vendredi 8 novembre 2024

Uncle Jouv’s Selection : Martin Savage & the Jiggerz, Food Fight, Bart & the Brats, the Jukeez



LA SÉLECTION DE TONTON JOUV !  (Sept/Oct 2024)



MARTIN SAVAGE & THE JIGGERZ - S/t Lp - DAMAGED GOODS Records - 2024 X

Martin Savage & the Jiggerz

Martin Savage & the Jiggerz' album was recorded by Ed Deegan, founder of Gizzard Studios, through which many bands from the 90's garage scene have worked along (over 360 references to his credit, from Armitage ShanksDoctor ExplosionHolly GolightlyHipbone SlimKing Salami to the Diaboliks, MystreatedMasonicsWildebeestsSiresFlaming StarsThanesPriscillasDustaphonics, and even the Fall. Now it's the turn of Martin 'Savage' Hildebrand (his real name) - formerly with the Blacks, Dixie BuzzardsLocomotions or Tokyo Knives - and now accompanied by his two Jiggerz, to pass through Ed's hands. 
This killer album has a very 70s' punk'n'roll sound, with hints of London pub rock (Uk SubsPop RivetsBilly Childish come to mind) and a sultry mix of American sounds à la Teenage Head and Devil Dogs. It tastes like BBQ spices on corn chips with hot sauce... The 13 tracks will be listened to over and over again, and could well feature as the soundtrack to your trip back to 1974 - put on your dirty sneakers and ripped vintage jeans! The cover is very reminiscent of Newtown NeuroticsBeggars Can Be Choosers or Radio Birdman's Radio Appear Lps, with an excellent back-cover photo by Franck Alix showing the three protagonists. 
Around Martin 'Savage', we find, as usual, the two companions of King Salami & the Cumberland Three, Vincent 'Kamikaze UT' on bass and Eric Boitier 'Baconstrip' on drums (the latter has played with the Chinese LungsBacon Stripthe UlcersParkinsonsBoycot (the one on the Teenage R'n'roll from Blois compilation! ), King Salami of course, and the Playmobils, in which he already played with Martin 'Savage' on the album International Lifestyle (P.Trash Rds)).
After the release of no less than six 7inches between 2020 and 2023, mainly on FolcTopsy Turvy and Chaputa! Rds, it's Damaged Goods Rds' turn to produce this first Lp. Among the compositions are some excellent covers: In The Eyes Of A Blindman by the Records (Stiff Music, 1978), Fly By Night by the Backstabbers (New Orleans glam-punk band, Oblique Rds, 1980), and Observer by the Stripes  (German power-pop band from Hagen, CBS, 1980, and future NENA). This album is a future classic of the genre!

L'album de Martin Savage & the Jiggerz a été enregistré par Ed Deegan, fondateur des Studios Gizzard de Londres, par lesquels sont passés pas mal de groupes de la scène garage 90's (plus de 360 références à son actif, d'Armitage ShanksDoctor ExplosionHolly GolightlyHipbone SlimKing Salami, aux DiaboliksMystreatedMasonicsWildebeestsSiresFlaming StarsThanesPriscillasDustaphonics, et même the Fall - la liste est longue). C'est désormais au tour de Martin 'Savage' Hildebrand (de son vrai nom), croisé à l'époque au sein des Blacks, Dixie BuzzardsLocomotions ou Tokyo Knives, et désormais accompagné de ses deux Jiggerz, de passer entre ses mains. 
Cet album détonnant sonne très punk'n'roll années 70, avec des relents de pub rock des bas-fonds londoniens (on pense à Uk Subs, aux Pop Rivets, à Billy Childish) et un sulfureux mélange de sonorités ricaines à la Teenage Head et Devil Dogs. Épices à BBQ sur croustilles de maïs et sa sauce hot... Les 13 titres s'écoutent en boucle et pourraient bien squatter la bande-son de votre voyage-retour vers l'année 1974 - enfilez vos baskets sales et votre jeans vintage déchiré ! La pochette fait énormément penser à celle du Beggars Can Be Choosers des Newtown Neurotics, ou encore du Radio Appear de Radio Birdman, avec en back-cover une excellente photo de Franck Alix montrant les trois protagonistes. 
Autour de Martin 'Savage', on retrouve comme d'habitude les deux compères de King Salami & the Cumberland Three, Vincent 'Kamikaze UT' à la basse et Eric Boitier 'Baconstrip' à la batterie (ce dernier a joué avec les Chinese LungsBacon Stripthe UlcersParkinsonsBoycott (celui de la compilation Teenage R’n’roll from Blois!), King Salami bien sûr, ou encore the Playmobils, dans lesquels il officiait déjà avec Martin 'Savage' pour l'album International Lifestyle (P.Trash Rds)).
Après la sortie de pas moins de six 45 tours entre 2020 et 2023, essentiellement sur FolcTopsy Turvy et Chaputa ! Rds, c'est au tour de Damaged Goods Rds de produire ce 1er Lp. Au milieu des compositions, on retrouve quelques excellentes reprises : In The Eyes Of A Blindman de the Records (Stiff Music, 1978, semble t-il), Fly By Night des Backstabbers (groupe glam-punk de New Orleans, Oblique Rds, 1980), et Observer de the Stripes (groupe power-pop allemand d'Hagen, CBS, 1980, et futur NENA). Un futur classique du genre !


FOOD FIGHT - Zeitgeist Impressions Lp - JUVENILE DELINQUENT / ROARING BLOOD / POCH Records - 2024 X

Food Fight

This fabulous Food Fight Lp is the follow-up to their already excellent first Ep released by Snap! Rds in 2021 x. The 12 tracks include alternate versions of Judy and Shenanigans, as well as British 78/79 power-pop/punk killer cuts. The Breton band also covers the nothern'soul song the Night by Frankie Valls & The Four Seasons', which should delight any fans of Paul Weller, and plunges us seamlessly into a long-gone time when unity between mods, skinheads, punks and rockers were conducive to the coming together of the middle and working classes, both rejecting authoritarianism, totalitarianism and the power of the elites.
Roaring Blood Rds (Bart De Vraantijk's new label, formerly called Frantic City Rds), Juvenile Delinquent Rds and Poch Rds have joined forces to produce this essential record. Rennes-based producer Patrice Poch, also an artist, designed the beautiful cover (with a back-cover photo taken by Lucille Le Béchennec at CouCou Fest). Recorded by Lionel Cadiou at At The Movies Recording studios in Brest and mastered in Melbourne by Mickey Young (Eddy Current), we urge you to get your hands on this indie'spensable black wax !

Ce Lp de Food Fight, fabuleux, fait suite à leur déjà excellent premier Ep sorti chez Snap!! Rds en 2021 x. On retrouve d’ailleurs les versions 'alternate' de Judy et Shenanigans parmi ces 12 morceaux de power-pop/punk à l’anglaise école 78/79. Le groupe breton reprend aussi le morceau nothern’soul the Night de Frankie Valls & The Four Seasons, qui devrait ravir tous les fans de Paul Weller, et nous plonge sans difficulté dans ces époques oubliées où l'unité entre mods, skinheads, punks et rockers était propice au rapprochement des classes moyennes et populaires rejetant de concert l’autoritarisme, le totalitarisme et le pouvoir des élites.
Roaring Blood Rds (le nouveau label de Bart De Vraantijk, anciennement Frantic City Rds), Juvenile Delinquent Rds et Poch Rds se sont associés pour produire ce disque essentiel. Le producteur rennais Patrice Poch, également artiste, réalise d’ailleurs la très belle pochette (avec en back-cover, une photo prise par Lucille Le Béchennec au CouCouFest). Enregistré par Lionel Cadiou aux studios brestois At The Movies Recording et masterisé à Melbourne par Mickey Young (Eddy Current), on ne peut que vous encourager à vous ruer sur cette black wax 'indie'spensable !


BART & THE BRATS - Only Fair Ep - ROARING BLOOD Records - 2024 X

Bart & the Brats

Also on Roaring Blood Rds - definitely a label to follow! - is coming the brand-new 4-title Ep from Bart & The Brats. As usual, the multi-instrumentalist Bart De Vraantijk blows off steam and sweeps up the hatches from the very first chords of his Ramones-like punk (check that sound on the quasi-instrumental cut When The Shit Hits). Only Fair carries on the work begun with the first Lp Dogged x and echoes his last Ep Can't Think Straight (Juvenile DelinquentTake the City Rds). The band's identity is clearly recognizable and the recording at the Lo'Spider Swampland Toulousan studios may have something to do with it. A good French fry behind the ears, yeah! 

Également sur Roaring Blood Rds - un label à suivre, décidément ! - le Ep tout nouveau, tout frais de Bart & The Brats. Comme à son habitude, le multi-instrumentiste Bart De Vraantijk défouraille et ramone les écoutilles dès les premiers accords de son punk Ramonesque, accentué encore plus ici sur le morceau quasi-instrumental When The Shit Hits. Cet Ep 4-titre Only Fair poursuit le travail débuté avec le premier Lp Dogged x et fait écho à son dernier Ep Can't Think Straight (Juvenile Delinquent / Take the City Rds). On y reconnaît bien l’identité du groupe. L'enregistrement de Lo’ Spider du Swampland toulousain n'y est peut-être pas pour rien. Une bonne p'tite frite derrière les oreilles, ouais ! 


THE JUKEEZ - White Liquor Ep - CHAPUTA ! Records - 2024 X

The Jukeez

The Franco-Canadian band, that also organizes Montreal's Fuzztival, draws its inspiration from rock'n'roll, creepy monsters and Z-movies. The trio plays fuzzy garage rock for aficionados, with a Pandoras musical universe and a 'sexy' female voice (Julie Sauriol, aka 'Juky') that bears a striking resemblance to Chrissie Hynde of the Pretenders. A passionate, exciting trio, yeah !
The Jukeez' first records were a self-produced CD (Dig Them Crazy CatsFuzztown Rds, 2019) and a split-Ep with the Toxenes (Monster Parade Vol 1Chaputa! Rds, 2020). Their Lp More Fuzz was then released in 2022 on Wild Cave Rds (Lord Diabolikthe Mocks xthe Crawlies...) and features, among other things, Martin Savage on saxophone (on Born Angry and More Fuzz), a Chobs' cover We're Pretty Quick, and the wild, rock'n'roll hit My Boyfriend's Dead and its ska rhythm. This year, they are back into the Portuguese stable Chaputa! Rds (Lola LolaFemurthe Broomsthe Jacketsthe Smoggersthe Maharadjasthe Toxics...) with their White Liquor Ep (and its iconic cut Rip Off) and the fresh, hot, Halloween-release double-single Transylvania Twist Boogyman
Eric Boitier (King SalamiMartin Savage & The Jiggerz...) skilfully creates most of the cover art, while Marc Hacquet from Speed Rds (Sonic Angels) handles the mastering, and Michel Dagenais from Atomique studio does the mixing ! The trio is also involved in a much more 60s-style project, Les Envahisseurs (1 Ep, Do The Fonz, on the Toulon's label Ave The Sound  and 3 Lps (Garage MonkeysMonkey Monk and 5 Little Monkeys featuring Gainsbourg's cover Les Papillons Noirs) to their credit). Bassist Olivier Mercedi, originally from Nice, plays also with the terrific punk band  Nunschakus, in which his son Wilko, a good Bad Brains fan, hammers away at the microphone. 
The irresistible Jukeez will be arriving from Montreal these days for a handful of dates in ssouth-east France, including one at El Paseo (66) with a broadcast live on Radiolux. Their drummer Simon Von Tiki is unable to take part to this exciting tour, so Max Von Simca (the Suttles xArondesJon and the Vons...) will be sticking behind the drums. 

Le trio franco-canadien, également organisateur du Fuzztival de Montréal, puise son inspiration dans le r’n’roll et auprès des monstres craignos ou des films de série Z. Il joue du garage rock fuzzy d’aficionados, avec univers musical à la Pandoras et une voix féminine 'sexy' (Julie Sauriol, alias 'Juky'), ressemblant à s’y méprendre à celle de Chrissie Hynde des Pretenders. Un trio passionné et passionnant !
The Jukeez ont débuté avec un premier album CD auto-produit (Dig Them Crazy CatsFuzztown Rds, 2019) et un split Ep avec the Toxenes (Monster Parade Vol1Chaputa ! Rds, 2020). Leur Lp More Fuzz est ensuite sorti en 2022 chez Wild Cave Rds (Lord Diabolikthe Mocks xthe Crawlies…) - on notera, entre autres, la présence de Martin Savage au saxophone (sur Born Angry et More Fuzz), l'excellente reprise We’re Pretty Quick des Chobs, ou encore le tube sauvage et rock’n’rollesque My Boyfriend’s Dead et sa rythmique ska. Cette année ils retrouvent à nouveau l’écurie portugaise de Chaputa ! Rds (Lola LolaFemurthe Broomsthe Jacketsthe Smoggersles Maharadjasthe Toxics…) avec le Ep White Liquor (et son iconique Rip Off) et le tout frais, tout chaud et halloween-esque double-single Transylvania Twist Boogyman.
Eric Boitier (King SalamiMartin Savage & The Jiggerz...) confectionne avec talent la plupart des visuels des pochettes, tandis que Marc Hacquet de Speed Rds (Sonic Angels) assure le mastering, et Michel Dagenais du studio Atomique, le mixage ! En parallèle le trio participe à un projet beaucoup plus sixties, Les Envahisseurs (un Ep (Do The Fonz, chez les toulonnais d'Ave The Sound) et 3 Lps  (Garage MonkeysMonkey Monk et 5 Little Monkeys avec la reprise Les Papillons Noirs de Gainsbourg) à leur actif). Le bassiste Olivier Mercedi, originaire de Nice, joue enfin avec les punk terrifiques de Nunschakus, dans lesquels son fils Wilko martyrise le micro en bon fan des Bad Brains.
Voici donc de quoi nous mettre en jambe ! Car les irrésistibles Jukeez débarqueront ces jours-ci de Montréal pour une poignée de dates en France, dont une au El Paseo (66) retransmis 'live' sur Radiolux. Leur batteur Simon Von Tiki ne pouvant assurer cette tournée excitante, c'est Max Von Simca (the Suttles xArondesJon and the Vons…) qui se collera derrière les fûts.






mardi 5 novembre 2024

Turning Round On The Turntable : Shadow Show, the Celebrities, Wesley & the Boys, Moron's Morons, Love Collector, Plexi Stad, Rixe





SHADOW SHOW - Baba Yaga Spy Ballon Sp - Disques ROGUE - 2024 X

Shadow Show

The label Disques Rogue does have a knack for flattering our baser instincts as compulsive collectors... Judge by yourself: classy releases, compulsory 7inch formats, standardized series, meticulous designs, sublime photographies, explicit references to the mythical Disques Vogue (logo, colors, central circle, etc.), unconditional support for the best combos of today's 60's garage, psychedelic and international French/British-beat scene... And what's more, they're French! Vive le Général, and vive la France, yeah! (Oops, that damned Pavlovian reflex as soon as the 60s are mentioned). 
Tonton Jouv' recently reviewed in Shut Up's columns some of the releases from the Toulousan label x. We're going to encroach momentarily on his playground, and take a look at a band we particularly like: Shadow Show.
At the turn of the 2020s, Australian labels such as Anti Fade and Third Eyes Stimuli Records offered us a new dive into the flower-pop/psyche sounds of the late 60s/early 70s (BanagumSunfruitsTraffik IslandJoe Ghatt...). The desire to extend the experience of this austral revival led us to dig this movement on a more international stage and to unearth, somewhat by chance, the band Shadow Show that was evolving within the Detroit garage-punk scene (by the way, we recently talked about the Detroit lo-fi band 208 x that collaborated to the front-cover of Shadow Show's second album (Fantasy Now!Little Cloud Records, 2024)).
After a few demos, two albums (the first Lp, Silhouettes, was released on Burger Records in 2020) and a terrific first double-single (What Again Is RealIs It A Dream?Hypnotic Bridge Records x, 2020), the three Shadows' angels are back to charm us with two new tracks - the soaring , very oriental Baba Yaga (such a reverb sound on the guitar!), and a Spy Ballon that could well squint towards the psychedelia of some Nancy Sinatra/ Lee Hazlewood cuts. Some mornings seems particularly velvety and sweet.

Les Disques Rogue ont quand même le don pour flatter nos plus bas instincts de collectionneurs compulsifs... Jugez plutôt : des sorties au format 45 tours, des séries standardisées et classieuses, un design toujours très soigné, une photographie sublime, des références explicites aux mythiques Disques Vogue (logo, couleurs, rond central, etc...), un soutien inconditionnel aux meilleurs combos de la scène garage 60's, psychédélique et French/British-beat internationale actuelle... Et en plus, ils sont français ! Vive le Général, et vive la France, ouais ! (Oups, moment d'égarement... Ce fichu réflexe pavlovien dès qu'on parle des années 60). 
Tonton Jouv' a récemment chroniqué pour Shut Up quelques-unes des sorties du label toulousain x. On va donc empiéter momentanément sur son terrain de jeu pour aborder un groupe qu'on apprécie tout particulièrement : Shadow Show.
Au tournant des années 2020, les labels australiens Anti Fade et Third Eyes Stimuli nous proposèrent une nouvelle plongée dans les sonorités flower-pop/psyche de la fin des années 60/ début 70 (BanagumSunfruitsTraffik IslandJoe Ghatt...). L'envie de prolonger l'expérience de ce revival austral nous poussa alors à explorer ce mouvement à l'international et à dénicher, un peu par hasard, le groupe Shadow Show, évoluant, lui, au sein du microcosme garage-punk de Detroit - on a parlé encore récemment du groupe lo-fi 208 x, qui a collaboré à la magnifique pochette du second album de Shadow Show (Fantasy Now !Little Cloud Records, 2024).
Après quelques démos, deux albums (le premier, Silhouettes, est quand même sorti sur Burger Records en 2020) et un premier double-single terrible (What Again Is RealIs It A Dream?Hypnotic Bridge Records x, 2020), les trois drôles de dames reviennent nous charmer avec deux nouveaux morceaux - le planant et très oriental Baba Yaga (cette reverb à la guitare!), et un Spy Ballon qui pourrait bien loucher vers le psychédélisme de certains titres du duo Nancy Sinatra Lee Hazlewood. Y'a des matins comme ça qui vous paraissent particulièrement veloutés et sucrés...


THE CELEBRITIES - Redd Karpet Lp - TOTAL PUNK Records - 2024 X

The Celebrities

Are Joe Sussman and Kel Mason two celebrities? We're perhaps not that far off! For those who keep abreast of the exciting developments within the new International lo-fi garage-punk scne, these two activists are two of its most emblematic figures! And while the duo the Celebrities was initially born as a joke, this formation could well be the founding act of a long-term American-Australian cooperation. Back to 2016...
8 years ago, American Joe Sussman and his Dangüs Tarküs released the Ep Binky Boy (Lumpy Records) and made us discover three tracks precursors of today's egg-punk madness. The band then took a much more garage-punk/rock'n'roll turn, before Joe founded the explosive duo Nancy with New Yorker Nat Brower x himself (check the Dig! Records discography).
Around the same time, Sydney saw the rise of the synth-punk phenomenon Gee Tee x, spearheaded by Australian Kel Masson and his compatriot Ishka Edmeades (aka Tee Vee Repairman x). They need no introduction, neither does the nebula of bands gravitating around them. In 2021, with the help of Legless Records, the two Australian fellows managed to build a bridge between Australia and the United States with the G.T.R.C.C.III compilation, featuring the top of the top garage/synth-punk bands from both countries, including... Dangüs Tarküs. The alliance between the two scenes was then definitively sealed, and was also born at that time. Thus, the birth of the Celebrities reflected a momentary collaboration that was not as anecdotal as one might think.
Nervous garage-punk and synthetic minimalism versus rock'n'roll soundings and glam-rock vocals, the Celebrities offer a perfect synthesis of the two bands. The killer tracks I Only Bleed For U and Run Away Baby stand as proofs of it. Their 2022 recordings have been available on Lp since the beginning of the year on Portland label Total Punk Records (whose second batch of his '45-club' Order Of The Dirty Plates x is eagerly awaited).

Joe Sussman et Kel Mason, des célébrités ? On n'en est peut-être pas si loin ! Car, pour qui suit un minimum l'actualité ô combien passionnante de la nouvelle Internationale du garage-punk lo-fi, ces deux activistes en sont deux figures emblématiques ! Et si le duo the Celebrities est d'abord né sous le signe de la blague, cette formation pourrait bien être l'acte fondateur d'une coopération américano-australienne au long cours. Retour en arrière, en 2016...
Côté États-Unis, Joe Sussman et ses Dangüs Tarküs, découvert avec le Ep Binky Boy (Lumpy Records, 2016) et ses trois titres précurseurs de la folie egg-punk actuelle. Le groupe prend ensuite un virage beaucoup plus garage-punk/rock'n'roll, avant que le bonhomme ne fonde l'explosif duo Nancy avec le new-yorkais Nat Brower x lui-même (on se replongera au passage dans la discographie du label Dig! Records).
À Sydney, vers la même époque, c'est la montée en puissance du phénomène synth-punk Gee Tee x, piloté par l'australien Kel Masson et son compatriote Ishka Edmeades (alias Tee Vee Repairman x). On ne les présente plus, ni la nébuleuse de groupes gravitant autour. Sous les bons auspices de Legless Records, les deux compères australiens jettent en 2021 un pont entre l'Australie et les États-Unis avec la compilation G.T.R.C.C.III, sur laquelle figure tout le gratin du garage/synth-punk des deux pays, dont... Dangüs Tarküs. L'alliance entre les deux scènes est alors définitivement scellée avec the Celebrities.
Garage-punk nerveux et minimalisme synthétique versus sonorités rock'n'roll et vocalises glam, the Celebrities offre une parfaite synthèse des deux groupes. On écoutera les brûlots I Only Bleed For U et Run Away Baby pour s'en convaincre. Leurs enregistrements de 2022 sont désormais accessibles en Lp, depuis le début d'année, sur le label de Portland Total Punk Records (dont on attend d'ailleurs la seconde fournée du 'club de 45 tours' Order Of The Dirty Plates x). Une collaboration détonnante, certes momentanée, mais pas si anecdotique qu'on pourrait le penser.


Sweet Time Records! The transition is quite easy, since the garage-punk label from Nashville, TN, has also collaborated for a few years with the Australian crew of Gee Tee xSweet Time Records (Model Zero xTimmy's OrganismSchizos...) was founded in 2019 by Ryan Sweeney, the former drummer of the excellent Cheap Time and has indeed released in 2021 the 'live' albums of Gee Tee and Research Reactor Corporation, and more recently, the Ep Your Choice of Satanic Togas x. We therefore took advantage of our recent acquisition of this Togas' record to put an ear to three of the label's latest productions: Wesley & the BoysMoron's Moron and Love Collector

Sweet Time Records ! La transition est toute trouvée puisque le label garage-punk de Nashville, TN, collabore lui aussi depuis quelques années avec la clique australienne du Gee Tee xSweet Time Records (Model Zero xTimmy's OrganismSchizos...),fondé en 2019 par Ryan Sweeney, l'ancien batteur des excellents Cheap Time, a en effet sorti en 2021 les albums 'live' de Gee Tee et Research Reactor Corporation, et plus récemment, le Ep Your Choice des Satanic Togas x. On a profité de l'acquisition récente de cette dernière pièce pour poser une oreille sur trois des dernières productions du label : Wesley & the BoysMoron's Moron et Love Collector


WESLEY & THE BOYS - Switchblade Twist Ep - SWEET TIME Records - 2023 X

Wesley & the Boys

With this Switchblade Twist Ep, the Nashville-based combo Wesley & the Boys revisits the funny heyday of the South American lo-fi garage-punk scene (ObliviansReatardsPersuadersKajun SSBad Times, etc...). The young quartet offers three raw tracks, packed with saturation, minimalist soloing and Sonics-style howls, and cleverly explores the trashy garage-punk sound (Switchblade Twist), as well as the nervous punk (Jail, Again) and the creeping, swampy garage (Car Song) ones. The band is clearly not short of a sense of humor - a young woman has slipped in among the famous Boys who accompany singer-guitarist Wesley (are we old-fashioned jerks when we still like those jokes on the 'genre'  ?). Also worth noting is the recent release, on the same label, of a cassette album, Internet Punk, with a sound à la Buck Biloxi, on which Wesley & the Boys swap drums for a frantic drum machine.

Avec ce Switchblade TwistWesley & the Boys, combo venant lui aussi de Nashville, renoue avec les grandes heures du garage-punk lo-fi fun du grand Sud américain (ObliviansReatardsPersuadersKajun SSBad Times, etc...). Le jeune quatuor propose ici trois titres bruts de décoffrage, bourrés de saturations, de solos minimalistes, de hurlements à la Sonics, et explore intelligemment le garage-punk trashy (Switchblade Twist), le punk énervé (Jail, Again) et le garage rampant et marécageux (Car Song). Le groupe ne manque visiblement pas d'humour - une jeune femme s'est glissée parmi les fameux Boys qui accompagnent le chanteur-guitariste Wesley (est-on devenu un vieux con lorsqu'on rigole encore à des blagues genrées qui feraient hurler n'importe quel féministe 'woke' ?). 
À noter également la sortie récente, sur le même label, d'un album-cassette, Internet Punk, très Buck Biloxi-en dans l'esprit, sur lequel les Wesley & the Boys troquent la batterie pour une boîte à rythme effrénée.


MORON'S MORONS - Slash Dance Sp - SWEET TIME Records - 2024 X

Moron's Moron

We'd been watching this name floating around on a whole bunch of good labels (SlovenlyWandaBig NeckNo Front Teeth Records...) for a while now, so it was high time to take a look at the Moron's Morons phenomenon! And what a discovery! Belching, guttural vocals on a nervous punk rock rhythm, wall of heavy guitar and metal solo, attitude of cretinous slacker-punks: with Moron's Morons, you're in for a big slap of death-punk à la Turbonegro / Hellacopters. The band hail from Warsaw - not that far from Scandinavia after all - and released their second album, the aptly named High-Tension Situation, on the same Nashville label in 2023. The band seems particularly in tune with the current wave of heavy-punk (Killer Kin x, or COFFIN xStreet SweeperLeatherman and the Australian bunch of Legless Records...).

Chouette découverte ! Ça faisait un bon moment qu'on voyait traîner ce nom sur une foultitude de bons labels (SlovenlyWandaBig NeckNo Front Teeth Records...), il était plus que temps de se pencher sur le phénomène Moron's Morons ! Voix éructantes et gutturales, rythmique punk rock nerveuse, mur de guitare heavy, solo metal et attitude de slacker-punks crétinoïdes : avec Moron's Morons, on se prend une bonne grosse claque de death-punk à la TurbonegroHellacopters. Le groupe vient de Varsovie - on n'est finalement pas si loin de la Scandinavie - et a sorti en 2023 son second album, le bien nommé High-Tension Situation, sur le même label de Nashville. Un groupe particulièrement en phase avec la vague actuelle du heavy-punk (Killer Kin x, les australien de Legless Records - COFFIN xStreet SweeperLeatherman...)


LOVE COLLECTOR - First Night Ep - SWEET TIME Records - 2024 X

Love Collector

This First Night Ep was the latest release from Sweet Time Records, and heralded the return of the Texans from Love Collector, not far from ten years after their last Ep Human Bodies. The American punk-77/pop-punk recipe à la BriefsExploding HeartsBad Sports and Cheap Time remains unchanged, and we still love that guitar playing in the pure Rip Off Records tradition - note that the singer-guitarist used to play in Dirty Sweets. A pleasant return to some long gone times.

Dernière sortie en date de Sweet Time Records, ce First Night annonce le retour des texans de Love Collector, pas loin de dix ans après leur dernier Ep Human Bodies. La recette punk-77/pop-punk américaine à la sauce BriefsExploding HeartsBad Sports et autres Cheap Time reste inchangée, et on aime toujours autant ce jeu de guitare dans la pure tradition Rip Off Records - à noter que le chanteur-guitariste jouait à l'époque dans les Dirty Sweets. Un retour toujours plaisant vers des temps finalement pas si anciens.


PLEXI STAD - Probation Baby Ep - BELLY BUTTON / ALAS ! Records - 2023 X
PLEXI STAD - Siren Dance Ep - MANGEL Records - 2024 X

Plexi Stad

It's been almost ten years since the guy from Antwerp label Belly Button Records began supporting the Belgian garage/synth-punk scene. We owe him the discovery of Belgian artists such as Ero GuroPursses xWarm Exit xMOARMitrailleTuff Guac... He still does it with as much passion as ever and his enthusiasm for Plexi Stad is well worth the spotlight.
With Probation BabyPlexi Stad signed in 2023 a classy 4-title debut Ep, on which the young quartet from Antwerp appropriated the late-70s sounds of KbD-punk, the posture and nonchalance of the 79-post-punk, and the Deutsch-punk intonations. A highly revivalist and raw sound, which we've also come across recently on the debut album by their German cousin die Verlierer x. As a direct consequence of this resemblance, Plexi Stad has just landed, for the release of its second opus Siren Dance, on the Berliners' own label, Mangel Records (die Verlierer, but also Liiekdas KinnBeige Banketthe Drin...).
Was that a kind of evolution ? With the four tracks on this new Ep, the punk urgency and primitive chaos of the first recordings give way to a greater dexterity, an enhanced post-punk elegance and a better sound production. The sound of Plexi Stad is now terribly groovy, inventive and inspired, reminiscent of that of Gang Of Four. We love the both sides of the band.

Bientôt dix ans que le label d'Anvers Belly Button Records soutient la scène garage/synth-punk belge. Avec toujours autant de passion. On lui doit notamment les découvertes des belges Ero GuroPursses xWarm Exit xMOARMitrailleTuff Guac... Son enthousiasme pour Plexi Stad, vaut bien lui aussi ce petit coup de projecteur.
Avec Probation BabyPlexi Stad a signé en 2023 un premier Ep 4-titres racé sur lequel le jeune quatuor d'Anvers s'appropriait les sonorités fin 70's du punk KbD, la posture et la nonchalance du post-punk 79, et les intonations du Deutsch-punk. Un son très revival et brut, donc, qu'on a aussi pu croiser dernièrement sur le premier album de leur cousin germain die Verlierer x. Conséquence directe, de la ressemblance, Plexi Stad vient d'atterrir, pour la sortie de son second opus Siren Dance, sur le propre label des berlinois, Mangel Records (die Verlierer donc, mais aussi Liiekdas KinnBeige Banketthe Drin...).
Évolution oblige, avec les quatre morceaux de ce nouvel Ep, l'urgence punk et le chaos primitif des premiers enregistrements laissent désormais la place à une plus grande dextérité, à une élégance post-punk renforcée et à une meilleure production sonore. Le son de Plexi Stad, terriblement groovy, inventif et inspiré, rappelle alors celui du Gang Of Four. On aime les deux facettes du groupe.


RIXE - Act IV Ep - LA VIDA ES UN MUS Discos - 2024 X
RIXE - Tir Groupé Ep - LA VIDA ES UN MUS Discos - 2024 X

Rixe

With that kick-ass name - 
Rixe - and those no-holds-barred tattooed skinheads' looks and tough Aussie sharpie's mullet-cut, we immediately know that Rixe is going to put up a hell of a fight, and that the encounter will leave a few marks. The Parisian trio hits the nail on the head with its punk sound à la Chaos Records, its guitars that seem to have escaped from the 1984 skinhead French scene, its hooligan strength when the three guys sing in unison, and its blowing lyrics about urban gloom, nocturnal strolls through Parisian working-class districts and street brawls. Rixe sounds like l'Infanterie Sauvage that would have met D.E.M..
Looking at the premises, we come across drummer Maxime Smadja, a multi-instrumentalist we've already seen with the street-rock'n'roll band Boss x and the solo project Condor x, with whom he already used to cover D.E.M.'s cut Vengeance. Maxime is also the boss of Château Vergogne - the Parisian studios that have seen the top of the tops of the French capital's underground punk scene of the last ten years (Pierre & BastienPolice ControlAlvilda x...). We also bump into Thomas 'Sultans', guitarist for HardxTimes and Squelette, and the bassist Victor Lapprend 'Wattie', a key figure in the Parisian Oi scene of the last fifteen years - from Maraboots and Lion's Law to Bromure, via the organization of the BSC concerts and Le Bal de Vauriens festival.
La Vida Es Un Mus, the Spanish/English label that has supported Rixe since its debut in 2014, is also hitting toughly the year with, in quick succession, the vinyl release of the 2018 cassette demo, Act IV, a compilation-Lp featuring the band's various Eps, and this new single, Tir Groupé, and its four tracks of post-punked Oi. That incredible bossa-punk rhythm à la Warum Joe (Citadelle Rock, La Clé II) on the drum machine brings a change in continuity. The band turned the international Oi scene upside down in the second half of the 2010s. With this new opus, the guys are ready to return to the fray. A new knock-out is coming !

Ce nom - Rixe - et ces dégaines de skinheads teigneux, de sharpie australien à coupe mulet, de tatoués à qui on ne la fait pas : on se doute que ça va bastonner sévère, que la rencontre laissera des traces. Car oui, le trio parisien sait taper dans le mille, avec ses sonorités punk/Oi lignée Chaos Records, ses guitares échappées de la scène skinhead française de 1984, sa puissance hooligan-esque lorsque les trois musiciens chantent à l'unisson en scandant des paroles relatives à la sinistrose urbaine, aux déambulations nocturnes dans les quartiers populaires et aux embrouilles de rue. Rixe, c'est un peu l'Infanterie Sauvage qui rencontrerait DEM.
En faisant le tour du propriétaire, on tombe sur Maxime Smadja, le batteur, musicien multi-instrumental déjà croisé avec le groupe street-rock'n'roll Boss x ou le projet solo Condor x, avec lequel il reprenait d'ailleurs le morceau Vengeance de DEM. À noter qu'il est également le patron de Château Vergogne - les studios parisiens qui ont vu passer toute la crème de l'underground punk de la capitale des dix dernières années (Pierre & BastienPolice ControlAlvilda x...). On y recroise aussi Thomas 'Sultans', le guitariste de HardxTimes et Squelette, et le bassiste Victor Lapprend 'Wattie', figure emblématique de la Oi parisienne des quinze dernières années - de Maraboots et Lion's Law à Bromure, en passant par l'organisation des concerts du BSCet du Bal de Vauriens.
La Vida Es Un Mus, le label hispano-anglais qui a accompagné Rixe depuis ses débuts en 2014, frappe lui aussi très fort cette année avec, coup sur coup, la sortie vinyle de la démo cassette de 2018, Act IV, un Lp regroupant les divers Eps du groupe, et ce nouveau 45 tours, Tir Groupé, et ses quatre titres de Oi post-punkée - cette boîte à rythmes terriblement bossa-punk, à la Warum Joe, sur Citadelle Rock et La Clé II, synonyme de changement dans la continuité.
Le groupe avait retourné la scène Oi internationale durant la seconde moitié des années 2010. Avec ce nouvel opus, Rixe semble paré à retourner au baston. On attend ça de pied ferme !






vendredi 18 octobre 2024

Gigs' Review : Les 20 ans de La Face Cachée - Acte I, Scène 2 : Glutamate (Interview) - Les Trinitaires, 14 Juin 2024, Metz




Glutamate


Marie Klock's x performance had not left us indifferent, but we couldn't resist the call for another beer... So we discreetly slipped out of the chapelle of les Trinitaires, leaving the artist to an audience that was fully thrilled by her multiple caustic provocations and warmed up by her offbeat arty-pop sound.
We passed through the large bunch of local rockers, thirstier than a crew of Breton fishermen, that was crowding around the main bar, seemingly unaware of the deserted bar awaiting for them downstairs in the monastery crypt, and went down straight to that secondary bar that was therefore entirely open to us. Last but not least, the counter was offering an unobstructed view on the vault's stage, on which the second band of the evening - Glutamate - was setting up. 

Glutamate x. Such a name ! It hinted at something profoundly organic - the performance would be resolutely punk for sure. There was also something to be said about this format. Glutamate was a duo on stage and a couple in town: he, Fazz, with his tough hard-rocker attitude, his 'working-class zero' look and his tattoo-studded arms, was nervously clutching his guitar; she, Cyndie, feline, confident and determined, was efficiently managing the synthetic part; the two were also sharing the vocals, while giving each other many knowing glances. 
And finally, there was that sound. Glutamate seemed to me to be the perfect synthesis of three major synth-punk trends. The first one, a 'Froogy' one, was embracing the French punk heritage of Métal UrbainBxN+++Cuir x, etc... That was without a doubt the effect of that rhythm box exfiltrated from the 80s, and that particularly sharp guitar. The second trend was perhaps more in the vein of the “historic” lineage of synth-punk, somewhere between post-punk, arty-punk and new wave (Edith NylonHoney BaneOpération S xEpoxiesPscience x...). The last one, much more contemporary, was closer to the American/Aussie egg-punk sound, with the same psychopathic wreckage, the same dose of casual absurdity, and the same desire to play ultra-fast punk rock (Cherry Cheeks xLiquidsRemote Control xSnooper, etc...). 

The Glutamate's concert was terrific, the lesson masterful, and my curiosity piqued. I promised myself to send them very soon a list of questions. Thus, we could know all about Glutamate.


Si la performance de Marie Klock x ne nous avait pas laissés indifférents, nous n'avions pu résister à l'appel de la bière... Nous nous étions donc discrètement éclipsés de la chapelle des Trinitaires, laissant l'artiste à son public tout émoustillé par ses multiples provocations caustiques et chauffé à blanc par son arty-pop décalée.
Une foule de rockeurs messins, plus assoiffée qu'un équipage de pêcheurs bretons, s'agglutinait autour du bar principal et ne semblait aucunement soupçonner l'existence de celui, déserté, qui les attendait en bas, dans la crypte du monastère... Ce bar secondaire s'offrait donc tout entier à nous, et proposait, en outre, une vue imprenable sur la scène du caveau, sur laquelle s'installait le second groupe de la soirée  : Glutamate

Glutamate x. Ce nom, déjà... Il recélait quelque chose de profondément organique - on sentait que la prestation serait résolument punk. On pouvait aussi parler du format. Glutamate, c'était un duo sur scène et un couple à la ville : lui, Fazz, avec son allure de hard-rocker teigneux, sa dégaine de prolo je-m'en-foutiste, ses bras bardés de tatouages, agrippait nerveusement sa guitare ; elle, Cyndie, féline, tout en mesure, l'air assuré et volontaire, gérait avec efficacité la partie synthétique; les deux se partageaient le chant, tout en se lançant de nombreux regards complices. Le son, enfin. Glutamate me semblait être la synthèse de trois grandes tendances du synth-punk. Une première, vaguement 'franchouillarde', endossant l'héritage punk de Métal UrbainBxN+++Cuir x, etc... Sans doute l'effet de cette boîte à rythme exfiltrée des années 80's, et de cette guitare particulièrement acérée. La seconde creusant plutôt la veine du synth-punk ''canal historique'', entre post-punk, arty-punk, et new wave (Edith NylonHoney BaneOpération S xEpoxiesPscience x ...). La dernière, beaucoup plus contemporaine, se rapprochant de l'egg-punk américain/australien, avec la même déglingue psychopathe, la même dose d'absurdité désinvolte, et la même volonté de jouer ultra rapidement (Cherry Cheeks xLiquidsRemote Control xSnooper, etc...). 

Le concert de Glutamate fut terrible, la leçon magistrale, et ma curiosité piquée à vif. Je me promettais de leur envoyer bientôt une liste de questions. Nous saurions alors tout sur Glutamate.


Interview Glutamate


1 - Cyndie & Fazz

Hi Cyndie and Fazz! Can you introduce yourselves?
Fazz: I'm 44 years old, I'm from Touraine. I arrived in Metz when 
le Tunnel and l'Élixir had just closed (to give an idea).
Cyndie: I'm 34 years old, I work as a sewing teacher and I'm interested in many DIY things.

When did you fall into the punk world?
Fazz: At the age of 10 with my cousin, while listening to my father's Trust cassette on the radio tape of his Renault 11 car, in the Bel Air district of Château-Renault, France. Then I moved on to hard rock (metal) and punk.
Cyndie: I was really influenced by my brother, who used to play in a progressive rock band and whom I followed to his concerts at the age of 12/13, discovering a lot of local punk/metal bands. Then, when I was 15, I discovered the local bars le Tunnell'Elixir, and later on l'Emile Vache, and the concerts of this Metz scene, the Kermetz and les Musiques Volantes festivals where there was this cutting-edge selection of electro artists, particularly from the German electro-punk scene. I quickly got a taste for it, and the idea during my teenage years was to get out and discover some new bands. Punk or not punk wasn't really the question as soon as they were offbeat.

What is your background in rock'n'roll?
Fazz: I started out playing grunge, melodic punk and ska during my secondary school in Touraine, then indus mixed with hardcore in Paris (Misère Sociale Crew) and Metz (YUGO, RecidiveGlutamate, Darak).
Cyndie: My first experience on a stage stage was with Felix Kubin, with a cut recorded when I was 18. After graduating from high school, I moved to Hamburg with Meryll Hardt. We were able to record Kubin's Piscines Résonnez and play two years later in a packed club in Berlin. We're a long way from the cliché of rock'n'roll, and I find myself more at home in this dada/sci-fi/synthesizer/second-degree scene. 

Have you always lived in Moselle? 
Fazz: No, I haven't. I used to live in Touraine, Picardie, Paris before Metz.
Cyndie: I was born in the south of France, near Albi, but I've spent most of my life in Metz, and also a bit in Nancy for my studies (while coming back to Metz every weekend for the concerts, ahah).

Did you play in any other bands before?
FazzJart'xSloghterDirection For UseSlapdashNo U TurnMisere Sociale CrewMinuitLe grand spectacle des frères StachYUGORécidiveDarak.
CyndieKükens, a girls' band, with Nadège who left us far too soon.


Salut Cyndie, salut Fazz ! Vous pouvez vous présenter ? 
Fazz: 44 ans, expatrié de Touraine. Je suis arrivé à Metz au moment de la fermeture du Tunnel et de l’Élixir (ça donne une époque).
Cyndie: 34 ans, prof de couture et attirée par tout ce qui touche au DIY en général.

Comment êtes-vous tombés dans la marmite du punk ?
Fazz: en écoutant la K7 de Trust de mon père à 10 ans avec mon cousin dans l’autoradio de la R11 dans le quartier de Bel Air à Château-Renault. Ensuite je suis allé vers le hard rock (métal) et le punk.
Cyndie: J’ai été bien influencée par mon frère qui avait un groupe de rock progressif et que je suivais à 12/13 ans dans ses concerts, en découvrant pas mal de groupes locaux punk/métal. Puis à 15 ans j’ai découvert le bar le Tunnel, l’Elixir, plus tard l’Emile Vache et les concerts de cette scène messine, le forum Kermetz, le festival Musiques Volantes où il y avait cette sélection pointue d’artistes électro que j’écoutais, notamment l’électro-punk de la scène allemande. J’y ai vite pris goût, et punk ou pas punk, l’idée c’était de sortir et découvrir des nouveaux groupes décalés pendant mon adolescence.

C'est quoi votre parcours dans le milieu du rock'n'roll ?
Fazz: J’ai commencé à faire du grunge et du punk mélo, du ska à la fin du collège et au lycée en Touraine, ensuite de l’indus mélangé à du hardcore sur Paris (Misère Sociale Crew), puis Metz (YUGO, Recidive, Glutamate, Darak).
Cyndie: Ma première expérience scénique, c’était avec Felix Kubin, avec un morceau enregistré quand j’avais 18 ans. Le bac en poche je suis partie à Hambourg avec Meryll Hardt. On a pu enregistrer Piscines Résonnez et jouer 2 ans plus tard dans un club bondé à Berlin. On est loin du cliché du rock’n’roll, et je me retrouve plus dans cette scène dada/sci-fi/synthétiseurs et second degré.

Vous avez toujours vécu en Moselle ?
Fazz: Non, Touraine, Picardie, Paris et Metz
Cyndie: Je suis née dans le sud près d’Albi mais j’ai passé la majorité de ma vie à Metz, et un peu à Nancy pour mes études (tout en revenant tous les weekends à Metz pour les concerts ahah).

Vous avez joué dans des groupes auparavant?
FazzJart’xSloghterDirection For UseSlapdashNo U TurnMisere Sociale CrewMinuitLe Grand Spectacle Des Frères StachYUGORécidiveDarak.
Cyndie: Kükens, groupe de meuf, avec Nadège qui nous a quitté bien trop tôt.


2 - Glutamate


How did you come to form Glutamate ?
Glutamate: Before we got involved together, we'd been talking about launching a musical project someday. After going on vacation to Italy and tasting some of the best gelato in the world (Bikini 1969), we had enough material to write about something, and we found the Sablonrehearsal place where we could turn up the volume and rehearse together.

Glutamate... Why did you choose that name?
Glutamate: Nobody has ever thought of that name! Isn't that the best band name in the world? Moreover, we like to say we're like a bad taste enhancer.

What are Glutamate's main influences?
Fazz: I play something a bit rockier than in my other projects, but without any particular influence.
Cyndie: We're quite different in that aspect, because I have a lot of influences (and also for the guitar part) from bands like BB EyesWarm BodiesKomplikationsAux RausFelix Kubin when he was 12. I like synthesizers with a “pouet pouet” sound and sometimes they are aggressive. As with our two other recent bands, we're always keen to do a super-short, speedy set.

How would you describe the music you play?
Glutamate
: A mix of synth-punk, rock'n'roll and drum machine. We don't get too hung up on labels, because everybody will see in it what they want to. There are so many influences for our band that it would be hard to fit us into one single box.

Personally, I like sticking labels on things. I think Glutamate goes beyond synth-punk, we're more on the egg-punk side...
Fazz: I don't know too much about the synth punk scene, but we like pretty much listening to bands like Le Prince Harry and Aux Raus.
Cyndie: We listen to a lot of egg punk, and it's true that it's a genre that makes us laugh and with which we feel quite close (Is that why we only sell our tapes in the USA and Australia? Ahah). So yes, we're perhaps more in that vein, an offbeat and no-holds-barred attitude with fast-paced cuts and fairly short concert sessions.

Mixed voices, complicity on stage. The duo works like a charm! Are mixed duos a resolutely modern component of punk? Can we call that feminization of punk or is it a new feminist wave?
Glutamate: The scene is more open-minded nowadays, and for us today it just looks like collaborations between guys and gals working together without getting hung up on gender. Playing in an all-girl band is a different story: you're offered lots of dates because the format is rare, you're sent on feminist projects and so on. And yet, at the end of every concert, you're getting remarks from guys about “what could be worked on better”. Unbearable !

Why do you sing in English? Wouldn't French sound great too?
Glutamate: You'd better not understand all the lyrics. And Italian and English work well together.

How many gigs did you play?
Glutamate: We played 8 gigs (Metz, Nancy, Brussels).


Comment en êtes-vous venus à former Glutamate ?
GlutamateAvant de se mettre ensemble, on avait parlé de faire un projet musical. Après être partis en vacances en Italie et avoir goûté les meilleures glaces du monde (le morceau Bikini 1969), on avait pas mal de matière à raconter et on a trouvé le local de répète du Sablon pour pouvoir pousser le volume et répéter à 2.

Glutamate... Pourquoi ce nom ?
Glutamate: Personne n'y a pensé ! C’est pas le meilleur nom de groupe du monde ? On aime bien dire qu’on est un groupe exhausteur de mauvais goût.


Quelles sont les influences majeures de Glutamate?
Fazz: Je joue un truc un peu plus rock que dans mes autres projets sans influence particulière.
Cyndie: Là dessus, on est assez différents car j’ai pas mal d’influences (et aussi pour la partie guitare) avec des groupes comme BB EyesWarm BodiesKomplikationsAux RausFelix Kubin quand il avait 12 ans. J’aime bien les synthétiseurs un peu ''pouet-pouet'' et parfois agressifs. Comme dans nos deux autres groupes récents on a toujours cette envie de faire un set super court et speed.

Comment qualifier la musique que vous jouez ?
Glutamate :Un mélange de synth-punk, de rock’n’roll et de boîte à rythme. On se prend pas trop la tête avec les étiquettes car chacun y verra ce qu’il a envie d’y voir. On a des influences tellement différentes qu’on aurait du mal à se mettre dans des cases.

Moi, j'aime bien coller des étiquettes. Je trouve que Glutamate dépasse le stade du synth-punk, on est plutôt du côté de l'egg-punk...
Fazz: Je ne connais pas trop la scène synth punk, mais on est plutôt raccord sur le fait d’écouter des groupes comme Le Prince Harry, Aux Raus.
Cyndie: On écoute pas mal d’egg punk, et c’est vrai que c’est un style qui nous fait bien marrer et avec lequel on se sent assez proche (c’est pour ça qu’on ne vend nos K7 qu’aux USA et en Australie ? Ahah). Donc oui plutôt dans cette veine là, décalée et sans prise de tête avec des morceaux rapides et des temps de concerts assez courts.

Partage des voix, complicité sur scène... Le duo fonctionne à merveille ! Les duo mixtes, c'est une composante résolument moderne du punk ? Féminisation du punk ou nouveau féminisme ?
Glutamate: La scène s’est ouverte avec le temps, aujourd’hui pour nous c’est juste des collaborations où gars et meufs bossent ensemble sans se prendre la tête sur le genre. Quand tu joues dans un groupe avec que des meufs c’est encore autre chose : on te propose plein de dates parce que c’est rare, on t’envoie sur des projets féministes, etc. Et pourtant tu te prends des remarques de mecs à chaque fin de concert sur ''ce qui pourrait être plus travaillé''. Insupportable.

Pourquoi le choix de l'anglais ? Le français sonnerait aussi super bien aussi, non ?
Glutamate: Vaut mieux pas qu’on comprenne toutes les paroles. Italien et anglais ça fonctionne bien.

Vous avez joué combien de concerts ?
Glutamate: On a fait 8 concerts (Metz, Nancy, Bruxelles).


3 - First Recordings


Why did you choose a cassette as the first release? Economic considerations? DIY and independent ethos? Fad or compulsory release for every band in punk history? Album or demo
Glutamate: For economical and DIY reasons, you can do it all by yourself, and the purchase price is also low for our “fans”, ahah. It's coming back into fashion for sure, but I don't see the point in spending a fortune on vinyl. 

The nine tracks are well-produced, the sond is great, you could call it an album. It deserves a vinyl release... No label has offered to release these recordings on vinyl? (But what does La Face Cachée do?)
Glutamate: If we'd gone as far as a studio recording session with a label and a few more tracks, why not, but for now this format suits us fine.

Mastering by Seb Normal... What's your connection with him? How did you get in touch with him? 
Cyndie: He mixed a track by my friend Meryll Hardt, and she recommended him to me. We vaguely knew each other from gigs and stuff. 

Did you live through the epic of La Grande Triple Alliance Internationale de l'Est x (As a spectator? An actor?). Any anecdotes?
Fazz: I wasn't living in Metz by then...
Cyndie: I probably hung out at some of their gigs but didn't even know who was organizing them. For me, it was still a closed circle. In Nancy, I liked to listen to Ich Bin at full volume on Saturday mornings, so I could piss off my neighbors. ''How many schnapps have you had? 150, bitch!''.

Have you seen Nicolas Drolc & Marietta's film? What's the legacy of those years on the Metz area? 
Cyndie: Yes, I saw the screening at le Klub. I should see the film again to answer that question!

The artwork of the cassette was made by Eva Gastro... Her drawings on social networks are rather trashy... Is she a friend friend? It looks like Julie Doucet' comics. Has she published any albums or in fanzines?
Glutamate: Yes, she's a friend who works at La Face Cachée, and she's done some fanzines and a lot of vinyl covers.

On her profile, she wears a T-shirt with the slogan ''I just want to drink coffee, create stuff and sleep''. Is that what punk and underground music are all about now, in your opinion? Personal pleasure, art and chiling as a philosophy of life?
Glutamate: Never take T-shirts with protest messages seriously. The Goeland era is over!

What are the topics of your lyrics ? They seem to be rather trivial subjects, aren't they?
Glutamate: We trivialize a variety of subjects, such as skin worms, Italian ice cream, bedbugs, cranky neighbors, acid reflux and so on. All commited songs, as you can see.

As we're talking about commitment... Do activism and punk rock still go hand in hand? Punk has ever thought about the organization of our societies and so, often flirted with politics (and sometimes extremism - nihilism, anarco-socialism, fascism (RAC, RIF...)). Post-punk, on the other hand, seems to focus more on the individual? A healthier, less divisive attitude? What is punk made of nowadays?
Glutamate: Unfortunately, we didn't get our punk doctorate degree. There are so many sub-genres and claims that it's a subject for a long dissertation.


Pourquoi le choix d'une cassette comme premier support ? Aspect économique ? Éthique DIY et indépendante ? Effet de mode ou passage obligatoire pour tout groupe de l'histoire du punk ? Album ou démo
Glutamate: C’est économique et DIY, on peut tout faire nous même, et le prix d’achat est aussi faible pour les ''fans'', ahah. Alors c’est sûr que ça revient à la mode mais claquer un rein dans un vinyle je vois pas l’interêt. 

9 titres très bien produits, super son, on pourrait appeler ça un album. Ça mériterait une sortie vinyle... Aucun label ne vous a proposé de sortir ces enregistrements en vinyl? (Mais que fait La Face Cachée ?).
Glutamate :Si on avait poussé jusqu’à un enregistrement studio accompagnés d’un label et avec plus de titres pourquoi pas, mais pour l’instant ce format nous convient bien.

Mastering par Seb Normal... C'est quoi votre lien avec lui ?Comment vous le connaissez ?
Cyndie: C’est lui qui a mixé un titre de ma copine Meryll Hardt, elle me l’a conseillé. On se connait de loin lors de concerts, etc...

Vous avez vécu l'épopée de La Grande Triple Alliance Internationale de l'Est x (En tant que spectateur ? Acteur?). Des anecdotes éventuelles ?
Fazz: Je n’étais pas sur Metz à l’époque.

Cyndie: J’ai sûrement traîné dans des concerts sans même capter qui organisait quoi. Pour moi ça restait quand même un club fermé. À Nancy j’aimais bien écouter Ich Bin à fond le samedi matin pour emmerder mes voisins. ''T’as bu combien de schnaps ? 150, connasse !''.

Vous avez vu le film de Nicolas Drolc & Marietta? Quel héritage reste-t-il de ces années-là par chez vous?
Cyndie: Oui j’avais été voir la projection au Klub. Faudrait revoir ce film pour répondre à cette question !

Artwork de Eva Gastro... Plutôt trashy, ses dessins sur les réseaux sociaux... Une amie ? Ça ressemble à du Julie Doucet. Elle a publié  des albums ou dans des fanzines ?
Glutamate: Oui c’est une amie qui bosse à La Face Cachée, elle a fait des parutions dans des fanzines et pas mal de cover de vinyles.

D'ailleurs, sur son profil, on la voit poser avec un T-shirt ''I just want to drink coffee, create stuff and sleep''. Le punk, la musique underground, etc... ça se résume maintenant à ça, selon vous ? Du plaisir personnel, de l'art et du 'chiling' comme philosophie de vie?
Glutamate: Faut jamais prendre au sérieux des t-shirts avec des messages revendicatifs. L’époque du Goeland, c’est finitos!

Du coup, de quoi parlent vos textes ? De sujets plutôt anodins, non ?
Glutamate: On banalise en effet des sujets variés comme les vers de peau, les glaces à italienne, les punaises de lit, les voisins relous, les reflux gastriques, etc. Des chansons engagées comme tu peux le voir.

L'engagement, justement... Militantisme et punk rock font-ils encore bon ménage ? Le punk a toujours réfléchi à l'organisation de nos sociétés et souvent flirté avec la politique, voire avec l'extrémisme (nihilisme, anarco-socialisme, parfois le fascisme (RAC, RIF...)). Le post-punk semble, lui, se focaliser davantage sur l'individu ? Attitude plus saine, moins clivante ? C'est quoi le punk de nos jours ?
Glutamate: Malheureusement on n’a pas validé notre doctorat en punk. Y a tellement de sous genres et de revendications que c’est un sujet pour une dissert’.


4 - Party of La Face Cachée & Other futilities


About the 20th anniversary party of La Face Cachée's at les Trinitaires. A few words about La Face Cachée
Glutamate: Our long-standing record dealer in Metz!

The public in Metz? In Nancy? In Strasbourg?
Glutamate: They're all nice except for Nancy (lol)

Any bands with good friends on stage? Any regional recommendations?
GlutamateCorde Raide who played the first night last thursday. AxxidentPlombBaleine...

What were your favorites of the three nights?
Glutamate : We didn't see or hear everything, but it was a great program! Bound by Endogamy, whom we'd seen in Paris 2 months earlier with Félix Kubin, was already a killer hit at the time, and it was a pleasure to see them again in Metz. And Snooper was elected as the best concert of 2024 by Cyndie. 

Give us your musical favourites of recent years?
FazzClownsGoblin DaycarePowerplantKerker.
CyndieSnooperThe ConeheadsNice Face, and lots of old stuff.

Do you have any reading suggestions?
GlutamateSales chiens by JB Hanak was the perfect vacation reading! Fully validated.

Any other passions, anecdotes, etc. you'd like to share? 
Fazz: Trying to understand electronics by making the band's effect pedals
Cyndie: The next step will be the creation of the most beautiful stage costumes for Glutamate.

What's this story about Fazz' brother living in Reunion island?Was Fazz able to take advantage of his stay around here to rub shoulders with the Reunionese punk scene?Another visit planned one of these days, just the two of you?
Fazz: My brother went to live on Reunion Island at the beginning of January 2024, so I spent nice holidays visiting him. I visited all the classics and had meals with my sister-in-law's family, who is Creole. I had no time left for punk over there, but we're waiting for the good addresses from you.

Your last word?
GlutamateCome Out and Play (because we're listening to The Moog Cookbook cover right now).


La soirée des 20 ans de La Face Cachée aux Trinitaires. Un petit mot sur La Face Cachée ? 
Glutamate: Notre disquaire messin depuis toujours !

Le public messin ? Nancéen ? Strasbourgeois ?
Glutamate: Ils sont tous sympas sauf à Nancy (lol).

Des groupes de potes présents sur scène ? Des recommandations régionales à nous faire ?
GlutamateCorde Raide qui étaient aussi présents le jeudi, AxxidentPlomb, Baleine

Vos coups de cœur sur les trois soirées ?
Glutamate: On n’a pas tout vu ni écouté mais c’était une super prog! Bound by Endogamy qu’on avait vu à Paris 2 mois plus tôt avec Félix Kubin, c’était déjà une grosse claque à ce moment là et c’était un plaisir de les revoir à Metz. Et Snooper élu meilleur concert de 2024 pour Cyndie. 

Vos coups de cœur musicaux de ces dernières années ?
Fazz: Clowns, Goblin Daycare, Powerplant, Kerker.
Cyndie: Snooper, The Coneheads, Nice Face, mais j’écoute beaucoup de vieilleries!

Des conseils de lecture ?
GlutamateSales chiens de JB Hanak, c’était la lecture des vacances! Mega validée.

Autres passions, anecdotes, etc... que vous voudriez partager ?
Fazz: Essayer de comprendre l’électronique en fabriquant les pédales du groupe.
Cyndie: Prochaine étape : créer les plus beaux costumes de scène pour Glutamate.

C'est quoi cette histoire de frangin à la Réunion ? Fazz a-t-il pu profiter de son séjour pour se frotter à la scène punk réunionnaise? Une autre visite prévue un de ces jours, tous les deux ?
Fazz: Mon frère est parti vivre à la Réunion début Janvier 24, ça m’a permis de faire de belles vacances en lui rendant visite. J’ai visité les classiques et j’ai fait des repas dans la famille de ma belle soeur qui est créole. Je n’ai laissé aucune place au punk là-bas, mais on attend les bonnes adresses de ta part.

Mot de la fin ?
GlutamateCome Out and Play (parce qu’on écoute la reprise par The Moog Cookbook).

Merci !!!