vendredi 28 juillet 2023

Gigs' Reviews: Allez les Filles !* (Part IV - Episode 1) - MonOi ! (Rock à la Buse Est - Le Bisik, Saint Benoît - 10/03/2023)




Allez Les Filles! was a series initially published in Bongou - cultural webzine from La Réunion - during the Austral winter 2023.
Allez Les Filles! fut une série initialement publiée dans les colonnes du webzine culturel réunionnais Bongou au cours de l'hiver austral 2023.
Allez Les Filles!  Part IV - Episode 1 : MonOi! : X (Bongou - 28/07/2023).



Solweig MonOi!


The Eastern Coast of La Reunion was giving us a close-up view of the rural spirit of the island and its deep-rooted history: humidity-laden trade winds, sugar cane fields as far as the eye could see, tropical forests of the Heights, volcano and entrance to the hilly Cirques, turbulent Indian Ocean, ethnic mixture... The place was charming, but it was also necessary to admit this first truth: at night, in the East, it was just impossible to overcome boredom.
The cultural café le Bisik in Saint Benoît was one of the few places to go out in the area. I'd ever appreciated this little spot of culture, with its modest concert stage, its rural-artistic decor, its popular atmosphere, and the serene audience of regulars, mostly young teachers, sipping their beer after their day's work.
The second part of the 2023 edition of the Rock à la Buse festival was stopping off at le Bisik that night. The organizing team of la Ravine des Roques didn't need any volunteers this time, so I convinced my girlfriend to come with me, selling her the idea of seeing the young garage-rockers playing in Johnnie Carwash from Lyon. It was also a good opportunity for me to attend one of the re-formation gig of the local band the Circle A, whose path I had crossed some ten years earlier. And it was the chance to finally check the opening act MonOi!, one of the latest revelation in local punk, and the very first Reunionese band to appropriate a very particular musical style: Oi music!

Avec l'Est réunionnais, on touchait du doigt l'essence rurale de notre île, et son histoire profonde : les Alizés chargés d'humidité, la canne à sucre à perte de vue, les forêts tropicales des Hauts, le volcan et l'entrée vers les cirques, l'Océan Indien agité, le brassage ethnique... Si le lieu était très charmant, il fallait aussi admettre cette vérité première: le soir, dans l'Est, on s'ennuyait royalement.
Le café culturel le Bisik de Saint Benoît figurait parmi les rares lieux de sortie aux alentours. J'avais toujours apprécié ce petit îlot de culture, sa scène de taille modeste, sa décoration ruralo-artistique, son ambiance populaire, et son public paisible d'habitués, composé majoritairement de jeunes enseignants venant siroter leur bière après leur journée de travail.
La seconde étape de l'édition 2023 du Rock à la Buse s'arrêtait donc ce soir-là au Bisik. L'équipe organisatrice de la Ravine des Roques n'ayant, ce coup-ci, pas besoin de bénévoles, j'avais convaincu ma compagne de m'y accompagner en lui vendant la venue des jeunes 'garageux' lyonnais de Johnnie Carwash. C'était aussi l'occasion d'assister à un des concerts de re-formation du groupe local the Circle A, dont j'avais croisé la route une dizaine d'années plus tôt. Mais également d'enfin voir la première partie, MonOi!, la dernière révélation du punk local, et le tout premier groupe réunionnais s'appropriant un style musical très particulier : la Oi!


Oi!, Oi!, Oi! #

1981, the rallying cry of Punk's Not Dead gave the finger to the Sun and some other ilks who had been too quick to bury the movement, and heralded the second wave of punk, with which a whole generation of young British people was going to identify. It brought together a multitude of sub-genres : synthetic arty-punk (PILNew Order...), gothic cold-wave (the CureBauhaus...), post-punk (Television Personalitiesthe Fall...), anarco-punk (CrassRudimentary Peni...), UK82 revival (Vice Squadthe Adicts...), punk-hardcore (the ExploitedGBHDischarge...), 'punkified' power-pop (the Vibratorsthe Boys...), 2-tone ska (the SpecialsMadness...), psychobilly (the MeteorsMad Sins...), mod revival (Long Tall ShortyMerton Parkas...) and... Oi! music.
Oi! music ? The f**ing skinheads’ music? On Reunion Island? In order to tackle this complex subject for the few neophytes who might have lingered around these lines, we first had to travel back to the Thatcherite England of the early ‘80s, at a time when punk rock in its 1976 version was already a long-gone memory.
Basically, the Oi!music genre distinguished from other sub-genres of punk by its raw, often mid-tempo sound, its throaty vocals and 'hooligan' backing vocals and, above all, a wild audience of rebels drawn from London's suburbs and slums - glam-loving bootboys, mullet-wearing sharpies and former '69 skinheads rubbed shoulders with West Ham United hools, 'fuck-off' punks, school drop-outs and rowdy proletarian kids (Oi! was just a cockney slang word used for greeting each other).
In fact, Oi! music was the pure, simple appropriation of the punk movement by the working-class kids. Hits such as Take 'Hem All (Cock SparrerIf The Kids Are United (Sham 69), War On The Terraces (Cockney Rejects), Violence In Our Minds (Last Resort), One Law For Them (4-Skins), Fighting The System (Criminal Class) or Living In England (Angela Rippon's Bum) were a few testimonies from the golden age of this musical style - 1984 being its heyday - but also reflected all the violence inherent to the movement.

La Oi!? La musique de skinheads ? À la Réunion ? Pour aborder ce sujet complexe auprès des quelques profanes qui s'attarderaient autour de ces lignes, il fallait d'abord se déporter quelques instants du côté de l'Angleterre Thatchérienne du début des années 80, à une époque où le punk rock dans sa version 1976 n'était déjà plus qu'un lointain souvenir.
En 1981, le cri de ralliement Punk's Not Dead - véritable doigt d'honneur aux journaux the Sun et consorts qui avaient enterré un peu rapidement le mouvement - annonçait la seconde vague du punk, dans laquelle allaient se reconnaître toute une génération de jeunes anglais. Elle regroupait pêle-mêle une multitude de sous-genres, allant de l'arty-punk synthétique (PIL, New Order...) au post-punk (Television Personalities, the Fall...), de la cold-wave gothique (the Cure, Bauhaus...) à l'anarco-punk (Crass, Rudimentary Peni...), du revival UK82 (Vice Squad, the Adicts...) au punk-hardcore (the Exploited, GBH, Discharge...), de la power-pop 'punkifiée' (the Vibrators, the Boys...) au ska 2-tone (the Specials, Madness...), du psychobilly (the Meteors, Mad Sins...) au mod revival (Long Tall Shorty, Merton Parkas...) et … à la Oi!
La Oi! - mot d'argot 'cockney' ayant valeur de salutation - se distinguait principalement des autres sous-genres du punk par un son brut, souvent mid-tempo, une voix généralement rauque, des choeurs 'hooliganesques', et surtout, un public de rebelles issus des banlieues et des bas-fonds londoniens - le 'bootboy' amateur de glam, le 'sharpie' à coupe mulet et l'ancien skinhead 69 y côtoyaient l'ultra de West Ham United, le punk je-m'en-foutiste, l'adolescent en décrochage scolaire et le prolo bagarreur.
La Oi!, c'était en fait l'appropriation pure et simple du mouvement punk par les enfants de la classe ouvrière. Des tubes tels que Take 'Hem All (Cock Sparrer), If The Kids Are United (Sham 69), War On The Terraces (Cockney Rejects), Violence In Our Minds (Last Resort), One Law For Them (4-Skins), Fighting The System (Criminal Class) ou Living In England (Angela Rippon's Bum) témoignaient de l'âge d'or de ce style musical - 1984 restant son apogée - mais reflétaient également toute la violence intrinsèque au mouvement.


C'Qui N'Aide Pas Vraiment +

There had ever been something funny in behaving like a thug in a bar after a few pints, or in teasing the opposing team's players during the football match on Sundays. We'd all tried it once or another time, and we could even say it was part of the boys' DNA. But it has ever become quite unhealthy when it went beyond the solo action, when the group supported the individual in his stupidity. To make it short, individual fun was fine, but collective 'bullshit' wasn't. Especially if it was politicised. Because in the working class milieu of all those nihilistic Oi! proletarians of the 80's, a milieu that was of course very permeable to political extremism - xenophobia versus class struggle, national revolution versus social revolt... - violence could easily turn to fascism, and black flags to brown or red banners.
By the end of the 80s, the outcome was clear. The Oi! movement had definitively crashed into RAC (Rock Against Communism). The supremacist ideology of 'White Power' overwhelmed everything else. Boneheads abounded and were serving as auxiliaries to far-right and nationalist parties. It wasn't until the emergence and activism of the SHARP (SkinHeads Against Racial Prejudice) movements, which were anti-racist, apolitical but politically awarded, and impervious to political extremes - including the 'dictatorship of the proletariat' rhetoric dear of the young redskins of the RASH (Red Anarchist SkinHeads) - that the movement finally subsided.
We could go on and on about this fascinating and passionate subject. We could also talk about the international exportation of Oi! music, about this American band and that Italian or Japanese combo, about the close links between Oi!, ska and punk, and talk for hours about skinhead counter-cultures, or the place given to football, hooliganism and ultra-violence in that movement...

Jouer au relou dans un bar après avoir bu quelques pintes, ou taquiner le joueur de l'équipe adverse pendant le match du dimanche, ça pouvait avoir son charme. On avait tous goûté au truc un jour ou l'autre, cela faisait même partie de l'ADN masculin. Cette partition devenait pourtant très malsaine dès lors qu'elle dépassait le stade du mode solo, et que le groupe venait soutenir l'individu dans sa bêtise. Pour la faire court, la rigolade individuelle, ça pouvait passer, mais pas la 'connerie' collective. Surtout si elle était politisée. Car dans le milieu ouvrier de tous ces prolos nihilistes de la Oi! des années 80, milieu bien sûr très perméable aux extrémistes politiques - xénophobie versus lutte des classes, révolution nationale versus révolte sociale... - la violence pouvait facilement virer au fascisme, et le noir au brun, ou au rouge.
À la fin des années 80, le bilan était sans appel. Le mouvement Oi! s'était définitivement fracassé dans le RAC (Rock Against Communism). L'idéologie suprémaciste du 'White Power' y régnait sans partage. Les boneheads y pullulaient, tout en servant de supplétifs aux partis d'extrême-droite. Il avait fallu l'émergence et l'activisme des mouvements SHARP (SkinHeads Against Racial Prejudice), anti-racistes, apolitiques mais politiquement avertis, et imperméables aux extrêmes politiques - y compris à la rhétorique 'dictature du prolétariat' chère aux jeunes redskins du RASH (Red Anarchist SkinHeads) - pour que le mouvement s'apaisât enfin.
Il y avait moyen d'être intarissable sur le sujet, passionnant et passionné. On pouvait aussi parler de l'exportation de la Oi! à l'international, de tel ou tel groupe américain, italien ou japonais, des liens étroits entre la Oi!, le ska et le punk, disserter des heures durant sur les contre-cultures skinheads, la place faite au football et au hooliganisme, l'ultra-violence du mouvement...


Oi! En France <>

The development of Oi! music in France also deserved a few lines. We could talk about the Swingo Porkies, precursors of the genre, and the punk & skins united years of Chaos Productions (Camera Silens, Kidnap, Trotskids, Komintern Sect...), then the French Oi! wave of 1984 (la Souris Déglinguée, l'Infanterie Sauvage, RAS, Tolbiac Toads, Brainwash, Warrior Kids*...). Give a fuck to all those RAC and RIF bands (Rock Identitaire Français) that followed. Mention the Oi! & ska revival of the 90's (les Frelons, West Side Boys, Kromen, the Herberts, les Partisans...), and the short-lived 'boom' of the early 2000's (the sublimely self-deprecating Teckels (with members of the future Frustration! ), the Working Class Zero years on Euthanasie Records of the skinhead-reggae 8°6 Crew, the Janitors, Toltshock, the Bulldogs, Usual Suspects, the fanzines No Government and Une Vie Pour Rien ?...).
In the early 2020's, a new, exciting chapter seemed to be opening up. The Oi! movement seemed less violent and more adult, and had managed to get rid of its youthful failures. And above all - cause and consequence? - its feminisation was becoming obvious. The blossoming and independence of these ladies were infusing the whole movement and fueling a virtuous circle - the lyrics became more measured, the themes totally renewed and more thoughtful, the male sexism more discreet. The recent compilation Paris On Oi! (UVPR Vinyles, 2022), which was offering a concentration of female 'rude girls' and 'birds' that had never been seen before in this historically male-dominated milieu, was the perfect illustration of this evolution (BromureTchernobylFractureCranParpaing, or Squelette (by the way, listen to their awesome Lp released on Primator Crew Records), etc...).

On pouvait aussi passer en revue son développement en France. Parler des Swingo Porkies, précurseurs du genre. De l'unité punk & skins des années Chaos Productions (Camera Silens, Kidnap, les Trotskids, Komintern Sect...) et de la vague Oi! Française de 1984 (la Souris Déglinguée, l'Infanterie Sauvage, RAS, Tolbiac Toads, Brainwash, Warrior Kids*...). Vomir sur celles du RAC et du RIF (Rock Identitaire Français) qui suivirent. Évoquer le revival Oi! & ska des années 90 (les Frelons, West Side Boys, Kromen, the Herberts, les Partisans...), et l'éphémère 'boom' du début des années 2000 (l'auto-dérision sublime des Teckels (avec de futurs Frustration !), les années Working Class Zero sur Euthanasie Records des skinhead-reggae du 8°6 Crew , les Janitors, Toltshock, les Bulldogs, Usual Suspects, les fanzines No Government et Une Vie Pour Rien ?...).
Au début des années 2020, un nouveau chapitre, surprenant mais tout aussi passionnant, semblait vouloir s'ouvrir. Le courant semblait désormais moins violent, paraissait plus adulte et était débarrassé de ses errements de jeunesse. Et surtout - cause et conséquence ? - sa féminisation devenait une évidence. L'épanouissement et l'indépendance de ces dames ne manquait pas d'infuser dans tout le mouvement et d'alimenter un cercle vertueux - les propos y devenaient plus mesurés, les thématiques totalement renouvelées et plus réfléchies, le sexisme et la lourdeur masculine plus discrets. La récente compilation Paris On Oi! (UVPR Vinyles, 2022), en offrant une concentration féminine de 'rude girls' et de 'birds' et une mixité jamais observée dans ce milieu historiquement masculin, était le parfait exemple de cette évolution (Bromure, Tchernobyl, Fracture, Cran, Parpaing, ou Squelette (au passage, écouter leur superbe Lp sorti sur Primator Crew Records)...).

Le Bisik

MonOi!

So, after this little trip into the wonderful world of the Oi! music, we were fully able to talk about the local heros MonOi!. There was something around this name that was smelling tropical essences, the gentle way of life on faraway islands and their Southern hemisphere ambiences. But nobody shouldn't mistake: MonOi!'s music was still Oi! music and ticked most of the boxes of its contemporary French alter egos.
Its members had clearly been fed on Oi! as well as punk, ska and psychobilly. They were playing in many local rock bands (Kilkil°, Rock Steady Sporting Club°, Holysoul, Jaws...). With MonOi!, Johni was swapping the frantic rhythm of his minimalist electronic drums for an elegant mid-tempo on real drums. Charly - the island's only skinhead – was leaving his sax and machines aside to play the guitar and add a hoarse, virile voice to their songs. His partner in life, Solweig, had only recently taken up the bass. But she was already attempting the backing vocals, and we could be sure it wouldn't be long before she took over a bigger part of the singing and lyrics.
So far, the themes were looking very classic and sticking with the style: stories of football, youthful friendships, divergent paths and ancient times when fights were commonplace. The 4-title digital demo, released in June 2021, received a favorable echo from the metropolitan Oi! scene (in a recent exchange, the singer of the West Side Boys spoke highly of it). The track Comme Des Frères had just been released on the eclectic Maudit Tangue Records punk compilation (2022) and their performance at le Bisik was spiced up with many judicious covers of compulsory Oi! bands (Jibbers by 8°6 Crew, or the funny cover of the Trotskids' hit, 'creolised' as Pa D'Kanyar Dans Mon Bar). With all those perfectly clear references, MonOi! was something to keep an eye on.

Et MonOi!, alors, dans tout ça ? Leur nom fleurait bon les essences tropicales, la douceur de vivre des îles lointaines et leurs ambiances pacifiques. Il ne fallait pourtant pas s'y tromper : la musique de MonOi! restait avant tout de la Oi! et cochait la plupart des cases de sa composante contemporaine française.
Ses membres avaient clairement été biberonnés à la Oi!, mais aussi au punk, au ska et au psycho. On retrouvait d'ailleurs leur présence dans de nombreux groupes locaux (Kilkil°, Rock Steady Sporting Club°, Holysoul, Jaws...). Avec MonOi!, Johni troquait la rythmique effrénée de sa batterie électronique minimaliste pour un élégant mid-tempo sur de véritables fûts. Charly - l'unique skinhead de l'île - délaissait son saxo et ses machines pour empoigner sa guitare et poser une voix grave et virile sur les morceaux. Sa compagne', Solweig, s'était mise à la basse depuis peu. Déjà, elle apprivoisait les choeurs, et on pouvait être sûr qu'il ne se passerait pas longtemps avant qu'elle ne prenne davantage possession du chant et des paroles.
Les thèmes restaient pour le moment très classiques et raccords avec le style : des histoires de football, d'amitiés de jeunesse, de routes divergentes et d'époques ancestrales où les bastons étaient monnaie courante. La démo digitale de 4-titres, sortie en juin 2021, avait reçu un écho favorable du côté de la scène Oi! métropolitaine (dans un échange récent, le chanteur des West Side Boys m'en avait dit le plus grand bien). Le morceau Comme Des Frères figurait sur l'éclectique compilation de Maudit Tangue Records (2022). Leur prestation était agrémentée de reprises judicieuses en forme de clins d'oeil à certains groupes incontournables (Jibbers de 8°6 Crew, l'amusante reprise du tube des Trotskids, créolisée en Pa D'Kanyar Dans Mon Bar). Autant de références parfaitement claires. MonOi!, c'était donc une affaire à suivre de près.


Notes :

Allez Les Filles, Les Thugs, Strike, 1996
# Oi! Oi! Oi! Cockney Rejects, Greatest Hits Vol. II, EMI, 1980
+ C'Qui N'Aide Pas Vraiment, les Teckels, Aboivent Z'en Français, Coquenais Records, 2000
<> Oi! En France, Compilation Bords De Seine Records, 2000
° Previously in/ Précédemment dans Shut Up & Play the Music (blog & fanzine)


mercredi 19 juillet 2023

Gigs' Reviews : Allez les Filles !* (Part III) - Thee Orlondo's & Kilkil (+ Usé, Warfield - Rock à la Buse Sud - Le Kerveguen, Saint Pierre - 03/03/2023)




Allez Les Filles! was a series initially published in Bongou - cultural webzine from La Réunion - during the Austral winter 2023.
Allez Les Filles! est une série initialement publiée dans les colonnes du webzine culturel réunionnais Bongou au cours de l'hiver austral 2023.
Allez Les Filles!  Part III : Thee Orlondo's & KilkilX (Bongou - 19/07/2023).


Spending one’s winter in the Southern tropics was the dream for many on the French mainland. But for most of the people gathered around here, on Reunion island, the austral summer was kind of a nightmare. These six months with heavy humidity and unbearable heat were just endless and usually undermined people's mood badly. 
So every year, the same question was more or less coming to my mind: how to get through the new summer season? To avoid my mood to be buried down six feet under, I had to deploy a few stratagems. The first one went without saying : I tried to comply the most I could with the economy of movements and its corollaries - procrastination, laziness, naps with air-conditioning, etc... The second strategy was more mental, it was linked with the development of patience. The big issue was to proceed step by step and to visualize the next deadline. A methodical slicing of these six long months, one after the other, usually helped a lot. 
The austral summer was basically punctuated with many family celebrations : Halloween heralded the first heat waves, Christmas was concomitant with the arrival of hurricanes, while Easter ushered the long-awaited decrease of temperatures. The season was also 'rhythmed' by some more discrete markers : the migration of the whales to Antarctica in October, the arrival of those delicious local peaches in November, the long school holidays in January... and of course, in March, during the height of the heat wave and climatic discomfort, the (sub)cultural event awaited by all rockers on the Island and perpetuated year after year : the Rock à la Buse festival.

L'été austral sous les tropiques... Il en faisait rêver plus d'un en métropole. Certains ici l'accueillait même avec plaisir. Mais alors moi, franchement, ces six mois passés à se coltiner cette moiteur pesante, cette chaleur insupportable, je les trouvais interminables. Ils me minaient méchamment. Le moral au fond des savates deux-doigts, quoi... 
Chaque année, c'était donc un peu la même question: comment traverser cette nouvelle saison estivale ? Il fallait user de quelques stratagèmes. Déjà, l'économie du mouvement - elle allait de soi - et ses corollaires : la procrastination, l'entretien de la flemme, la sieste, les heures sous la clim, etc... Il fallait également éviter de trop s'impatienter, procéder par étapes, l'une après l'autre, bien visualiser la prochaine échéance. Je m'appliquais donc à saucissonner méthodiquement ces six longs mois. Ça tombait bien, ils regorgeaient de fêtes familiales. Halloween annonçait les premières chaleurs. Noël marquait l'arrivée des cyclones. Pâques amorçait le redoux tant attendu de l'hiver réunionnais. 
Quelques marqueurs tout aussi efficaces rythmaient également l'avancée de la saison : la migration des baleines vers l'Antarctique en octobre, l'arrivée de ces délicieuses pêches 'péi' en novembre, les grandes vacances scolaires de janvier, etc... Et bien sûr, au mois de mars, au plus fort du pic de chaleur et de l'inconfort climatique, cet événement (sous-)culturel, attendu par tous les rockeurs réunionnais et reconduit d'années en années : le festival du Rock à la Buse.

Hippolyte

Rock à la Buse 2023

The recipe of the Rock à la Buse festival was a tropical cocktail of goodwill, of multi-generational and multi-ethnic mixing, flavored with the typically Reunionese conviviality. The rock'n'roll program had ever been eclectic and lured all the various tribes of the local underground. Each edition of the festival had previously offered a mouth-watering line-up, bringing to our faraway island some of the most well-known French rock bands and a few killer international punk combos. Frustration xMagnetix xUsé xBracco xKing Khan LTD x, Jessica 93 xthe Ex xWe Hate You Please Die xPrince HarryCocaïne PissLe Singe Blanc, etc... all shared the stage of the festival one day. 
The Rock à la Buse festival was also the opportunity for many local bands to perform on a more than reasonably sized stage, and for the independent comics magazine Le Cri du Margouillat - a partner in the event - to promote its local cartoonists and to invite an author from the French mainland to portray the bands during their live sessions.
For the 2023 edition, the Ravine des Roques' organizing team had come up with a new formula : no more prolegomena and epilogue in the pubs, this year the event was going to take place in three different venues dedicated to concerts, over three weekends in a row, and with three different line-ups. The festival was scheduled to set down at le Kerveguen, in the centre of Saint Pierre - the gateway to the wild south. It would then move on to le Bisik in Saint Benoit, on the rainy east coast. It would finally land in le Palaxa, in the capital Saint Denis, in the north of the island. 
Three dates, three venues and three different atmospheres. With such a programme, March was bound to flow away quickly.

La base du Rock à la Buse, c'était un cocktail tropical de bienveillance, de vivre-ensemble typiquement réunionnais et de mélange des générations, d'éclectisme rock'n'roll et de rassemblementdes diverses tribus de l'underground local, de concerts dessinés en direct. Chaque édition proposait une programmation alléchante et permettait de faire venir sur notre lointaine île quelques groupes incontournables de rock français ou du punk international.Frustration xMagnetix xUsé xBracco xKing Khan LTD xJessica 93 xthe Ex xWe Hate You Please Die xle Prince HarryCocaïne PissLe Singe Blanc, etc... avait tous partagé un jour l'affiche de ce festival. 
Le festival du Rock à la Buse, c'était aussi l'opportunité offerte aux nombreux groupes locaux de se produire sur une scène de taille plus que raisonnable. L'occasion, enfin, pour la revue de Bd indépendante le Cri du Margouillat, partenaire de l'évènement, de faire connaître auprès du public réunionnais un auteur de la métropole, tout en promouvant les dessinateurs locaux.
Pour cette édition 2023, l'équipe organisatrice de la Ravine des Roques avait proposé une nouvelle formule. Et c'était du lourd : finis les prolégomènes dans les troquets, foin des épilogues dans les rades, l'évènement se déroulerait cette année dans trois lieux dédiés exclusivement aux concerts, sur trois week-ends d'affilé, et avec trois affiches différentes. Le festival était donc programmé au Kerveguen, dans le centre de Saint Pierre - la porte d'entrée du Sud sauvage. Il passerait ensuite par le Bisik de Saint Benoit, dans l'Est pluvieux. Le Palaxa l'accueillerait pour finir dans la capitale Saint Denis, au Nord de l'île. 
Trois dates, trois lieux et trois ambiances différentes. Avec un tel programme, le mois de mars risquait effectivement de s'écouler rapidement. 

Logo Kerveguen

To Be or not to Be (a Volonteer) / Être ou ne pas être (bénévole)

A few weeks earlier, Gael, captain of the pirate brotherhood of the Rock à la Buse, had asked me to join once again the festival's team of volunteers. I accepted, of course - the motto Long live free rock still had a lot of meaning for me, and if old jerks like me, born in 1976 (an emblematic year!), didn't get involved, who would? But to tell the truth, playing the volunteer wasn't my cup of tea... This story was going to stress me out again, regarding my characterized asociality and my difficulties in communicating with others. Je suis In, In-adapté(e), as the other French weirdo # used to sing. 
So I had to force myself to get into the swing of things and to talk to most of the volunteers present at the various evenings. This effort gave me at least a good overview into the diverse backgrounds of the crew members. They seemed to have appreciated my efforts, and had been rather understanding and friendly. Clément, with a fag in his mouth, told me along about his 2022 sporting feat - la Diagonale des Fous, 165km in two days, and over 10,000 m of ascent. Jean-Gui talked about his art studies in Angers in the 90s - we'd probably gone to the same gigs of SpécimenHappy DriversDirty Hands and les Thugs. His girlfriend Saskia brought up her experience as a road-punk traveller - seven years in her van, criss-crossing the roads of Europe. Manu le Viking, manager of he local punk-hardcore band Tukatukas x, told me about the double-LP Royal Bourbon, which had just been released on a myriad of labels, and listed all the European dates of their forthcoming tour (summer 2024), while his girlfriend Laeticia Tuka, the singer of the same band, talkative, positive and cheeky as ever, made me laugh all night long. Émilie, Pascale KilKil's best friend, mentioned the forthcoming Franco-Belgian tour of Tuelipe x with Tempomat x - classy indeed ! Astro told me about her 20 years as a teacher in the south of the island. I laughed a lot when Brenda, consumed by the tropical heat, fanned her lower abdomen in front of me without any embarrassment with a huge Catalpa leaf. Greg and Loic shared with me their taste in punk rock while drinking one beer after the other. I was bound to forget a few of them: Stéphane, Jim, and Irène who I didn't talk to that much, Xavier Riske Zero and Pascale KilKil who were working with the bands, Solweig MonOi and young Lisa who were managing the merch stand, etc... 
Of course, this overview of the volunteers couldn't be complete without mentioning a few elements from the usual panoply of old rockers - latent alcoholism, intoxicated lungs, vaguely burnt-out neurons, a kind of general social maladjustment, and perhaps a few cases of bipolarity and depression - but in any case, they all understood the concept, mentioned above, of the economy of movement. And if there was only one person who was really active all over the place, it was the evening's captain, Gael, always magnanimous towards the bunch of old borderline rockers who made up his team, and always with a smile on his face.

Quelques semaines plus tôt, Gael, le capitaine de la confrérie pirate du Rock à la Buse m'avait proposé, pour le seconde année consécutive, d'intégrer l'équipe des bénévoles du festival. J'avais bien sûr accepté - le mot d'ordre Que vive le rock libre avait encore tout son sens, et si des vieux croutons comme moi, genre millésimés 1976 (année plus qu'emblématique !), ne s'impliquaient pas, qui allait le faire ? Mais alors, pour parler vrai, jouer au bénévole, ce n'était quand même pas ma tasse de bière... Cette histoire allait encore me stresser, rapport à mon fond de misanthropie et mes difficultés à communiquer avec les autres. Je suis In, In-adapté(e), comme chantait l'autre foldingue #. 
Il m'avait donc fallu me faire violence pour m'extraire de ma bulle, me plonger dans le bain de la sociabilisation et me forcer à discuter avec la plupart des bénévoles présents lors des différentes soirées. Cet effort m'avait au moins offert un bel aperçu des divers horizons des membres de l'équipage. 
Ils avaient sans doute tous mesuré mes efforts, et avaient été plutôt compréhensifs et amicaux. Clément, la clope au bec, m'avait raconté son exploit sportif de 2022 - la Diagonale des Fous, 165km en deux jours, et plus de 10.000m de dénivelé positif. Jean-Gui avait évoqué ses études d'art à Angers dans les années 90 - on avait à priori fréquenté les mêmes concerts des SpécimenHappy Drivers, Dirty Hands et autres Thugs. Sa copine Saskia avait témoigné de son expérience de road-punkette 'travellers' - sept années durant à bord de sa fourgonnette à écumer les routes d'Europe. Manu 'le Viking', le manager des Tukatukas x, m'avait parlé du double-Lp Royal Bourbon, que le groupe punk-hardcore local venait de sortir sur une myriade de labels, tout en énumérant les dates européennes de leur prochaine tournée estivale, tandis que Laeticia, la chanteuse, bavarde, positive et gouailleuse, m'avait fait pouffer une bonne partie de la soirée. Émilie, la grande copine de Pascale KilKil, avaient mentionné l'organisation prochaine d'une tournée franco-belge de Tuelipe x avec Tempomat x - la grande classe, en effet ! Astro m'avait parlé des 20 années de sa vie d'enseignante dans le sud de l'île. J'avais rigolé lorsque Brenda, sous le coup de la chaleur et sans gêne aucune, s'était éventée devant moi le bas du ventre à l'aide une feuille-éventail de Catalpa. Greg et Loic m'avaient causé de leurs goûts en matière de punk rock en enquillant les bières. J'en oubliais forcément quelques uns : Stéphane, Jim et Irène, assez peu croisés, Xavier Riske Zero et Pascale KilKil qui s'affairaient auprès des groupes, Solweig MonOi et la jeune Lisa qui géraient le stand de merch, etc... 
Alors forcément, on pouvait compléter ce tour d'horizon des bénévoles avec quelques éléments de la panoplie habituelle des vieux rockeurs - alcoolisme latent, poumons intoxiqués, neurones vaguement cramés, une certaine inadaptation sociale généralisée, et sans doute quelques cas de bipolarité et de dépression - mais en tout cas, tous avaient bien compris le concept, cité plus haut, de l'économie du mouvement. Et s'il en était un qui s'activait réellement dans tous les sens, c'était plutôt le capitaine de soirée, Gael, magnanime envers la bande de vieilles choses un brin 'borderline' qui composaient son équipe, mais le sourire au lèvres quand même.

Thee Orlondo's

A night at the Kerveguen

The night wasn't bringing us any freshness. Tank Tops, shorts and flip-flops were essential. And a spongy handkerchief to blot one's face with - I'd been imitating all those old Creoles for a few years now. On the terrace of the Kerveguen, the festival volunteers were picking up the burden behind the outside bar, serving beer after beer, without forgetting to drink as much as they could, or behind the record stand of the Maudit Tangue association, and were taking advantage of the slightest break to cool off for a few moments under the compulsory air-conditioning of the vast concert hall of Saint Pierre.

There, the local band thee Orlondo's x was opening the punk party. Thee Orlondo's could be described as a mix between melodic post-hardcore a la At the Drive-In, garage-pop played on a Hives way and Strokes-like indie rock. It had a very methodical guitar playing, with all sorts of harmonic alterations and above all, a female singer with a clear, nervous voice. Morgane Desille put on a great show, jumping up and down all over the stage, and regularly throwing her long hair into circular headbangings. The band played the six tracks from its mini-Lp Summer (Maudit Tangue Records, 2018), as well as a few from its 2016 Cd Ep Middays, before concluding this high-energy session with the punchy Geeks & Freaks, its latest composition featuring on the recent compilation Maudit Tangue #6.
Kilkil x needed no introduction. With the female singer Pascale Kil Besse on the bass, the synth-punk/electro-clash trio from Reunion Island had its full place in this series for Bongou dealing with 'feminised' local bands. Kilkil took over thee Orlondo's on the outdoor terrace and played a good number of tracks from its second album Clermont-Ferrand (Rockerill Records/Maudit Tangue Records, 2021). The show was a great refresher, and ended up into a jovial electro-rock'n'roll communion with the audience when everyone sang along the Ein Zwei Drei, Polizei chorus. 
The third band was already igniting its show inside the hall. Warfield was a band for fans of long hair, guttural vocals, fat bass and metal sound. I mostly enjoyed the 15 minutes of air-conditioning I allowed myself and the way the authors of Le Cri du Margouillat, Hippolyte and Sara Quod, captured the band's metal-core ambience.

La nuit se refusait à nous apporter un semblant de fraîcheur. Le marcel et le short étaient de rigueur. Dans la poche, le mouchoir-éponge restait indispensable - cela faisait déjà quelques années que j'imitais tous ces vieux créoles qui dégainaient à tout-va leur chiffon pour s'éponger le visage. Sur la terrasse du Kerveguen, les bénévoles du festival se relayaient derrière le bar extérieur, servant bières sur bières, n'oubliant pas d'en boire autant, ou sur le stand de disques de l'association Maudit Tangue, et profitaient de la moindre pause pour rentrer se rafraîchir quelques instants sous l'indispensable climatisation de la vaste salle de concert de Saint Pierre. 

Le groupe local thee Orlondo's x y avait d'ailleurs ouvert le bal punk. Thee Orlondo's, c'était un mélange de post-hardcore mélodique - je leur trouvais un petit côté At the Drive-In-de garage-pop à la sauce Hives et de rock indé à la Strokes. C'était aussi un jeu de guitare très méthodique, avec toutes sortes d'altérations d'harmoniques. C'était surtout le chant nerveux d'une chanteuse au timbre de voix clair. Morgane Desille assurait d'ailleurs bien le 'show', très mobile, sautillant partout, et lançant régulièrement sa longue chevelure dans d'ample 'headbanging' circulaire. Le groupe enchaîna les six morceaux de son mini-Lp Summer (Maudit Tangue Records, 2018), ainsi que quelques titres du Cd Ep Middays de 2016, avant d'achever cette session très énergique avec leur dernière composition, issu de la récente compilationMaudit Tangue #6, le très pêchu Geeks & Freaks. 
On ne présentait plus Kilkil x, le trio synth-punk et électro-clash réunionnais. Le groupe avait pris la relève sur la terrasse extérieure. Avec Pascale 'Kil' Besse à la basse et au chant, on restait dans la thématique des groupes 'féminisés' de cette série pour Bongou sur le rock'n'roll austral. Kilkil passa en revue une bonne partie des morceaux de son deuxième album Clermont-Ferrand (Rockerill Records et Maudit Tangue Records, 2021). Une chouette piqûre de rappel, suivie d'une belle communion électro-rock'n'roll lorsque tout le monde reprit en choeur son refrain Ein Zwei Drei, Polizei. 
Déjà, le troisième groupe lançait ses accords à l'intérieur de la salle. Warfield, c'était un groupe pour les amateurs de longues tignasses, de voix gutturales, de basses très grasses, et de gros son métallique. J'avais surtout apprécié le quart d'heure de climatisation que je m'étais accordé et la façon dont les auteurs du Cri du MargouillatHippolyte et Sara Quod, avaient croqué l'ambiance metal-core du groupe.

By the way, these two comics' authors could be worthy of a few words. Hippolyte was a gifted cartoonist from Reunion Island, who won a well-deserved national recognition in the 2010s with his African triptych - Brako (Sarbacane, 2010), L'Afrique de Papa (Des Bulles dans l'Océan, 2010) and La Fantaisie des Dieux (Les Arènes, 2014) - as well as with his reports for SOS Méditerranée. Since then, he had become a mainstay author at Dargaud Editions through his various collaborations with the scriptwriter Vincent Zabus (Les Ombres (reissue of the book published by Phébus Editions in 2013), Incroyable! in 2020, Mademoiselle Sophie in 2023).
Sara Quod, meanwhile, has made a name for herself for her drawn biography of Victor Hugo (Casterman, 2018) and her illustrations for some children's books (La Guerre de Troie (Fleurus, 2017), Soly ou la leçon d'Humilité (les Éléphants, 2019), Laïka et tous les Autres (2023)).

Un petit mot au passage sur ces deux auteurs... Hippolyte, talentueux dessinateur réunionnais, avait gagné au cours des années 2010 une reconnaissance méritée au niveau national avec son triptyque africain - Brako (Sarbacane, 2010), L'Afrique de Papa (Des Bulles dans l'Océan, 2010) et La Fantaisie des Dieux (Les Arènes, 2014) - ainsi que ses reportages pour SOS Méditerranée. Il était depuis devenu un pilier des éditions Dargaud au gré de ses diverses collaborations avec le scénariste Vincent Zabus (Les Ombres (réédition de l'ouvrage paru aux éditions Phébus en 2013), Incroyable! en 2020, Mademoiselle Sophie en 2023). 
Sara Quod, quant à elle, s'était faite remarquer, entre autres, pour sa biographie dessinée de Victor Hugo (Casterman, 2018) et ses illustrations d'albums 'jeunesse' (La Guerre de Troie (Fleurus, 2017), Soly ou la leçon d'Humilité (les Éléphants, 2019), Laïka et tous les Autres (2023)).

Usé

Usé, the Picardy-based one-man-band that was still boldly backed by the Parisian label Born Bad Records - 3 Lps had been released since 2016 by the modern-day New Rose (and incidentally, a single and a split-Ep with Maria Violenza x, both released on the nebula of the Northern France/Belgian DIY labels (Et Mon Cul, C'est Du Tofu?, Kaka Kids, Attila TralalaGurdulu, Label Brique, 1000 Balles Records, etc.)) - ended up brilliantly this first part of the festival. 
We all well remembered the awesome performance Usé had attempted during the 2019 edition of the Rock à la Buse festival x. We also used to love the punk trance and the electro-tribal universe of his first two albums (Chien d'la Casse and Selflic), packed with synthetic loops, tom-bass bludgeoning and fucked-up guitar. With his third album, Couleur Brique, the artist was now exploring the niche of a weird, kitschy new-wave that had the taste of the proletaro-burlesque evenings in the country of the 'Ch'tis' (= North France's guys). A few years earlier, the album would have featured on the soundtrack of Mathieu Almaric's film Tournée.
The guy in Usé, Nicolas Belvalette, played on the outside terrace. Scientists and other amateurs of chemical reactions testified that evening that a Amiens' guy steamed in a 98% tropical humidity was perfectly capable of self-liquefying. Turning into a fountain was no longer a fable.

Usé, le one-man-band picard hardiment soutenu par le label parisien Born Bad Records - 3 Lps produits depuis 2016 par notre New Rose des temps modernes, et accessoirement, un simple et un split-Ep avec Maria Violenza x, tous deux sortis sur la nébuleuse des labels nordistes/belges biberonnés au DIY (Et Mon Cul, C'est Du Tofu?, Kaka Kids, Attila TralalaGurdulu, Label Brique, 1000 Balles Records, etc...) - clôtura magistralement cette première soirée du Rock à la Buse.
On se souvenait encore très bien de la transe punk et de l'univers électro-tribal, chargé de boucles synthétiques, de matraquage de tom basse et de guitare déglinguée, des deux premiers albums (Chien d'la Casse et Selflic), qu'Usé nous avait présentés lors de l'édition 2019 du Rock à la Buse x. Avec son troisième album, Couleur Brique, l'artiste s'orientait désormais vers une new-wave weirdos, kitchissime, et fleurant bon les soirées populo-burlesques du pays des Ch'tis. Quelques années plus tôt, l'album aurait pu figurer dans la BO du film Tournée, de Mathieu Almaric. 
Nicolas Belvalette joua sur la terrasse extérieure. Les scientifiques et autres amateurs de réactions chimiques témoignèrent ce soir-là qu'un bon amiénois étuvé sous 98% d'humidité tropicale était tout à fait capable de se liquéfier. Se transformer en fontaine n'était plus une fable.


Allez Les FillesLes ThugsStrike, 1996
Je Suis InadaptéeBrigitte FontaineBrigitte Fontaine Est... Folle, 1968






vendredi 14 juillet 2023

Gigs’ Reviews : Allez les Filles !* (Part II.2) : Pamplemousse (StudioTic, Saint Denis - 03/12/2022)




Allez Les Filles! was a series initially published in Bongou - cultural webzine from La Réunion - during the Austral winter 2023.
Allez Les Filles! est une série initialement publiée dans les colonnes du webzine culturel réunionnais Bongou au cours de l'hiver austral 2023.
Allez Les Filles!  Part II.2 : Pamplemousse : X (Bongou - 14/07/2023).

Pamplemousse

Finally, the local band Pamplemousse x was back in the concert halls of La Réunion. The trio had been missed for almost two years, since its last show at the Théâtre de Plein Air during the Rock O TEAT festival x, where the band had revealed once again its full live power and had perfectly closed its French tour settled down after the release of its second album, High Strung, released in 2019 on À Tant Rêver du Roi Records. No need to say that the band was eagerly awaited.
The full capacity of the StudioTic cellar/blockhaus in Saint Denis was quickly reached. And Pamplemousse, which was opening the show for Putan Club on this early December night, had two great surprises in store for us.

The first surprise was a major one: the band was now operating as a duo. The former bassist, Sarah Lenormand, aka Ta Race Humaine, was now busy behind the drums. She'd been learning to play on the job for the last two years, and was doing pretty well. That was of course the magic of punk rock, forever synonymous with DIY and self-taught resourcefulness… Admittedly, the tunes had lost a little of their original sonic violence - the once decisive wall of bass had disappeared, the drumming was more direct and unadorned, the rhythm was a bit slower, the stoner sound seemed less fat - but the new direction that Pamplemousse had taken was offering a most pleasing dimension: the noise sound was even more tense, the grunge one smarter, the emocore touch was more tormented, with heady math-rock passages and a few new, heartfelt post-punk shots, all masterfully served by the poignant, on-the-edge voice of the guitarist/singer Nicolas Magi. 

The second surprise was the direct consequence of this new direction of the format of the band : Pamplemousse had completely renewed its repertoire. A new album, Think Of It, was scheduled for the beginning of the year, with a release once again on the Pau-based label À Tant Rêver du Roi Records. The track One Million Doors - a hit in the tradition of the best songs of the Pixies and Sonic Youth - hit me straight away that night. 

The on-stage complicity between the two musicians, the kindness towards an audience already won over, but also the discrepancy between the quiet strength of the drummer and the extreme body tension of the nervous guitarist/vocalist were the perfect accompaniment to this aural rediscovery of Pamplemousse. The duo was warming up for its next tour of the French mainland, scheduled for mid-March 2023. 


Pamplemousse x signait son grand retour. Le trio avait disparu des salles réunionnaises depuis bientôt deux ans, après un dernier concert au Théâtre de Plein Air, dans le cadre du festival Rock O TEAT x, qui avait encore une fois révélé toute la puissance de feu du groupe et clôturé en apothéose les tournées métropolitaines qui avaient accompagné la sortie de son second album, High Strung, paru en 2019 chez À Tant Rêver du Roi Records
Autant dire que le groupe était attendu de pied ferme. La jauge de la cave/blockhaus du StudioTic de Saint Denis avait rapidement été atteinte. Et Pamplemousse, qui ouvrait en cette soirée de début décembre pour Putan Club, nous avait réservé deux très belles surprises.

La première était de taille : le groupe fonctionnait désormais en duo. La bassiste, Sarah Lenormand, alias Ta Race Humaine, s'activait désormais derrière les fûts. Elle avait appris à jouer sur le tas pendant ces deux dernières années, et assurait pourtant joliment le job. La magie du punk rock, à jamais synonyme de DIY et de débrouillardise autodidacte...Alors certes, les morceaux avaient sans doute perdu un peu de leur violence sonore originelle - la disparition du mur de 'basse' jadis décapant, le jeu de batterie désormais plus direct et sans fioriture, la rythmique un brin moins rapide, le son moins gras et moins 'stoner' - mais la nouvelle direction que Pamplemousse empruntait prenait une dimension des plus réjouissantes : noise encore plus tendue, émocore toujours plus tourmenté, grunge des plus racés, passages de math-rock entêtants, et même quelques nouveaux plans post-punk bien sentis, le tout toujours magistralement servi par la voix poignante et sur le fil du chanteur-guitariste Nicolas Magi.

La seconde surprise découlait directement de cette évolution du format du groupe : Pamplemousse avait complètement renouvelé son répertoire. Un nouvel album, Think Of It, était d'ailleurs prévu pour le début de l'année, à nouveau sur le label palois À Tant Rêver du Roi Records. Le titre One Million Doors, un tube dans la lignée du meilleur des Pixies et de Sonic Youth, m'avait d'emblée emballé.La complicité sur scène entre les deux musiciens, la bienveillance à l'égard d'un public conquis d'avance, mais également le décalage entre la force tranquille de la batteuse et l'extrême tension corporelle et la nervosité du guitariste/chanteur accompagnaient parfaitement bien cette redécouverte auditive de Pamplemousse. Le duo s'échauffait pour sa prochaine tournée en métropole, prévue à la mi-mars 2023.



*Allez Les FillesLes ThugsStrike, 1996 


samedi 8 juillet 2023

Gigs’ Reviews : Allez les Fille  !* (Part II.1) : Putan Club (StudioTic, Saint Denis - 03/12/2022)





Allez Les Filles! was a series initially published in Bongou - cultural webzine from La Réunion - during the Austral winter 2023.
Allez Les Filles! est une série initialement publiée dans les colonnes du webzine culturel réunionnais Bongou au cours de l'hiver austral 2023.

Allez Les Filles!  Part II.1 : Putan Club : x (Bongou - 08/07/2023).


Putan Club


Putan Club was both a duo on stage and a couple in life. Gianna Greco, was born Sicilian and met her Franco-Italian boyfriend, François-Régis Cambuza, in Rome. But it was clear that those questions of nationalities and origins weren’t that important for them, and that they were happily glossing over all that. They were rather more the kind of people to claim to be citizens of the world, supporters of the Great International, or contemporary nomads. Their situationist rocker attitude, the various projects they'd been involved in over the years and their itinerancy around the world seemed to be a proof of this. 
My friend Cristian Occhio had warned me that their show was pure dynamite. A few days earlier, he had indeed attended their first performance in La Reunion at la Cerise (by the way, it was one of the last gigs ever organized in the now legendary place of Saint Paul - the bar tender, Isabelle, having decided to hang up after more than 10 years of fair duty). And he was right. Putan Clubs concert was dynamite ! At the StudioTic in Saint Denis, the strength of their performance, the violence of their political message and the violence of their music managed to blow me away. 
 
Putan Club, c'était à la fois un duo sur scène et un couple à la ville. Elle, Gianna Greco, était originaire de Sicile. Lui, François-Régis Cambuzat, franco-italien, avait longtemps vécu à Rome. Mais on sentait bien que toutes ces histoires de nationalités et d'origines n'avaient finalement que peu d'importance. Qu'ils glissaient allègrement sur tout cela. Eux, ils étaient plutôt du genre à se revendiquer ressortissants du monde, citoyens de la Grande Internationale, et nomades des temps modernes. Leur attitude de rockeurs situationnistes, les divers projets qu'ils avaient portés au fil des années et leur itinérance à travers le monde semblaient vouloir en témoigner. 
''C'est de la dynamite !'', m'avait prévenu l'ami Mr Occhio. Il avait assisté, quelques jours plus tôt, à la première représentation réunionnaise du duo à la Cerise, lors d'une des dernières soirées organisées par le désormais mythique bar de Saint Paul - la patronne, Isabelle, ayant décidé de raccrocher après plus de 10 années d'activité. Il avait raison. Leur concert, c'était bien de la dynamite. Au StudioTic de Saint Denis, la force de leur représentation et la violence de leur propos et de leur musique m'avait singulièrement bluffé. 
 
The full strengh of their show 
 
Their staging was indeed imposing and performed on a ‘lightning raid’ mode. The appearance of the two magnificent crows, standing up face-to-face in the audience and nailing the whole crowd, was astonishing. The bassist, in her sexy gothic dress, looked like an untouchable, haughty vampire. She immediately caught my eyes which had ventured, more or less unconsciously, around the recesses of her plunging neckline, and without any compromises, ordered me to stand beside her for the whole duration of the set. I wasn’t that proud, so I complied without flinching, just like the offending child punished and placed next to the desk of his sexy schoolteacher. My animal gazing had nothing to be compared with another one, much more elevated and admiring : the one of the guitarist, who never took his gaze off his girlfriend’s eyes. 
 
La mise en scène était du genre implacable. En mode opération coup-de-poing... L'apparition des deux corbeaux magnifiques, s'installant face-à-face dans le public et 'nassant' tout l'auditoire était surprenante. L'allure altière de la bassiste, intouchable vampire dans une robe gothique des plus sexy en imposait. Elle avait d'ailleurs immédiatement capté mon regard, qui s'était, plus ou moins inconsciemment, aventuré vers les recoins de son décolleté, et intraitable, dégourdie et l'air malicieux, elle m'avait intimé l'ordre de me placer à ses côtés pour la durée du concert. Pas très fier, j'avais obtempéré sans broncher, tel le gamin fautif puni et placé à côté du bureau de sa maîtresse d'école. À comparer à un autre niveau de regard - largement plus relevé et admiratif, celui-là - celui du guitariste, qui ne décrocha à aucun moment ses yeux de ceux de sa comparse. 
 
Political violence 
 
Their political violence, at least in their lyrics... Putan Club had openly declared itself to be a revolutionary feminist band, and the radical lyrics of the song Filles de Mai were setting down the atmosphere (‘‘Along the lakeside, the girls shot down the rednecks and the dicky guys, and stabbed the slobs, the rapist husbands and the voyeurs…’’). Gossh ! On that very last point, I had narrowly escaped emasculation... 
Another anecdote proved the tension around the straight, feminist attitude of the duo. A fellow member in the audience - also a white alpha-male in his late forties - paid the price of his resentful mood. He bitterly belched out how fed up he was with wokism, and how uptight he was about the radicalism of today's feminism. The bassist didn't let this go through and violently reminded him of all the contemporary struggles of the Iranian and Tunisian women, while the singer-guitarist calmly delivered the coup-de-grâce with the evocation of the recent anti-abortion stance of the American democracy. Nothing could be taken for granted in this sad world, so Putan Club would never let its guard down... After this double Knock-Out, our grumbler fled away without a word. 
 
Violence politique, dans les propos du moins... Putan Club se déclarait ouvertement féministe révolutionnaire, et les paroles radicales du morceaux Filles de Mai donnaient le ton (''Au bords du lac, Les filles descendirent à la mitraillette les gros bœufs, Au couteau les gros lourds, les épousables, les queutards, les justes voyeurs, etc...''). Oui, j'avais échappé de peu à l'émasculation... 
Et puis, il y eut cette anecdote. Un congénère du public - homme blanc, quadragénaire avancé, mâle alpha, etc... - en fit, lui, en revanche les frais. Il avait amèrement éructé son ras-le-bol du 'wokisme' et montré sa crispation envers le radicalisme du féminisme actuel. La bassiste ne s'était pas laissée démonter, et lui avait rappelé en retour, d'un ton assuré, les luttes contemporaines des iraniennes et des tunisiennes, tandis que le chanteur-guitariste avait posément asséné le coup de grâce en évoquant les récentes positions anti-avortements de la démocratie américaine. Rien ne restait définitivement acquis dans ce triste monde, alors eux, jamais ils ne baisseraient la garde... Double 'Knock-Outé', notre râleur s'était enfui sans demander son reste. 
 
Musical Violence 
 
Putan Club also meant violence of its musical act and extreme musical outbursts. The sound of the band was a synthesis of many violent sonic influences. Indus, ethno-tribal, hard-tek, noise, metal, post-punk, etc... were all immoderately mixed together. At this point, it was necessary to draw the (red) thread of their musical history to fully understand the band. 
 
François-Régis Cambuzat got his start in rock'n'roll with the Roman band Kim Squad & Dinah Shore Zeekapers. Their debut album Young Bastards (Virgin, 1987) featured a few nuggets of 60's garage/pub rock that had not aged a day. The band slowly faded away at the end of the 80’s after the release of some classy Velvet-ian psyche-garage songs (the Kim Squad, 1988). He went on through the 90’s with some various, more experimental combos : Notre Dame Des Naufragésles Enfants Rouges, and Il Gran Teatro Amarole, an Italian rock band with accordion and a klezmer/gypsy touch quite similar to les Hurlements de Léo. By the way, this French band shared a split-album in 2007 with his new project : l'Enfance Rouge (1995-2020), with which he released a dozen of albums in fifteen years (and made an nice cover of Noir Désir's Tostaky in 2011). In fact, l'Enfance Rouge clearly heralded Putan Club : same mixture of noise, indus, arty/post-rock, same indefinably groovy sound, same voice coming from beyond the grave, same kind of political messages… 
Meanwhile, Gianna Greco was a member of the metal/grunge band Shotgun Babies (2007 - 2015). She finally met him in the mid-tenies and brought to their future project her gothic, electronic and metal universe. They settled together in the Tunisian fledgling democracy - undoubtedly a militant act - where they set up the multi-ethnic electro/indus/tribal band Ifriqiyya Electrique (2017-2019). And then, Putan Club, kind of a culmination of all their previous artistic, ideological and musical endeavours. 
 
Putan Club, c'était aussi la violence d'un déchaînement musical extrême. Le groupe se voulait la synthèse de nombreuses influences sonores. L'indus, l'ethno-tribal, la hard-tek, la noise, le métal, le post-punk, etc... s'y côtoyaient immodérément. Il fallait bien à un moment tirer le fil (rouge) de leur histoire musicale pour cerner pleinement ce groupe. 
François-Régis Cambuzat avait débuté le rock'n'roll au sein du groupe romain Kim Squad & Dinah Shore Zeekapers. Les quelques pépites de garage 60's/pub rock dont recélait leur album Young Bastards (Virgin, 1987) n'avaient pas pris une ride. Le groupe s'était doucement éteint vers la fin des années 80 dans les méandres d'un psychédélisme racé et très Velvetien (the Kim Squad, 1988). Notre héro du jour avait ensuite traversé les années 90 à bord de divers combos plus expérimentaux : Notre Dame Des Naufragés les Enfants Rouges, ou encore Il Gran Teatro Amarole, rock italien à accordéon, avec option klezmer/tsigane à la Ogres de Barback ou Hurlements de LéoLes Hurlements de Léo, d'ailleurs, qui partagèrent un split album en 2007 avec l'Enfance Rouge (1995-2020), son nouveau projet. Avec ses sonorités noise/indus autant qu'arty/post-rock, et indéfinissablement groovy, sa voix d'outre-tombe, ses orientations politiques assumées et son étonnante productivité - une dizaine d'album en quinze ans et une reprise étonnante du Tostaky de Noir Désir en 2011 - l'Enfance Rouge était clairement annonciateur du futur projet Putan Club. 
Gianna Greco, elle, pendant ce temps, avait officié au sein du groupe métal/grunge Shotgun Babies (2007 - 2015). Leurs deux routes s'étaient finalement croisées au milieu des années 2010. Elle avait apporté en dot son univers gothique, électronique et métal. Acte militant sans doute, ils s'étaient établis ensemble dans la toute jeune démocratie tunisienne, et y avaient monté le groupe pluri-ethnique d'électro/world/indus/tribal Ifriqiyya Electrique (2017-2019). Et le Putan Club. L'aboutissement de toutes leurs démarches entreprises auparavant, qu'elles soient artistiques, idéologiques ou musicales. 
 
Putan Club 
 
So, Putan Club was this duo - sometimes playing as a trio when driven by the drumming of Zoé Martinot (from the Perpignan’s band Joy Rage (Cougouyou Records)), or during its collaboration with Lydia Lunch, the former queen of the New York no-wave in the late 70s (Teenage Jesus & the Jerks!) - a duo which generally played more than 150 shows a year. Their debut album, Filles De Mai, was released in 2017 (Toten Schwan Records), and provided them the ideal support to tour over and over every  city of Europe, China, Canada, etc... They took advantage of each stop to feel the atmosphere of the place, to explore all the possibilities, to exploit all the situations, to provoke the reaction on a rock'n'roll lightning raid mode. The few months I'd spent following them on social networks had given me a magnificent panorama of the European underground. Putan Club was an invitation to travel. Central Asia was even to be their next Odyssey. The sanitary crisis killed the project. 
 
Their itinerary finally took them to La Réunion at the end of 2022. They had decided to spend the winter there, in the warmth of the tropics. A couple of dates were logically scheduled. The band played at la Cerise, before moving on to the Bisik in Saint Benoît, the Théâtre Canter in Sainte Clotilde and the StudioTic in le Chaudron. Further dates were scheduled for early 2023, at the Passage du Chat Blanc and the Cité des Arts in Saint Denis, as well as the Toit in Saint Pierre. 
That night, most of the people gathered at the StudioTic were in for the opening act (Pamplemousse x) and largely deserted the place during the performance of the Italian-French band. The radical statements, the highlighted feminism, the musical violence, the provocation and the situationism probably made them fly away...  But nobody could deny the energy and the rage of the duo. Nor the fact that Putan Club left nobody indifferent. They were dynamite, for sure ! 
 
Putan Club, c'était donc ce duo - fonctionnant parfois en trio lorsque accompagné à la batterie par Zoé Martinot, du groupe perpignanais Joy Rage (Cougouyou Records), ou encore au cours de ses collaborations avec Lydia Lunch, égérie de la no-wave new-yorkaise de la fin des années 70 (Teenage Jesus & the Jerks!) - ce duo donc, qui jouait généralement  plus de 150 dates par an. Leur premier album, Filles De Mai, était sorti en 2017 (Toten Schwan Records), et leur avait offert le support idéal pour écumer sans discontinuer les villes d'Europe, de Chine, du Canada, etc... Ils avaient profité de chaque étape pour y poser leurs valises, pour sentir l'atmosphère du lieu, en explorer toutes les possibilités, en exploiter toutes les situations, y provoquer la réaction, en mode raid rock'n'roll et concerts coup-de-poings. Les quelques mois pendant lesquels je venais de les suivre sur les réseaux sociaux m'avaient offert un magnifique panorama de l'underground européen. Putan Club restait donc une invitation au voyage. L'Asie Centrale devait même être leur prochaine Odyssée. La crise sanitaire en décida autrement. 
 
Leur itinérance les avait finalement menés à La Réunion à la fin de l'année 2022. Il avaient décidé d'y passer l'hiver, sous la chaleur des tropiques. Une paire de dates avaient logiquement été calées. Le groupe avaient joué à la Cerise, avant d'enchaîner sur le Bisik de Saint Benoît, le Théâtre Canter à Sainte Clotilde et le StudioTic du Chaudron. D'autres dates étaient prévues pour le début d'année 2023, au Passage du Chat Blanc et à la Cité des Arts à Saint Denis, ainsi qu'au Toit à Saint Pierre. 
La radicalité des propos, le féminisme exacerbé, la violence musicale, l'itinérance comme acte de vie, la provocation et le situationnisme... On pouvait ne pas forcément adhérer à ce 'Club des Putains' - le public du StudioTic, majoritairement rassemblé ce soir-là pour la première partie (Pamplemousse x) déserta d'ailleurs en grande partie la salle au cours de la prestation du groupe italo-français. Il était en revanche impossible de nier l'énergie et la rage du duo. Ni le fait que Putan Club ne laissait personne indifférent. De la dynamite. Oui. 
 
 
 
*Allez Les FillesLes ThugsStrike, 1996