dimanche 15 juin 2025

Turning Round On The Turntable : Dru the Drifter & the Back Alley Hookers, Loose Lips, JJ & the A's, Fulmine, Roberta Lips





DRU THE DRIFTER AND THE BACK ALLEY HOOKERS - The Intimidator Ep - GOODBYE BOOZY Records - 2025 X

Drifter & the Black Alley Hookers

Dru
 Rapp, aka the Drifter, might well appear as the Christian Grey of American garage-punk. He indeed crafts the fifty shades of the genre with a remarkable technical skill, unpacks his (musical) device with a mastering expertise, works on the beast frantically, and apparently, sleeps very little. Since his first (musical) affairs in 2021, some thirty or so dematerialized albums/demos have been released. One every month ! His boundless creativity underpins a productivity that is truly mind-boggling.
So, how could we approach this teeming universe? Perhaps by browsing randomly through his extensive discography. The stripped-down anti-folk It's Nothing New (the Pisser, November 2021) or the minimalist flower-punk Corp Fight (the Computer, January 2022) tracks can serve as a hook. The drum-machine punk Give Me A Labotomy (the Stinker, May 2022), the kbd Breathe or Eat (the Weiner, July 2022) and the acidic Psychedelic Stonehenge (the Peeper, May 2023) songs will feature some preliminaries. Things get serious with the dumb-Spitsian punk I Hate My Baby (the Stroker, November 2023) and the lapidary hardcore Life's Boring (the Singer, March 2024) cuts. The finale explodes with the DIY synth-pop Good Morning (the Invader, January 2025), the Aussie synth-punk the Man Without A Brain (the Consumer, March 2025) and the egg-punk Hipster-punk (the Egg Hunter2, April 2025) tracks. 
This heroic adventure, this unrivalled abundance, could not stand unnoticed for long. As Dru the Drifter has to start playing shows too, he recruited a band of young garage-punk wankers from Tennessee, the Back Alley Hookers. Together, they scour any raves of Nashville, Kansas City and Cincinnati, contributing to the effervescence of the US' Mid-East garage-punk scene, alongside Wayne Pain & the Shit Stains xBeef xPat & the Pisers xSchizos...
At the same time, Dru the Drifter was approached by a few labels, and the physical supports for his recordings has multiplied: demo K7s on Goodbye Boozy Rec., split-Ep K7 with Virginia egg-punkers Power Pants (recently discovered on the Arte TV's Tracks broadcast l'Egg ou le Punk), and this first single, the Intimidator, featuring 6 tracks of screamo garage-punk, full of noisy, grimy and edgy soundings, in a lo-fi Blacks/Fatals vein. Promising!

Dru Rapp, alias the Drifter, c'est un peu le Christian Grey du garage-punk américain. Il besogne les 50 nuances du genre avec une technicité remarquable, déballe son attirail (musical) avec un savoir-faire magistral, travaille la bête de manière frénétique, et à priori, dort très peu. Depuis ses premiers émois (musicaux) en 2021, une trentaine d'albums/démos dématérialisés ont vu le jour. Un par mois. Sa créativité débordante soutient une productivité proprement hallucinante.
Dès lors, par quel bout aborder cet univers foisonnant ? Peut-être en butinant au hasard dans l'ensemble de sa discographie démesurée. L'anti-folk dépouillée d'un It's Nothing New (the Pisser, novembre 2021) ou le flower-punk minimaliste d'un Corp Fight (the Computer, janvier 2022) pourront servir d'accroche. Le punk boîte-à-rythme de Give Me A Labotomy (the Stinker, mai 2022), le kbd d'un Breathe or Eat (the Weiner, juillet 2022) et le très acide Psychedelic Stonehenge (the Peeper, mai 2023) tiendront lieu de préliminaire. Les choses sérieuses débuteront avec le punk débilo-Spitsien d'I Hate My Baby (the Stroker, novembre 2023) et le hardcore lapidaire de Life's Boring (the Singer, mars 2024). Le final explosera avec la synth-pop DIY de Good Morning (the Invader, janvier 2025), l'Aussie synth-punk de the Man Without A Brain (the Consumer, mars 2025) et l'egg-punk du morceau Hipster-punk (the Egg Hunter 2, avril 2025). Ouch !
Ce souffle héroïque, ce foisonnement inégalable ne pouvaient passer longtemps inaperçus. Dru the Drifter doit désormais aussi assurer les shows. Pour cela, il a recruté une bande de jeunes garage-punkers du Tennessee, aussi je-m'en-foutistes et borderline que lui, les Back Alley Hookers. Ensemble, ils écument les rades de Nashville, de Kansas City ou de Cincinnati, et contribuent à l'effervescence de cette scène garage-punk du Mid-East américain, aux côtés de Wayne Pain & the Shit Stains xBeef xPat & the Pisers xSchizos...
En parallèle, Dru the Drifter est approché par ses premiers labels, et les supports physiques de ses enregistrements se multiplient : K7 démos sur Goodbye Boozy Rec., split-Ep K7 avec les egg-punkers de Power Pants de Virginie (découvert tout récemment dans l'émission Tracks l'Egg ou le Punk d'Arte TV), ou encore ce premier 45 tours, the Intimidator, regroupant 6 morceaux de garage-punk screamo, noisy, cradingue et nerveux à souhait, sur une lignée lo-fi à la Blacks/Fatals. Prometteur !


LOOSE LIPS - S/t Ep - FOLC Records - 2024 X

Loose Lips

The Unknowns
 x, the garage-punk combo from Brisbane led by Josh Hardy, are no longer those unknowns that blew us up back in 2019 with their two slacker-punk nuggets Dressed To Kill/Internet Love (Bargain Bin Rec.): their reputation is now fully established. In the midst of their extensive discography (their third album, Looking From the Outside, is due out this summer), we discovered last year a very pleasant split-Ep, shared with the Prize x, the Melbourne garage-pop hit machine led by the brilliant Nadine Muller. Mood compatibility and musical connivance? Josh and Nadine's convergence seems to have worked out pretty well, as the two artists went on to form the Loose Lips. They were joined on bass by a third member, Ethan Stahl, previously with Street Sweeper x and London's Chubby & the Gang x.
The raspy vocals, the nonchalance and the melodic genius of the Unknowns' singer/guitarist are perfectly matching with the warm voice, the pep and the technicality of the Prize's singer/drummer. Their sonic whirlwind remains as fusional as it is inventive, with Rip-Off-style garage-punk (Hungry Heart) and melodic punk-rock in the Marked Men-vein (One More Chance) rubbing shoulders with Aussie glam-rock (Told You So, with its Coloured Balls-style lines) and classy power-pop (Here She Comes).
The release of this highly accomplished debut EP by Madrid garage-heads Folc Records (the Lullies xJohnny Casino xthee Cha Cha Chas x...), and the album (Last Laugh) due for release this summer on Dig! Records (the label of the Dangus Tarkus/Brower x crew), should open a few doors for them in Europe as well as in the USA.

The Unknowns x, combo garage-punkde Brisbane emmené par Josh Hardy, ne sont pas restés ces inconnus qui nous avaient retournés dès 2019 avec leurs deux pépites de slacker-punk Dressed To KillInternet Love (Bargain Bin Rec.) : leur renommée est désormais établie, et au milieu d'une discographie déjà bien fournie (le troisième album, Looking From the Outside, est d'ailleurs prévu pour l'été), on a pu découvrir vers 2024 un split-Ep tout à fait sympathique, partagé avec the Prize x, la machine à tubes garage-pop melbournoise de la brillante Nadine Muller. Compatibilité d'humeur et connivence musicale ? Le rapprochement entre Josh et Nadine semble avoir bien fonctionné puisque les deux artistes ont fondé dans la foulée les Loose Lips. Un troisième larron, Ethan Stahl, déjà croisé au sein de Street Sweeper x ou des londoniens de Chubby & the Gang x, les a rejoint à la basse.
Les vocaux éraillés, la nonchalance et le génie mélodique du chanteur/guitariste des Unknowns s'accordent à merveille avec la voix chaude, le peps et la technicité de la chanteuse/batteuse de the Prize. Le tourbillon sonique reste aussi fusionnel qu'inventif, le garage-punk tubesque à la Rip-Off (Hungry Heart) et le punk-rock mélodique à la Marked Men (One More Chance) y côtoient des sonorités glam-rock très Aussie (Told You So et ses lignes à la Coloured Balls) et power-pop classieuses (Here She Comes). 
La sortie de ce premier EP très abouti par les garageux madrilènes de Folc Rec. (les Lullies xJohnny Casino xthee Cha Cha Chas x...), ainsi que l'album Last Laugh à paraître cet été sur Dig ! Rec. (le label de la clique Dangus Tarkus/Brower x), devrait leur ouvrir quelques portes aussi bien en Europe qu'aux USA.


JJ AND THE A'S - S/t Ep - LA VIDA ES UN MUS Discos - 2023 X
JJ AND THE A'S - Eyeballer Ep - LA VIDA ES UN MUS Discos - 2024 X

JJ & the A's

JJ & the A's
 could well be the ultimate synthesis of forty years of American punk. They're the kind of band you feel you've always listened to, that's always been along with you. They share the cold anger of the 76-punk of the Dead Boys and the brawling kdb of the Avengers. They take up Devo's offbeat synth-punk. They are present on the hardcore shelves of Dischord and Alternative Tentacles Rec.. They embody the garage-punk urgency of Jay Reatard's masterpiece Blood Vision...
But JJ & the A's is also the perfect illustration of the most sublime outcome of recent punk, when it is pushed to the very limits of modernity, skinned to its essential and completely reinvented. When its 2.2 feminized narling endorsed the purest form. When it is served in a batch of modern synthetic buzzings, so emblematic of our contemporary times. When it is stripped down of all outdated folklore or borderline militancy, with an only slogan remaining from the past : No Future. The aptly named Generation, as dizzying as a Bound By Endogamy x track, as sickly as the Virvon Varvon's Mind Cancer, will stand as a hymn to the desolation of our sad days.
Female singer Kimia Haghighi hails from Oakland, guitarist Will Kinser from California. They cut their teeth in the hardcore scenes of both American cities, before leaving the USA to breathe the European air of Copenhagen, Denmark. Spotted by the London label La Vida Es Un Mus Discos, a key player on the international punk scene (Coeur à l'Index xRixe xRata Negra xthe Chisel x...), two Eps have already been released. The first one, leaning more towards hardcore, heralded the fury of the second, Eyeballer. Devastating !

JJ & the A's pourrait bien être la synthèse ultime de quarante années de punk américain. C'est en effet le genre de groupes qu'on a l'impression d'avoir toujours écouté, qui nous a toujours accompagnés. Ils partagent la colère froide du punk-76 à la Dead Boys et du kdb bastonneur des Avengers. On les retrouve dans le synth-punk décalé de Devo. Ils sont présents dans les rayonnages hardcore de Dischord et Alternative Tentacles Rec.. Ils incarnent l'urgence garage-punk du Blood Vision de Jay Reatard...
Mais JJ & the A's, c'est aussi l'illustration parfaite du punk poussé dans les derniers retranchements de la modernité, son aboutissement le plus sublime. Du punk à l'os, décharné, qui cible l'essentiel. Du hardcore complètement ré-inventé. De la hargne féminisée, dans sa version 2.2, à l'état pur. Du ''buzz'' synthétique moderne, tellement emblématique de notre époque. Du punk débarrassé de tout folklore désuet, de tout militantisme borderline, avec pour seul mot d'ordre, une version réactualisée du No Future d'antan : du passé, faisons table-rase. Le bien-nommé Generation, aussi vertigineux qu'un titre de Bound By Endogamy x, aussi maladif que le Mind Cancer de Virvon Varvon, fera un jour office d'hymne à la désolation de ces tristes années.
Kimia Haghighi, la chanteuse, vient d'Oakland, Will Kinser, le guitariste, de Californie. Ils ont fait leurs classes dans les scènes hardcore des deux villes américaines, avant de partir respirer l'air de Copenhagen, au Danemark. Repéré par le label londonien La Vida Es Un Mus Discos, activiste incontournable de la scène punk internationale (Coeur à l'Index xRixe xRata Negra xthe Chisel x...), deux Eps ont déjà vu le jour. Le premier, tirant plutôt vers le hardcore, annonçait la furie dévastatrice du second, Eyeballer. Deux disques décapants !


FULMINE - Randagio Ep - LA VIDA ES UN MUS Discos - 2024 X

Fulmine

While Stubby, his stupid, depressive dog, was pricking up his ears to every lupine howl on the record, shamelessly understanding that some of his distant wolfy cousins had once refused to give up their ideals of freedom and absoluteness for a bowl of disgusting pâté, his master, entrenched in a petty-bourgeois comfort that had become nauseating, found himself barking a few vindictive OiOiOi! and even dreamed for a while of being one of those heroic rebel without a cause, rid of any constraints, one of those skinheads following his Neither God Nor Master way.
To make it short, Fulmine titillates our deepest primal instincts. It's Oi music as we love it: primitive, brawling, insurrectionary, libertarian. The Italian lyrics and rhythm section take us back to Bologna circa 82 (NabatRip Off...), the vocals and 70's guitar plans evoke those of Andrea Mingardi from the Pus era, and the discreet sax even adds an unexpected bonus. The touch of modernity is provided by the London clique gravitating around the project, with prominent members of Boss xChubby & the Gang x or the Chisel x. Once again, the Brit' label La Vida Es Un Mus Discos knows its way to organize any punk, Oi or hardcore crazy party. OiOiOi!

Tandis que Stubby, son chien stupide et dépressif, dressait l'oreille à chaque hurlement lupin du disque, semblant enfin comprendre honteusement que quelques-uns de ces lointains cousins avaient un jour refusé, eux, de renoncer à leur idéal de liberté et d'absolu contre une gamelle de pâté infâme, son maître, enkysté dans un confort petit-bourgeois devenu nauséeux, se surprit à aboyer quelques OiOiOi ! vindicatifs tout en levant le poing bien haut , et se rêva même un instant en rebelle sans cause, ni contrainte, en révolté aux cheveux ras sans dieu, ni maître.
Bref... On l'aura compris, Fulmine vient titiller nos instincts primaires les plus profonds, c'est de la Oi comme on aime, primitive, bagarreuse, insurrectionnelle, libertaire. Le chant en italien et la section rythmique nous ramènent du côté de Bologne circa 82 (NabatRip Off...), la voix et les plans guitare 70's évoque ceux d'Andrea Mingardi époque Pus, et le discret saxo ajoute même un bonus inattendu. La touche de modernité revient quant à elle à la clique londonienne gravitant autour du projet, avec des membres éminents de Boss xChubby & the Gang x ou the Chisel x. Le label La Vida Es Un Mus Discos connait décidément toujours aussi bien son affaire pour ambiancer n'importe quelle soirée punk, Oi ou hardcore. OiOiOi !


ROBERTA LIPS - En Plein Coeur Ep - LE CÈPE Records/ FLEXIDISCOS - 2025 X

Roberta Lips

En Plein Cœur 
is the Froggie surprise of the month. This magnificent first Ep by the Parisian band Roberta Lips has just been released on Le Cèpe Records - a label that has become a must for protean French garage (DeeDee & the Abracadabras xHowlin' Jaws xWe Hate You Please Die x...) - in co-production with its Spanish counterpart Plexidiscos, whose references also regularly make us drool (BelgradoOki Moki...).
The young female quartet offers four tracks that are both energizing and downright cool, and very much in tune with the themes and soundings of the current wave of feminized garage. The cocktail is deliciously heterogeneous, with layers of synth-pop à la Imperial Leather x/Melenas x(9 Meses), power-pop à la Alvilda x /Coeur à l'Index x (Cafard), punk'n'roll à la Cagettes/Punaises (Roberta Lips) and edgy garage-punk à la Itchy & the Nits x (En Plein Coeur). You can savor it slowly to appreciate all its flavors, swallow it down like an old punk, and above all, consume it without moderation. Fully addictive !

En Plein Cœur est la surprise frenchy du mois. Ce magnifique premier Ep des parisiennes de Roberta Lips vient de sortir sur Le Cèpe Records - label devenu incontournable en matière de garage français protéiforme (DeeDee & the Abracadabras xHowlin' Jaws xWe Hate You Please Die x...) - en coproduction avec son pendant espagnol Plexidiscos, dont les références nous font aussi régulièrement saliver (BelgradoOki Moki...).
Le jeune quatuor féminin propose quatre titres énergisants, carrément cool, et très en phase avec les thématiques et sonorités de toute la vague actuelle du garage féminisé. Le cocktail est délicieusement hétérogène, avec couches superposées de synth-pop à la Imperial Leather x/Melenas x (9 Meses), de power-pop lignée Alvilda x/Coeur à l'Index x (Cafard), de punk'n'roll à la sauce Cagettes/Punaises      (Roberta Lips) et de garage-punk nerveux à la Itchy & the Nits x (En Plein Coeur). On pourra ainsi le déguster lentement pour en apprécier toute les saveurs, l'avaler cul-sec comme un vieux punk, et surtout, en consommer sans modération. Addictif.