Through this month's selection, we take a look back at some 2024 releases that involved two of the most exciting labels of the moment. Coming from the southern hemisphere, living along the magnificent Port Phillip Bay in the New Center Of The Universe, i.e Melbourne, Legless Records, the Aussie challenger dedicated to hard-punk. Straight from Oregon, USA, at a stone's throw from the Pacific Ocean, at the foot of Mount Hood, Total Punk Records, the Portland champions of the garage-punk International. The fight is about to start.
À travers cette sélection, nous revenons sur quelques-unes des sorties 2024 de deux des labels les plus passionnants du moment. Au sud, au fond de la magnifique Baie de Port Phillip, à Melbourne, Capitale Mondiale du Rock'n'roll, Legless Records, écurie des punk hardos australiens. Au nord, dans l'Oregon, à deux pas de l'Océan Pacifique et au pied du Mount Hood, à Portland, Total Punk Records, champion incontesté de l'Internationale garage-punk 2.2. Le match peut commencer.
PHIL & THE TILES - Double Happiness Lp - LEGLESS Records - 2024 X
PHIL & THE TILES - St Ep - ANTI FADE Records - 2022 X
The Melbourne post-punk tribe is growing up once again, and its godfathers are all coming together to celebrate the event: Mickey Young takes care of the usual mixing/mastering, Anti-Fadist Billy Gardner supervises the recording, Legless Records’ boss Arron Mawson finances the event, and while the aura of Eddy Current Suppression Ring x seems to envelop this touching tableau, Phil & the Tiles deliver a magnificent debut album, Double Happiness.
In fact, Phil & the Tiles follow the formula of their eponymous Ep from 2022 (Anti Fade Records, already), and gather here a whole range of brilliant Australian synth/post-punk sounds (Not Today, Dry Run, the Watcher, Real Estate Mastermind) built up with ravaging melodies, nonchalance, enchanting female backing vocals and deliciously bittersweet lyrics - singer Reef Williams' career as an anarchist globetrotter has obviously given him a good share of experiments and 'destructurations' (read the excellent interview he gave to the Australian blog/fanzine Gimmie Gimmie Gimmie). And if the sextet occasionally dabbles in more classic, vaguely eggy, nervous garage-punk (Dead Lock, Captain Punish) or quasi-British post-punk soundings (L.U.X. and its Gang Of Four-style plans), it's all the better to finally take us on board with a cerebral poppy post-punk, that sounds so Australian, so up-to-date, with an edgy dose of depression and joie de vivre - you can't help thinking of the Shifters x, Program x and Exek x when listening to Ode To Phil, Death Ship, or Double Happiness. An aural delight, an emotional pleasure, for a Double Happiness, for sur !
La tribu du post-punk melbournois s'agrandit une fois de plus, et tous ses parrains se retrouvent pour célébrer l'évènement : l'incontournable Mickey Young assure l'habituel mixage/mastering, l'Anti-Fadiste Billy Gardner supervise l'enregistrement, Arron Mawson, le tenancier de Legless Records, finance quant à lui l'évènement, et tandis que l'aura d'Eddy Current Suppression Ring x semble envelopper ce touchant tableau, Phil & the Tiles accouche d'un magnifique premier album, Double Happiness.
Phil & the Tiles reprend en fait la formule de son Ep éponyme de 2022 (Anti Fade Records, déjà) et convoque sur cet album tout un panel de sonorités synth/post-punk génialement australiennes (Not Today, Dry Run, the Watcher, Real Estate Mastermind) : mélodies ravageuses, phrasé nonchalant, choeurs féminins enjôleurs (bien qu'encore trop discrets) et paroles délicieusement douce-amères - le parcours de baroudeur libertaire de Reef Williams, le chanteur, lui a, à l'évidence, offert son lot d'expériences et de 'déstructurations' (lire à ce sujet l'excellente interview qu'il a donnée au blog/fanzine australien Gimmie Gimmie Gimmie). Et si le sextet se frotte parfois à un garage-punk nerveux plus classique et vaguement eggy (Dead Lock, Captain Punish) ou à un post-punk quasi britannique (L.U.X. et ses plans à la Gang Of Four), c'est pour mieux nous embarquer à la fin dans une pop post-punkée, cérébrale, sur le fil et là encore tellement australienne, tellement moderne - on ne peut s'empêcher de penser aux Shifters x et à Program x à l'écoute de Ode To Phil et Death Ship, ou à Exek x en entendant Double Happiness. Plaisir auditif, plaisir émotionnel. Double Happiness.
STREET SWEEPER - St Ep - LEGLESS Records - 2023 X
STREET SWEEPER - Don't Wait Ep - LEGLESS Records - 2024 X
Look at that awesome front-cover sleeve! A dark, dead-end, cut-throat alley; four disquieting, resolute shadows, in perfecto/sneakers and long hair; an evocative name; a typography stolen from the hard-rock bands of the early 80s. With the Melbourne Street Sweeper, you're in for serious trouble.
In fact, with this image, the band also pays its homage to the most restless of its Aussie elders. While listening to that 2023's first Ep, Street Sweeper clearly seems to draw its influences locally, from that terrific cauldron of Australian hard-rock, whether it be out-of-date (Coloured Balls, early-AC/DC, Sharpies compilation), or flirting with muscular 80s street-rock'n'roll (Rose Tattoo) or greasy, heavy punk of the 90s (Cosmic Psychos, the Onyas...), and instilles a welcome background of elaborate punk urgency (we're obviously thinking of the Saints - Chris Bailey's band is definitely everywhere those days).
Street Sweeper's musical foundation is likely to remain solidly anchored to this tough hard-rock base, even if the tempo could sometimes speed up, the tones become punkier or the guitarist put aside for a moment the metal appeal, as on this huge hit from the second Ep, Too Much Is Never Enough. It's not a surprise either that Street Sweeper joined the heavy-punkers crew of Legless Records (C.O.F.F.I.N. x, Stiff Richards x, Split System x, Stepmother x, Leatherman...). A promising album is already in the pipeline. Top class!
Nan, mais quelle pochette ! Une ruelle sombre, sans issue, véritable coupe-gorge ; quatre ombres inquiétantes et résolue, en perfecto/baskets, cheveux longs ; un nom évocateur ; une typographie volées au hard-rock du début des années 80. Avec les melbournois de Street Sweeper, on comprend que ça va tabasser sévèrement.
Ne serait-ce pas là aussi un hommage appuyé aux plus agités de ses aînés australiens ? Sans doute, car à l'écoute du premier Ep de 2023, on comprend d'emblée que Street Sweeper puise ses influences localement, dans ce chaudron magnifique du hard-rock australien, qu'il soit hors d'âge (Coloured Balls, early-AC/DC, compilation Sharpies) ou flirtant avec le street-rock'n'roll musclé (Rose Tattoo) ou le punk graisseux et heavy (Cosmic Psychos, the Onyas...) des années 80, tout en instillant un fond d'urgence punk aussi élaborée que bienvenue (on pense bien évidemment aux Saints - la bande à Chris Bailey est décidément partout en ce moment).
L'assise musicale des Street Sweeper risque bien de rester solidement arrimée à cette base hardos craignos, quand bien même le tempo pourrait parfois s'accélérer, les sonorités se punkifier ou le guitariste soliste mettre la pédale douce sur les plans metal, à l'image de ce tube énorme issu du second Ep, Too Much Is Never Enough. On ne s'étonnera pas non plus que Street Sweeper ait rejoint d'entrée de jeu l'écurie Legless Records et sa clique melbournoise de heavy-punkers (C.O.F.F.I.N. x, Stiff Richards x, Split System x, Stepmother x, Leatherman...). Un album prometteur est déjà en prévision. La grande classe !
STIFF RICHARDS - GFC / Empty Barrels Sp - LEGLESS / DRUNKEN SAILOR Records - 2024 X
Last but not least, let's mention this very first single from Melbourne's Stiff Richards, released in collaboration with London's label Drunken Sailor Records (who, incidentally, are offering European reissues of some of the band's albums).
Stiff Richards are finally back, four years after their thunderous third album State Of Mind x, unanimously acclaimed by the rock critics, and after having thrilled so many rocker during their European tour in the summer of 2022.The warm-up is lapidary - 3'30 chrono, including the turnaround of the 7inch ! - with a wickedly angry, nihilistic garage-punk cut (GFC) and a violent, stripped-down piece of hardcore (Empty Barrels). Once again, everyone's asking for more, unanimously.
Pour terminer avec Legless Records, on signalera enfin ce tout premier 45 tours des Stiff Richards de Melbourne, sorti en collaboration avec les londoniens de Drunken Sailor Records (qui, au passage, proposent les rééditions européennes de certains des albums du groupe).
Les Stiff Richards signent enfin leur grand retour, quatre années après leur tonitruant troisième album State Of Mind x, unanimement salués par la critique, et après avoir enthousiasmé plus d'un rockeurs lors de leur tournée européenne de l'été 2022.
La remise en jambe est des plus lapidaires - 3'30 chrono, retournement de galette compris ! - avec un titre garage-punk méchamment énervé et nihiliste (GFC) et un morceau de hardcore aussi violent que dépouillé (Empty Barrels). Tout le monde en redemande, à l'unanimité, là encore.
ALIEN NOSE JOB / R.M.F.C. / RETAIL SIMP$ / PUPPET WIPES - Order Of The Dirty Plates 4xSp - TOTAL PUNK Records - 2024
After a promising starter last spring (the double-singles by American bands Itchy & the Nits x and CLASS x), Total Punk's masterclass chef is back with the follow-up of its Order Of The Dirty Plates, a four-course menu aimed at a select club of 7inch' amateurs. While the starter features Australian flavors (Alien Nose Job, R.M.F.C.), the main course is washed down with delicious Canadian poutine sauce (Puppet Wipes, Retail Simp$). Let's lift the bell to inhale the delicate fumet.
Après une mise en bouche prometteuse au printemps dernier (les double-singles des américains d'Itchy & the Nits x et CLASS x), Total Punk Records remet donc le couvert et déroule la suite de son Order Of The Dirty Plates, un menu en quatre temps destiné à un club sélect d'amateurs de 45 tours. Tandis que l'entrée fait la part belle aux saveurs australiennes (Alien Nose Job, R.M.F.C.), le plat principal est arrosé, lui, d'une délicieuse poutine canadienne (Puppet Wipes, Retail Simp$). Soulevons le cloche pour humer ce délicat fumet.
ALIEN NOSE JOB - Eyes Like Burst Plums Sp - TOTAL PUNK Records - 2024 X
Jake Robertson has largely provided the soundtrack to our daily lives over the last fifteen years. Much Too Much Too Soon (the Frowning Clouds, 2013), Felix Tried To Kill Himself (Ausmuteants, 2014), No Sympathy (Hierophants, 2016), Scump Damage 1 (School Damage, 2019), Blending In (Alien Nose Job, 2019)... The hits of his different bands came one after the other, steadily, inexorably, and with the near-constant support of his loyal sidekick Billy Gardner of Anti Fade Records.
At the turn of the 2020s, the pop king of the post-punk nights of Melbourne decided to pursue the adventure alone, under the solo name Alien Nose Job. Already prolific in his younger days, Jake Robertson has become even more so with this new project, recording no less than seven singles and seven albums in seven years, all of them excellent, each one exploring a particular facet of post-punk (bedroom-pop, egg-punk, arty-punk, synth-punk...), garage (garage-pop, psychedelic, garage-punk, lo-fi, blues-punk) or hardcore.
With the two cuts of this Eyes Like Burst Plums, Jake Robertson/ Alien Nose Job returns to the Washington DC-style hardcore of his 2020 album Once Again The Present Becomes The Past, and keep on digging the garage-punk sound of the edgier tracks on his latest, Turns The Colour Of Bad Shit (2024). Tasty, as we tell you.
Jake Robertson a largement alimenté la bande-son de notre quotidien de ces quinze dernières années. Much Too Much Too Soon (the Frowning Clouds, 2013), Felix Tried To Kill Himself (Ausmuteants, 2014), No Sympathy (Hierophants, 2016), Scump Damage 1 (School Damage, 2019), Blending In (Alien Nose Job, 2019)... Les tubes se sont enchaînés, régulièrement, inexorablement, et avec le soutien quasi permanent de son fidèle acolyte Billy Gardner d'Anti Fade Records.
Au tournant des années 2020, le roi de la pop post-punkée des nuits melbournoises décide de poursuivre l'aventure en solo, sous le nom d'Alien Nose Job. Déjà prolifique dans ses jeunes années, Jake Robertson le deviendra encore plus avec ce nouveau projet, et enregistrera pas moins de sept 45 tours et sept albums en sept ans, tous excellents, chacun explorant une facette particulière du post-punk (bedroom-pop, egg-punk, arty-punk, synth-punk...), du garage (garage-pop, psyché, garage-punk, lo-fi, blues-punk) ou du hardcore.
Avec ce Eyes Like Burst Plums, Alien Nose Job renoue avec le hardcore lignée Washington DC de son album Once Again The Present Becomes The Past de 2020 et avec le garage-punk des titres les plus nerveux de son dernier, Turns The Colour Of Bad Shit (2024). Savoureux, on vous dit.
R.M.F.C. - Nervous Transfer / Tracing Sp - TOTAL PUNK Records - 2024 X
Buz Clatworthy is one of those exciting young Aussie artists to keep an eye on. From his Rock Music Fan Club (R.M.F.C.) solo project, we already liked the split-Ep with Set-Top Box (Goodbye Boozy Records) and the two Anti Fade Records' 7inch.
Laying on this two-single record, the cut Tracing revives the lo-fi, heady, ultra-cool bedroom-pop sound that charmed us enough to devote a column to it in 2022 (Access x). But the (r)evolution might rather come here from the track Nervous Transfer, a real nugget, both rhythmic and soaring à la Modern Lovers, and above all, bound for dancing and forgetting everything and everyone - the world, the others, oneself...
Buz Clatworthy fait partie de ces jeunes artistes australiens passionnants à suivre. Du Rock Music Fan Club (R.M.F.C.), son projet solo, on avait déjà beaucoup aimé le split-Ep avec Set-Top Box (Goodbye Boozy Records) et les deux 45 tours d'Anti Fade Records.
Sur ce double-single, Tracing renoue avec cette bedroom-pop lo-fi, entêtante et ultra-cool, qui nous avaient assez charmés pour y consacrer une chronique dans ces colonnes en 2022 (Access x). Mais la (r)évolution viendra peut-être plus du morceau Nervous Transfer, une vraie merveille, rythmée et planante à la Modern Lovers, et surtout, parfaite pour danser et tout oublier, le monde, les autres, soi-même...
PUPPET WIPES - Fuck U Rich Sp - TOTAL PUNK Records - 2024 X
It's Called Punk, Are You Stupid?With the title of their 2018 demo (Looks Real Records), the warning could not have been clearer. Completely diy ethos, poppy post-punk soundings with noisy, vaguely experimental and downright filthy explorations, instrumental minimalism, juvenile snarls, punk urgency, grungy brats' look: the two young girls in the Puppet Wipes were already punk to the core, and their male drummer certainly avoided showing off too much in front of them.
Four years later, in 2022, the Canadian trio from Calgary, Alberta, was spotted by Tom Lax, boss of Siltbreeze Records, the Philly label dedicated to the wasted fringes of punk for no less than 35 years. The big names from the weirdos, noise, experimental, straight, edgy, lo-fi microcosms, or to make it short, from the under-underground punk scenes have passed through his hands - most recently, CIA Debutante and the famously Famous Mammals x... In any case, Puppet Wipes' album The Stones Are Watching And They Can Be Handful remains a moment of pure arty-punk, as disconcerting as it is enchanting.
And finally, there's this double-single and its funny sentence Fuck U Rich - a form of homage, in their own way, to Rich Evans, the boss of Total Punk Records - on which the Puppet Wipes present a new facet of their resolutely punk universe: if the recording is (slightly) cleaner than their previous releases, and the arty/experimental aspect momentarily erased, it's to better deliver a double-upercut of thrilling, raging, super-charged punk sound (Mr. Dry Cleaner, an unrecognizable cover of a track from their initial demo), or more riot grrrl-oriented (I'm Talking About The Puppet Wipes Generation Baby, what a name!). Totally punk, yeah!
It's Called Punk, Are You Stupid ?Avec l'intitulé de leur démo de 2018 (Looks Real Records), l'avertissement était pourtant on ne peut plus clair. Éthique complètement Diy, sonorités pop post-punkées un peu noisy, vaguement expérimentales, et carrément cradingues, minimalisme instrumental, hargne juvenile, urgence punk, look grungy de sales gosses : oui, les deux jeunes Puppet Wipes étaient déjà punk jusqu'au bout des ongles, et leur batteur évitait certainement de trop la ramener.
Quatre ans plus tard, en 2022, le trio canadien de Calgary, Alberta, est repéré par Tom Lax, le boss de Siltbreeze Records, le label de Philly dédié au punk de la marge depuis pas loin de 35 ans. Les grands noms du weirdos, de la noise, de l'expérimental, du lo-fi foutraque, bref, de l'under-underground punk sont passés entre ses mains - encore récemment, on y a vu CIA Debutante et les fabuleux Famous Mammals x... L'album The Stones Are Watching And They Can Be Handful des Puppet Wipes reste en tout cas un moment de pur arty-punk, aussi déroutant qu'enchanteur.
Enfin, avec ce Fuck U Rich - une forme de remerciement, à leur manière, à Rich Evans, le patron de Total Punk Records? - les Puppet Wipes présentent une nouvelle facette de leur univers résolument punk : si l'enregistrement est (légèrement) plus propre que leurs précédentes sorties, et l'aspect arty /expérimental momentanément gommé, c'est pour mieux nous balancer un double-upercut de punk rageur, sur-vitaminé et jouissif (Mr. Dry Cleaner, reprise méconnaissable d'un titre de leur démo), ou plus orienté riot grrrl (I'm Talking About The Puppet Wipes Generation Baby, ouf !). Total(ement) punk, ouais !
RETAIL SIMP$ - Thousand Stairs / My Own Attitude - TOTAL PUNK Records - 2024 X
The/tha/thee/theee/thineRetail Simps/S... What's the winning combination this time? Retail Simp$! Without a definite article, but with a $ at the end, thanks!
The Canadian combo keeps on not taking itself too seriously with a certain diligence, while delivering its rigorously captivating and instantly recognizable formula, alternating pure, lo-fi, acid garage-soul (My Own Attitude) with garage-punk hits - listen to that terrific song Thousand Stairs and its vintage 76-punk sound à la EMI/ New Rose!
The furrows of our own Retail Simps' records are now widely trodden, and their first Lp (Reverberant Scratch: 9 Shots In Tha Dark x) and Sp (Rubble x) were the subject of a few rave reviews in our columns. We encourage you to (re)discover them, as well as the band's brand new third album, Strike Gold Strike Back Strike Out Lp, recently released by Total Punk Records.
The/tha/thee/theee/thineRetail Simps/S... Quelle sera, ce coup-ci, la combinaison gagnante? Retail Simp$ ! Sans article, et avec un $ à la fin, s'il vous plaît !
Le combo canadien continue donc, avec une certaine application, de ne pas se prendre trop au sérieux, tout en nous assénant une formule rigoureusement captivante et reconnaissable entre toutes, alternant morceaux de pur garage-soul lo-fi et acidifié (My Own Attitude) et tubes garage-punk - écoutez ce terrible Thousand Stairs et ses sonorités punk millésime 76 à la EMI/New Rose!
Les sillons des premiers disques des Retail Simps sont maintenant largement creusés par chez nous, et leur premier Lp (Reverberant Scratch : 9 Shots In Tha Dark x) et Sp (Rubble x) avaient même fait l'objet de quelques chroniques dithyrambiques dans nos colonnes. Avec ces deux nouveaux titres, nous ne pouvons que vous encourager à les (re)découvrir, ainsi que leur troisième album, Strike Gold Strike Back Strike Out Lp, fraichement sorti chez Total Punk Records.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire