populi Records. Que des japonais jettent aussi rapidement leur dévolu sur Tiikeri devrait peut-être nous alerter.


MANGO VULCIN - S/t Maxi-Ep - LES DISQUES MAUVAIS GARÇONS - 2025 X

Mango Vulcin

The Parisian duo Mango Vulcin provides further proof that all roads lead to post-punk.
On synth #1 and vocals, Daick d'Herouville. He's coming from the Parisian skinhead scene of the last 20 years, has played guitar and drums for various influential Oi bands, from Lion's Law to Survet Skin, including the early days of Squelette. It's safe to assume that he's listened to all of Blitz's albums on repeat. 
On synth #2, drum machine, and backing vocals is Florian Chambonnière. He was that young, slick-hair rocker hidden behind the drums of les Cavaliers, a surf band that opened for the Marked Men at l'Excalibur in the summer of 2006 - one of the best gigs we organized with the Reims' Stupid Jerks (that doesn't make anyone any younger). He kept on rocking with the garage-punk combo Fix It, before experiencing his first synth/post-punk thrills with Cité Lumière. For the anecdote, his longtime mate Alexis Molenat, who has been by his sidekick in all these projects, has this time gone off on his own to start his own electronic project, Alexis Lumière.
The stage is set down. Thus, armed like this, the two members of Mango Vulcinexplore most of the variations of the underground and deviant synthetic music: sinister and melancholic synth-punk (New Dawn), haunting and suicidal synth-pop (In the Middle), gothic electro-indus (Lone WolfMiddle Age), particularly addictive cold-wave à la Cure(Padampam, as if Robert Smith had appropriatied the riff from LSD's St Sauveur), and dark-wave (Broken Mind).
With this seventh release, les Disques Mauvais Garçons - a label backed by the Parisian shop Born Bad and linked to the cold-wave big brothers' band Frustration x - further affirms its synth-punk/dark-wave orientation, following the releases of Tempomat xBound By Endogamy xDick Voodoo, or the thrilling compilation celebrating the shop's 25 years anniversary. A cold wind is blowing over Paris.

Tous les chemins mènent au post-punk et le duo parisien Mango Vulcin en apporte une nouvelle preuve.
Au synthé n°1 et au chant, Daick d'Herouville. Issu de la skinheaderie parisienne des 20 dernières années, il a manié la guitare et tapé les fûts pour divers combo Oi conséquents, de Lion's Law à Survet Skin, en passant par les débuts de Squelette. On se doute bien qu'il a écouté en boucle toutes les albums deBlitz
Au synthé n°2, à la drum-machine et aux choeurs, Florian Chambonnière. Lui, c'était ce jeune rockeur gominé planqué derrière la batterie des Cavaliers, groupe surf qu'on avait accueilli en ouverture des Marked Men à l'Excalibur à l'été 2006. Ça ne rajeunit personne. Il avait poursuivi l'aventure au sein du combo garage-punk Fix It, avant de connaitre ses premiers émois synth/post-punk avec Cité Lumière. Pour la petite histoire, son acolyte de toujours, Alexis Molenat, présent à ses côtés dans tous ces projets, a pris ce coup-ci la tangente pour monter en solo son propre projet électronique, Alexis Lumière.
Le cadre est posé. Ainsi armés, les deux membres de Mango Vulcin explorent la plupart des variantes des musiques synthétiques souterraines et déviantes: synth-punk sinistre et mélancolique (New Dawn), synth-pop lancinante et suicidaire (In the Middle), électro-indus gothique (Lone WolfMiddle Age), cold-wave Curiste particulièrement addictive (Padampam, un peu comme si Robert Smith s'appropriait le riff du St Sauveur de LSD), dark-wave enténébrée (Broken Mind).
Avec cette 7ième production, les Disques Mauvais Garçons, label adossé à la boutique parisienne Born Bad et lié aux grands frères coldeux de Frustration x, affirment toujours plus leur orientation synth-punk/dark-wave, après les sorties de Tempomat xBound By Endogamy xDick Voodoo ou encore l'excellente compilation célébrant les 25ans d'activisme du magasin. Un vent glacial souffle sur Paname.


THE CAPELLAS - Love PrayerZigZag Wanderer Sp - DISQUES ROGUE - 2025 X

the Capellas

We all remember the Jack Cades' first single, Run Paulie Run x, that blew us away back in 2018. Time has passed, and listening to their third album Something New (Dangerhouse Skylab/Beluga Music, 2023), we can appreciate the Jack Cades' evolution, both in terms of production and sound.
With the Capellas, a side project involving some of the Avon Valley crew (Elsa & Mike Whittaker and Mole Lambert), the band temporarily abandons its purely 60s mod, Medways garage and psychedelic Brit-pop to focus on a much more rhythm'n'blues and rock'n'soul sound, but still firmly rooted in the British beat: Yan Quellien's late-50s drumming (the BarrucudasHawaii Men), Mole's groovy bass, Mike's bouncy bluesy riffs, Elsa's soulful vocals... Also noteworthy are the brass section and tambourine hooks on Love Prayer, or the well-chosen cover of Captain Beefheart's Zigzag Wanderer
After a first Ep in 2023 (Take Your Chance With...Sweet Grooves/  Wild Cave Records), the Capellas launched a major offensive in the spring of 2025 with this lively double single, released by the French champion of 60s garage rock, Toulouse-based Jean-Marc Varluche from les Disques Rogue, and a debut album, Untamed, on the German label Soundflat Records, the undisputed European leader in the genre. Groove, baby groove!

Le premier singledes Jack CadesRun Paulie Run x, nous avait retourné dès 2018. Le temps passe, et à l'écoute de son troisième album Something New (Dangerhouse Skylab/ Beluga Music, 2023), on mesure l'évolution des Jack Cades, tant au niveau production que sonorités.
Avec the Capellas, projet parallèle d'une partie de la clique de la vallée de l'Avon (Elsa & Mike Whittaker et Mole Lambert), le groupe délaisse un instant ses sonorités purement mod 60's, garage Medways et brit'pop psychédélique pour se recentrer sur un univers beaucoup plus rythm'n'blues et rock'n'soul, mais toujours bien ancré dans le beat britannique : jeu de batterie late-50's de Yan Quellien (the BarrucudasHawaï Men), basse groovy de Mole, riff bluesy et sautillant de Mike, voix très soul d'Elsa. On notera aussi les accroches de la section cuivres et du tambourin sur Love Prayer, ou la reprise bien vue de Captain Beefheart (Zigzag Wanderer).
Après un premier Ep en 2023 (Take Your Chance With...,Sweet GroovesWild Cave Records), the Capellas a lancé au printemps 2025 une grande offensive avec ce double-single très remuant, sorti par le champion français du garage 60's - le toulousain Jean-MarcVarluche des Disques Rogue - et un premier album, Untamned, sur le label allemand Soundflat Records, leader européen incontesté du genre. Groove, baby groove !





mercredi 30 juillet 2025

Turning Round On The Turntable : Slander Tongue, AUS, Telesatan, Brezel Und Anton, Mommy Boys (German Specialities!)






SLANDER TONGUE - Let It Snow Sp - ALIEN SNATCH ! Records - 2024 X

Slander Tongue

70s' sunglasses perched beneath his long curly hair, nonchalant posture of a guitar hero planted in his heeled boots, dressed in an elegant immaculate white outfit, performing a split in front of a golden, glittery curtain, under a shower of shiny snow... Isn't 'Automatic Alex' doing a bit too much ? At least, being slanderous allows us to see where we're stepping. Because like his French cousins from les Lullies or Flathead x, the Texans TV's Daniel x, the New Yorkers Brower x, and the Italians ZAC x,  Slander Tongue has perfectly integrated, both visually and musically, the codes of the contemporaneous rock‘n’roll. 
'Automatic Alex''s adventures with the Modern Pets and the Bikes in the 2010s left some garage-punk traces on P.Trash and Alien Snatch! Rec.. It was then logical that the Berliner would eventually take on the costumes of power pop and glam rock. The two cuts of this band's fourth 7'', released at the end of 2024, follow on the gems of the first two LPs (a self-titled debut album on Slovenly Recordings in 2020, and the second, Monochrome, on Alien Snatch! in 2023). With a new rhythm section, the band is once again ready for the most exciting adventures.

Lunettes de soleil 70's vissées sous ses longs cheveux bouclés, posture nonchalante de guitare-héro planté dans ses bottines à talonnette, sapé d'un élégant ensemble blanc immaculé, performant un grand écart devant des rideaux dorés et pailletés, sous une pluie de neige glitter... 'Automatic Alex', n'en ferait-il pas un petit peu trop ? Faire sa langue de pute (slander tongue) permet au moins de voir où on met les pieds. Car à l'instar de ses cousins frenchy des Lullies et Flathead x, des texans de TV's Daniel x, des new-yorkais de Brower x ou des italiens de ZAC xSlander Tongue a parfaitement intégré, aussi bien visuellement que musicalement, les codes du filon du rock'n'roll 2.2. 
Les aventures d''Automatic Alex' au sein des Modern Pets et des Bikes au cours des années 2010 avaient laissé quelques traces garage-punk du côté de P.Trash et déjà, d'Alien Snatch! Rec.. Il était finalement assez logique que le berlinois endossât pour la suite les costumes de la power-pop et du glam-rock. Les deux tubes de ce quatrième 45 tours, sorti fin 2024, succèdent aux pépites des deux premiers Lps (un premier album éponyme sur Slovenly Recordings en 2020, et le second, Monochrome, sur Alien Snatch! en 2023). La section rythmique venant d'être renouvelée, le groupe est de nouveau prêt pour la plus excitante des aventures.


AUS - Der Schöne Schein Ep - STATIC AGE MUSIK - 2024 X

AUS

Aus ? Static Age Musik? Who needs a refresh ? So let's get back to a long, long time ago !
That story started at the turn of the 2010's. I'd barely recovered from the shock of Eddy Current Suppression Ring when Total Control and UV Race burst onto the Aussie scene. Talks about Upset ! the Rhythm, Iron Lung Rec., and soon AntiFade were at stake, and we could really feel this new post-punk revolution coming. It was going to be huge and marvelous, as powerful as the American garage-punk wave that had emerged from the basements of Goner and Rip Off Rec. fifteen years earlier. But sadly, I missed the whole thing. For me, it was the time for a brutal plunge into the fifth dimension : young kids, lack of time, new work, moving to the tropics... I was no longer there, I was no longer me.
A lot can happen in seven years. An eternity in itself, long enough in any case to miss out entire chapters of rock history, that weren't easy to catch up afterwards. The Berlin post-punk scene hadn't waited for me, it was far too late for me to live it up, Diät had come and gone without me noticing it, I discovered Hyäne during one of its last show in Toulouse x, but at least, the world of Berlin's Static Age Musik was then opening up to me. Digging up the label was how I discovered the female quartet Aus. In its tortured, pre-apocalyptic cold-punk soundings, in its haunting, sinister dark waves, deeply rooted in the 80s sound of Einstürzende Neubauten or die Tödliche Doris, I loved that underneath crazy desire to reconnect with the nihilistic, epic story of the Risiko Club... Awesome ! Two Aus'  albums were released in quick succession on Static Age Musik in 2018 and 2020. But the Berlin post-punk wave already seemed to be running out of steam, and a malicious virus put an end to it for good. The musicians were soon going their separate ways. Aus? Raus!
Fertig? Not so sure... Singer Lisa tried her hand at die Letzten Ecken for a while and launched her cassette label Billo Tonträger Rec., while bassist Anne-Sophie joined Liiek and co-founded Mangel Rec. x. The two labels have quickly become the new breeding ground for Berlin's DIY musicians. A new post-punk cycle now seems to be underway. And to our great delight, the young women are taking the opportunity to relaunch Aus and come together around these three daring cuts.

Aus ? Static Age Musik ? On s'offre une séance de rattrapage ? Flashback !
Tournant des années 2010. Je viens à peine de me remettre de la claque Eddy Current que déjà Total Control et UV Race s'engouffrent dans la brèche, on commence à parler d'Iron Lung Rec., et bientôt d'AntiFade. On la sent vraiment arriver, cette révolution post-punk, le truc va être énorme, aussi puissant que la vague garage-punk américaine sortie des entrailles de Goner et Rip Off Rec. quinze années plus tôt. Bon, au final, pour moi, c'est plutôt la plongée brutale dans la cinquième dimension - les mômes en bas âge, le manque de temps, le départ pour les tropiques : travail, famille... parti, oui, dans tous les sens du terme. Je surnage, je décroche, je ne sais plus, je ne suis plus.
Il s'en passe des choses en sept ans. Une éternité en soi, assez longue en tout cas pour passer à côté de pans entiers de l'histoire du rock. Pas facile de raccrocher les wagons. La scène post-punk berlinoise ne m'a pas attendue, c'est trop tard pour moi. Diät est passé et m'est inconnu, je découvre le chant du cygne d'Hyäne par hasard lors d'une virée toulousaine x. Mais au moins, l'univers des berlinois de Static Age Musik s'ouvre à moi, le quatuor féminin Aus en tête. Dans ses sonorités post-punk torturées et pré-apocalyptiques, ses dark-waves lancinantes et sinistres, très ancrées dans les années 80 du Einstürzende Neubauten ou die Tödliche Doris, traînent une folle envie de renouer avec l'épopée nihiliste du Risiko Club... Deux albums d'Aus sortent coup sur coup sur Static Age Rec., en 2018 et 2020, mais la déferlante post-punk berlinoise semble déjà s'essouffler, et un virus malin la liquide définitivement. Aus ? Raus ! Les musiciennes partent bientôt chacune de leur côté. 
Terminé ? Pas tout à fait... Lisa s'essaie un temps avec die Letzten Ecken, et lance son label K7 Billo Tonträger Rec., la bassiste Anne-Sophie rejoint Liiek et co-fonde Mangel Rec. x. Les deux labels deviennent rapidement la nouvelle pouponnière des artistes DIY berlinois. Un nouveau cycle post-punk semble désormais s'engager. Et pour notre plus grand plaisir, les jeunes femmes en profitent pour relancer Aus et se réunir autour de ces trois titres audacieux.


TELESATAN - S/t Ep - PHANTOM Records - 2025 X

Telesatan

Talking about Mangel Rec.... In the midst of the summer, with the episode DIY, une Forme de RésistanceArte TV's cultural program Tracks offered an unexpected dive into the German punk underground of the Berlin-Leipzig-Halle axis and handed the microphone to a few beautiful riptides : the post-punkers of Mangel Rec., the freaks of web TV Hitness.club, the activists from the low-budget printing workshop at the Riso Club, and the cassette duplicators at Tapes Shell. The whole thing was driven by a soundtrack featuring die Verlierer xdas Kinn and Pisse x... I burped my Weizenbier out with pleasure!
Those who are curious can also dig deeper into the subject by noting the omnipresence of the Berlin/Leipzig DIY networking through, for instance, the various projects of Telesatan singer Franny Fränzen: Flennen Rec. for her feminine, classy post-punk band Hot Chicks (Legalize It, co-released by Nantes-based Urticaria Rec., 2022), Turbo Discos x for the cassette album Hot Sauce by her arty/egg-punk project SharizzaPhantom Rec. for the vocals on Jammertal by Pisse, and of course, on this first Ep by Telesatan (following the split Lp with the hardcore band Dispo in 2021 and a demo the following year).
Telesatan's BottleKiss video sets the scene right away, and the Leipzig quartet makes a big splash with these four cuts mixing moronic slacker-punk with mullet haircuts (à la the Chats xTony Dork x...) and death-punk in the vein of a few well-known Aussie mop-heads (Amyl & the SniffersCOFFIN xHoon...). It's really well done and enjoyable!

À propos de Mangel Records... Avec l'épisode DIY, une Forme de RésistanceTracks, l'émission culturelle d'Arte TV, proposait au cœur de l'été une plongée inattendue dans l'underground punk allemand de l'axe Berlin-Leipzig-Halle, et tendait le micro aux post-punkers de Mangel Records, aux freaks de la web-tv Hitness.club, aux activistes de l'atelier d'impression low-budget du Riso Club et aux duplicateurs de cassettes de Tapes Shell, le tout sur une bande-son mêlant die Verlierer xdas Kinn ou Pisse x... J'en ai roté ma Weizenbier de plaisir !
Les curieux pourront encore creuser le sujet en notant l'omniprésence du réseautage DIY berlino/lipsien à travers, par exemple, les divers projets de la chanteuse de Telesatan, Franny Fränzen : Flennen Records x pour le post-punk féminisé et classieux de ses Hot Chicks  (Legalize It, coproduit avec les nantais d'Urticaria Records, 2022), Turbo Discos x pour l'album K7 Hot Sauce de son projet arty/post/egg-punk SharizzaPhantom Records pour le chant sur Jammertal de Pisse ou donc, sur ce premier Ep de Telesatan (après le split-Lp avec les hardcoreux de Dispo de 2021 et une démo l'année suivante).
Le clip BottleKiss de Telesatan pose d'emblée le cadre et le quatuor de Leipzig tape un grand coup avec ces quatre titres mélangeant garage-punk crétinoïde, tendance slacker-punk et coupe mulet (the Chats xTony Dork x...) et death-punk à boire lignée déglingos australiens (Amyl & the SniffersCOFFIN xHoon...). C'est très bien vu, et plutôt jouissif !


BREZEL UND ANTON - Spielen Mingus Pisse Sp - PHANTOM Records - 2024 X

Brezel Und Anton

Where, once again, we can see the influence of the Lipsians Pisse x, who make us realize that the influence of a punk band can also be measured by the tribute and recognition paid to it by the movement's elders, who go out of their way to cover one of its songs...
We all know Stereo Total, the French-German indie/arty-pop duo active from 1993 to 2021, whose two iconic representatives were Françoise Cactus (RIP) and Friedrich Ziegler. However, we know a little less about the punk career of that German guy with the surrealist-sarcastic nickname 'Brezel Göring': his hip-noise/post-punk beginnings with Sigmund Freud Experience and noise-psyche with Haunted Henschel in the late 1980s, the electro-punk of Echokrank in the early 2000s, his DIY activism with the label Verboten In Deutschland, which accompanied part of the German punk underground of the 2010s... And we can't miss his brand new band, formed with German actress Lilith Stangenberg, Brezel Göring & Psychoanalyse, which kicked off with a bang in 2024 with an exceptional post-punk double single (Tschernobyl and Sexuell Aufgeladen, self-produced), closely followed by a debut album with very Hazlewood-ian overtones, Friedhof Der Moral.
It is in this latter format that 'Brezel Göring' revisits Fahrradsattel from Pisse's Ep Kohlrübenwinter (Phantom/Beau Travail Rec., 2016), transforming an initially raw, convulsive synth-punk track into a vibrant synth-rockab firecracker that finally veers into-style electro-jazz/trip-hop ala Gorillaz worthy of the best Berlin parties organized by Berliner Hazelwood Rec. at the turn of the century.
Marlboromann awaits us next on the 'Anton' side. Originally, this composition from the Pisse's album Mit Schinken Durch Die Menopause (PhantomBeau Travail Rec., 2015) was also a fairly edgy track. Anton Garber, a longtime companion of Pisse x since their early days and a touring partner with the German hardcore band Mommy Boys (see below), has managed to transform it into a nice psychedelic, progressive, and trippy ode. Unrecognizable!

Où il est de nouveau question des lipsiens de Pisse x qui nous font prendreconscience que l'influence d'un groupe punk se mesure aussi au tribut et à la reconnaissance que des anciens du mouvement lui paient en se foulant d'une reprise...
On connait tous Stereo Total, duo franco-allemand indie/arty-pop, actif de 1993 à 2021, dont Françoise Cactus (RIP) et FriedrichZiegler étaient les deux représentant emblématiques. On connait en revanche un peu moins le parcours punk de l'allemand au surnom surréalisto-sarcastique 'Brezel Göring': ses débuts hip-hop noise/post-punk avec Sigmund Freud Experience et noise-psyche avec Haunted Henschel dans les années 80, l'électro-punk d'Echokrank au début des années 2000, son activisme DIY au sein du label Verboten In Deutschland, qui accompagna une partie de l'underground punk allemand des années 2010... Et on ne manquera sous aucun prétexte son nouveau groupe, monté en compagnie de l'actrice allemande Lilith Stangenberg, Brezel Göring & Psychoanalyse, qui a démarré en fanfare (teutonne) en 2024 avec un double-single post-punk exceptionnel (Tschernobyl et Sexuell Aufgeladen, auto-produit), suivi de près par un premier album aux accents très Hazlewood-iens, Friedhof Der Moral.
C'est sous ce dernier format que 'Brezel Göring' reprend le Fahrradsattel du Ep Kohlrübenwinter de Pisse (Phantom/Beau Travail Rec., 2016), et transforme un morceau synth-punk initialement brut et convulsif en un vibrant brûlot synth-rockab virant en trip électro-jazz/trip-hop à la Gorillaz et digne des meilleures soirées berlinoises d'Hazelwood Records du tournant du siècle.
Sur la face 'Anton' nous attend ensuite Marlboromann. À la base, cette composition de Pisse issu de l'album Mit Schinken Durch Die Menopause (Phantom/Beau Travail Rec., 2015) était aussi un morceau passablement énervé. Anton Garber, compagnon de route et de tournée des débuts de Pisse x avec les harcoreux teutons de Mommy Boys (voir ci-dessous), réussit ici à le métamorphoser en une ode psychédélique, progressive et planante. Méconnaissable !


MOMMY BOYS - H Ende Ep - SAALEPOWER 2 Records - 2024 X

Mommy Boys

So here's the best opportunity to rediscover the 11 tracks on this Ep by Anton Garber and his Mommy Boys... Released just a year ago, it had fallen into oblivion in the corner of my living room, under a pile of 45s waiting to be listened to again before being filed away. An 11-track Ep? That's hardcore, of course! But the old school one, without any frills, nor metal plans, and with a strong Deuschtpunk option à la Rock-O-Rama (Chaos ZOHL...). The band plays very fast, has multi-singers mixing melodic vocals, hoarse voices and hooligan-like choirs, often spills over into a rather crude Teutonic Oi style or chaotic punk for/by German beer drinkers, and even offers a few minimalist post-punk riffs.
The Mommy Boys were active in the mid-2010s and accompanied 'Brezel Göring''s label Verboten In Deutschland alongside with Pisse x - which explains Anton Garber's presence on the single Brezel Und Anton (see above). Two split Eps were released at the time (the band's name is not unfamiliar to us; did we come across them in a review in the fanzine CRKO?). After a long hiatus, the Berlin band still seems to have something to say. This Ep was released on Saalepower2 Rec., a label linked to Turbo Discos x in Halle (Laff BoxEx-WhiteLassie...), some exciting activists of the 2.2 German DIY punk.

Voilà donc une belle occasion de redécouvrir les 11 titres de ce Ep d'Anton Garber et de ses Mommy Boys... Sortis il y a tout juste un an, il tombait dans l'oubli dans son coin du salon, sous une pile de 45 tours à ré-écouter avant classement. Un Ep de 11 titres ? Du hardcore, bien sûr ! Mais façon vieille école, sans fioriture et sans plan metal, et avec option Deuschtpunk à la Rock-O-Rama (Chaos ZOHL...). Ça joue très vite, le chant multi-canal mélange vocaux vaguement mélodiques, voix rauque et beuglements hooliganesques, l'ensemble déborde souvent vers une Oi teutonne fort peu délicate, sur du punk chaotique de/pour buveurs de bières germains et offre même quelques plans post-punk minimaliste.
Les Mommy Boys, actif au milieu des années 2010, ont accompagné l'épopée du label de 'Brezel Göring' Verboten In Deutschland aux côtés de Pisse x - ceci explique la présence d'Anton Garber sur le 45 tours Brezel Und Anton (voir ci-dessus). Deux split-Eps sont sortis à l'époque (le nom du groupe ne nous est pas inconnu, les aurait-on croisé dans une chronique de l'excellent fanzine CRKO?). Après une longue pause, le groupe berlinois semble avoir encore des choses à raconter. Ce Ep est sorti sur Saalepower2 Records, label lié à Turbo Discos x de Halle (Laff BoxEx-WhiteLassie...), activistes passionnés et passionnants du DIY allemand 2.2.






dimanche 15 juin 2025

Turning Round On The Turntable : Dru the Drifter & the Back Alley Hookers, Loose Lips, JJ & the A's, Fulmine, Roberta Lips





DRU THE DRIFTER AND THE BACK ALLEY HOOKERS - The Intimidator Ep - GOODBYE BOOZY Records - 2025 X

Drifter & the Black Alley Hookers

Dru
 Rapp, aka the Drifter, might well appear as the Christian Grey of American garage-punk. He indeed crafts the fifty shades of the genre with a remarkable technical skill, unpacks his (musical) device with a mastering expertise, works on the beast frantically, and apparently, sleeps very little. Since his first (musical) affairs in 2021, some thirty or so dematerialized albums/demos have been released. One every month ! His boundless creativity underpins a productivity that is truly mind-boggling.
So, how could we approach this teeming universe? Perhaps by browsing randomly through his extensive discography. The stripped-down anti-folk It's Nothing New (the Pisser, November 2021) or the minimalist flower-punk Corp Fight (the Computer, January 2022) tracks can serve as a hook. The drum-machine punk Give Me A Labotomy (the Stinker, May 2022), the kbd Breathe or Eat (the Weiner, July 2022) and the acidic Psychedelic Stonehenge (the Peeper, May 2023) songs will feature some preliminaries. Things get serious with the dumb-Spitsian punk I Hate My Baby (the Stroker, November 2023) and the lapidary hardcore Life's Boring (the Singer, March 2024) cuts. The finale explodes with the DIY synth-pop Good Morning (the Invader, January 2025), the Aussie synth-punk the Man Without A Brain (the Consumer, March 2025) and the egg-punk Hipster-punk (the Egg Hunter2, April 2025) tracks. 
This heroic adventure, this unrivalled abundance, could not stand unnoticed for long. As Dru the Drifter has to start playing shows too, he recruited a band of young garage-punk wankers from Tennessee, the Back Alley Hookers. Together, they scour any raves of Nashville, Kansas City and Cincinnati, contributing to the effervescence of the US' Mid-East garage-punk scene, alongside Wayne Pain & the Shit Stains xBeef xPat & the Pisers xSchizos...
At the same time, Dru the Drifter was approached by a few labels, and the physical supports for his recordings has multiplied: demo K7s on Goodbye Boozy Rec., split-Ep K7 with Virginia egg-punkers Power Pants (recently discovered on the Arte TV's Tracks broadcast l'Egg ou le Punk), and this first single, the Intimidator, featuring 6 tracks of screamo garage-punk, full of noisy, grimy and edgy soundings, in a lo-fi Blacks/Fatals vein. Promising!

Dru Rapp, alias the Drifter, c'est un peu le Christian Grey du garage-punk américain. Il besogne les 50 nuances du genre avec une technicité remarquable, déballe son attirail (musical) avec un savoir-faire magistral, travaille la bête de manière frénétique, et à priori, dort très peu. Depuis ses premiers émois (musicaux) en 2021, une trentaine d'albums/démos dématérialisés ont vu le jour. Un par mois. Sa créativité débordante soutient une productivité proprement hallucinante.
Dès lors, par quel bout aborder cet univers foisonnant ? Peut-être en butinant au hasard dans l'ensemble de sa discographie démesurée. L'anti-folk dépouillée d'un It's Nothing New (the Pisser, novembre 2021) ou le flower-punk minimaliste d'un Corp Fight (the Computer, janvier 2022) pourront servir d'accroche. Le punk boîte-à-rythme de Give Me A Labotomy (the Stinker, mai 2022), le kbd d'un Breathe or Eat (the Weiner, juillet 2022) et le très acide Psychedelic Stonehenge (the Peeper, mai 2023) tiendront lieu de préliminaire. Les choses sérieuses débuteront avec le punk débilo-Spitsien d'I Hate My Baby (the Stroker, novembre 2023) et le hardcore lapidaire de Life's Boring (the Singer, mars 2024). Le final explosera avec la synth-pop DIY de Good Morning (the Invader, janvier 2025), l'Aussie synth-punk de the Man Without A Brain (the Consumer, mars 2025) et l'egg-punk du morceau Hipster-punk (the Egg Hunter 2, avril 2025). Ouch !
Ce souffle héroïque, ce foisonnement inégalable ne pouvaient passer longtemps inaperçus. Dru the Drifter doit désormais aussi assurer les shows. Pour cela, il a recruté une bande de jeunes garage-punkers du Tennessee, aussi je-m'en-foutistes et borderline que lui, les Back Alley Hookers. Ensemble, ils écument les rades de Nashville, de Kansas City ou de Cincinnati, et contribuent à l'effervescence de cette scène garage-punk du Mid-East américain, aux côtés de Wayne Pain & the Shit Stains xBeef xPat & the Pisers xSchizos...
En parallèle, Dru the Drifter est approché par ses premiers labels, et les supports physiques de ses enregistrements se multiplient : K7 démos sur Goodbye Boozy Rec., split-Ep K7 avec les egg-punkers de Power Pants de Virginie (découvert tout récemment dans l'émission Tracks l'Egg ou le Punk d'Arte TV), ou encore ce premier 45 tours, the Intimidator, regroupant 6 morceaux de garage-punk screamo, noisy, cradingue et nerveux à souhait, sur une lignée lo-fi à la Blacks/Fatals. Prometteur !


LOOSE LIPS - S/t Ep - FOLC Records - 2024 X

Loose Lips

The Unknowns
 x, the garage-punk combo from Brisbane led by Josh Hardy, are no longer those unknowns that blew us up back in 2019 with their two slacker-punk nuggets Dressed To Kill/Internet Love (Bargain Bin Rec.): their reputation is now fully established. In the midst of their extensive discography (their third album, Looking From the Outside, is due out this summer), we discovered last year a very pleasant split-Ep, shared with the Prize x, the Melbourne garage-pop hit machine led by the brilliant Nadine Muller. Mood compatibility and musical connivance? Josh and Nadine's convergence seems to have worked out pretty well, as the two artists went on to form the Loose Lips. They were joined on bass by a third member, Ethan Stahl, previously with Street Sweeper x and London's Chubby & the Gang x.
The raspy vocals, the nonchalance and the melodic genius of the Unknowns' singer/guitarist are perfectly matching with the warm voice, the pep and the technicality of the Prize's singer/drummer. Their sonic whirlwind remains as fusional as it is inventive, with Rip-Off-style garage-punk (Hungry Heart) and melodic punk-rock in the Marked Men-vein (One More Chance) rubbing shoulders with Aussie glam-rock (Told You So, with its Coloured Balls-style lines) and classy power-pop (Here She Comes).
The release of this highly accomplished debut EP by Madrid garage-heads Folc Records (the Lullies xJohnny Casino xthee Cha Cha Chas x...), and the album (Last Laugh) due for release this summer on Dig! Records (the label of the Dangus Tarkus/Brower x crew), should open a few doors for them in Europe as well as in the USA.

The Unknowns x, combo garage-punkde Brisbane emmené par Josh Hardy, ne sont pas restés ces inconnus qui nous avaient retournés dès 2019 avec leurs deux pépites de slacker-punk Dressed To KillInternet Love (Bargain Bin Rec.) : leur renommée est désormais établie, et au milieu d'une discographie déjà bien fournie (le troisième album, Looking From the Outside, est d'ailleurs prévu pour l'été), on a pu découvrir vers 2024 un split-Ep tout à fait sympathique, partagé avec the Prize x, la machine à tubes garage-pop melbournoise de la brillante Nadine Muller. Compatibilité d'humeur et connivence musicale ? Le rapprochement entre Josh et Nadine semble avoir bien fonctionné puisque les deux artistes ont fondé dans la foulée les Loose Lips. Un troisième larron, Ethan Stahl, déjà croisé au sein de Street Sweeper x ou des londoniens de Chubby & the Gang x, les a rejoint à la basse.
Les vocaux éraillés, la nonchalance et le génie mélodique du chanteur/guitariste des Unknowns s'accordent à merveille avec la voix chaude, le peps et la technicité de la chanteuse/batteuse de the Prize. Le tourbillon sonique reste aussi fusionnel qu'inventif, le garage-punk tubesque à la Rip-Off (Hungry Heart) et le punk-rock mélodique à la Marked Men (One More Chance) y côtoient des sonorités glam-rock très Aussie (Told You So et ses lignes à la Coloured Balls) et power-pop classieuses (Here She Comes). 
La sortie de ce premier EP très abouti par les garageux madrilènes de Folc Rec. (les Lullies xJohnny Casino xthee Cha Cha Chas x...), ainsi que l'album Last Laugh à paraître cet été sur Dig ! Rec. (le label de la clique Dangus Tarkus/Brower x), devrait leur ouvrir quelques portes aussi bien en Europe qu'aux USA.


JJ AND THE A'S - S/t Ep - LA VIDA ES UN MUS Discos - 2023 X
JJ AND THE A'S - Eyeballer Ep - LA VIDA ES UN MUS Discos - 2024 X

JJ & the A's

JJ & the A's
 could well be the ultimate synthesis of forty years of American punk. They're the kind of band you feel you've always listened to, that's always been along with you. They share the cold anger of the 76-punk of the Dead Boys and the brawling kdb of the Avengers. They take up Devo's offbeat synth-punk. They are present on the hardcore shelves of Dischord and Alternative Tentacles Rec.. They embody the garage-punk urgency of Jay Reatard's masterpiece Blood Vision...
But JJ & the A's is also the perfect illustration of the most sublime outcome of recent punk, when it is pushed to the very limits of modernity, skinned to its essential and completely reinvented. When its 2.2 feminized narling endorsed the purest form. When it is served in a batch of modern synthetic buzzings, so emblematic of our contemporary times. When it is stripped down of all outdated folklore or borderline militancy, with an only slogan remaining from the past : No Future. The aptly named Generation, as dizzying as a Bound By Endogamy x track, as sickly as the Virvon Varvon's Mind Cancer, will stand as a hymn to the desolation of our sad days.
Female singer Kimia Haghighi hails from Oakland, guitarist Will Kinser from California. They cut their teeth in the hardcore scenes of both American cities, before leaving the USA to breathe the European air of Copenhagen, Denmark. Spotted by the London label La Vida Es Un Mus Discos, a key player on the international punk scene (Coeur à l'Index xRixe xRata Negra xthe Chisel x...), two Eps have already been released. The first one, leaning more towards hardcore, heralded the fury of the second, Eyeballer. Devastating !

JJ & the A's pourrait bien être la synthèse ultime de quarante années de punk américain. C'est en effet le genre de groupes qu'on a l'impression d'avoir toujours écouté, qui nous a toujours accompagnés. Ils partagent la colère froide du punk-76 à la Dead Boys et du kdb bastonneur des Avengers. On les retrouve dans le synth-punk décalé de Devo. Ils sont présents dans les rayonnages hardcore de Dischord et Alternative Tentacles Rec.. Ils incarnent l'urgence garage-punk du Blood Vision de Jay Reatard...
Mais JJ & the A's, c'est aussi l'illustration parfaite du punk poussé dans les derniers retranchements de la modernité, son aboutissement le plus sublime. Du punk à l'os, décharné, qui cible l'essentiel. Du hardcore complètement ré-inventé. De la hargne féminisée, dans sa version 2.2, à l'état pur. Du ''buzz'' synthétique moderne, tellement emblématique de notre époque. Du punk débarrassé de tout folklore désuet, de tout militantisme borderline, avec pour seul mot d'ordre, une version réactualisée du No Future d'antan : du passé, faisons table-rase. Le bien-nommé Generation, aussi vertigineux qu'un titre de Bound By Endogamy x, aussi maladif que le Mind Cancer de Virvon Varvon, fera un jour office d'hymne à la désolation de ces tristes années.
Kimia Haghighi, la chanteuse, vient d'Oakland, Will Kinser, le guitariste, de Californie. Ils ont fait leurs classes dans les scènes hardcore des deux villes américaines, avant de partir respirer l'air de Copenhagen, au Danemark. Repéré par le label londonien La Vida Es Un Mus Discos, activiste incontournable de la scène punk internationale (Coeur à l'Index xRixe xRata Negra xthe Chisel x...), deux Eps ont déjà vu le jour. Le premier, tirant plutôt vers le hardcore, annonçait la furie dévastatrice du second, Eyeballer. Deux disques décapants !


FULMINE - Randagio Ep - LA VIDA ES UN MUS Discos - 2024 X

Fulmine

While Stubby, his stupid, depressive dog, was pricking up his ears to every lupine howl on the record, shamelessly understanding that some of his distant wolfy cousins had once refused to give up their ideals of freedom and absoluteness for a bowl of disgusting pâté, his master, entrenched in a petty-bourgeois comfort that had become nauseating, found himself barking a few vindictive OiOiOi! and even dreamed for a while of being one of those heroic rebel without a cause, rid of any constraints, one of those skinheads following his Neither God Nor Master way.
To make it short, Fulmine titillates our deepest primal instincts. It's Oi music as we love it: primitive, brawling, insurrectionary, libertarian. The Italian lyrics and rhythm section take us back to Bologna circa 82 (NabatRip Off...), the vocals and 70's guitar plans evoke those of Andrea Mingardi from the Pus era, and the discreet sax even adds an unexpected bonus. The touch of modernity is provided by the London clique gravitating around the project, with prominent members of Boss xChubby & the Gang x or the Chisel x. Once again, the Brit' label La Vida Es Un Mus Discos knows its way to organize any punk, Oi or hardcore crazy party. OiOiOi!

Tandis que Stubby, son chien stupide et dépressif, dressait l'oreille à chaque hurlement lupin du disque, semblant enfin comprendre honteusement que quelques-uns de ces lointains cousins avaient un jour refusé, eux, de renoncer à leur idéal de liberté et d'absolu contre une gamelle de pâté infâme, son maître, enkysté dans un confort petit-bourgeois devenu nauséeux, se surprit à aboyer quelques OiOiOi ! vindicatifs tout en levant le poing bien haut , et se rêva même un instant en rebelle sans cause, ni contrainte, en révolté aux cheveux ras sans dieu, ni maître.
Bref... On l'aura compris, Fulmine vient titiller nos instincts primaires les plus profonds, c'est de la Oi comme on aime, primitive, bagarreuse, insurrectionnelle, libertaire. Le chant en italien et la section rythmique nous ramènent du côté de Bologne circa 82 (NabatRip Off...), la voix et les plans guitare 70's évoque ceux d'Andrea Mingardi époque Pus, et le discret saxo ajoute même un bonus inattendu. La touche de modernité revient quant à elle à la clique londonienne gravitant autour du projet, avec des membres éminents de Boss xChubby & the Gang x ou the Chisel x. Le label La Vida Es Un Mus Discos connait décidément toujours aussi bien son affaire pour ambiancer n'importe quelle soirée punk, Oi ou hardcore. OiOiOi !


ROBERTA LIPS - En Plein Coeur Ep - LE CÈPE Records/ FLEXIDISCOS - 2025 X

Roberta Lips

En Plein Cœur 
is the Froggie surprise of the month. This magnificent first Ep by the Parisian band Roberta Lips has just been released on Le Cèpe Records - a label that has become a must for protean French garage (DeeDee & the Abracadabras xHowlin' Jaws xWe Hate You Please Die x...) - in co-production with its Spanish counterpart Plexidiscos, whose references also regularly make us drool (BelgradoOki Moki...).
The young female quartet offers four tracks that are both energizing and downright cool, and very much in tune with the themes and soundings of the current wave of feminized garage. The cocktail is deliciously heterogeneous, with layers of synth-pop à la Imperial Leather x/Melenas x(9 Meses), power-pop à la Alvilda x /Coeur à l'Index x (Cafard), punk'n'roll à la Cagettes/Punaises (Roberta Lips) and edgy garage-punk à la Itchy & the Nits x (En Plein Coeur). You can savor it slowly to appreciate all its flavors, swallow it down like an old punk, and above all, consume it without moderation. Fully addictive !

En Plein Cœur est la surprise frenchy du mois. Ce magnifique premier Ep des parisiennes de Roberta Lips vient de sortir sur Le Cèpe Records - label devenu incontournable en matière de garage français protéiforme (DeeDee & the Abracadabras xHowlin' Jaws xWe Hate You Please Die x...) - en coproduction avec son pendant espagnol Plexidiscos, dont les références nous font aussi régulièrement saliver (BelgradoOki Moki...).
Le jeune quatuor féminin propose quatre titres énergisants, carrément cool, et très en phase avec les thématiques et sonorités de toute la vague actuelle du garage féminisé. Le cocktail est délicieusement hétérogène, avec couches superposées de synth-pop à la Imperial Leather x/Melenas x (9 Meses), de power-pop lignée Alvilda x/Coeur à l'Index x (Cafard), de punk'n'roll à la sauce Cagettes/Punaises      (Roberta Lips) et de garage-punk nerveux à la Itchy & the Nits x (En Plein Coeur). On pourra ainsi le déguster lentement pour en apprécier toute les saveurs, l'avaler cul-sec comme un vieux punk, et surtout, en consommer sans modération. Addictif.