mercredi 26 janvier 2022

Turning Round On The Turntable : Televisionaries, Purrses, Warm Exit, Love Cans, Sun Cousto.



Shut Up & Play the Music has ever preferred the vinyl short formats (SP, EP, Maxi-EP...) to the longer (and often more boring) ones. 
Even if the LPs have, by far, a better price-quantity ratio, the short formats have the advantage to capture, with just a few tracks, a snapshot of the life of a band - ie, its best, highly qualitative and spontaneous moments : their happy first recordings, their best songs and hits, their short-lived events and private experiences, their musical experimentations and evolutions, the structural changes in the band... 
The last singles of TelevisionariesLove Cans and Sun Cousto, and the awesome EPs of Warm Exit and Purrses, stand for a demonstration.

Chez Shut Up & Play the Music, on a toujours préféré l'écoute des formats vinyles courts (singles, EP, Maxi…), à celle, souvent longue, voire rébarbative, des LPs. 
Si le rapport quantité/prix joue certainement en leur défaveur, les formats courts ont pourtant pour eux l'avantage de capturer, en quelques pistes, une image instantanée, généralement qualitative et spontanée, de la vie d'un groupe : l'instant-charnière des premiers enregistrements, les titres préférés et les hits, les expérimentations passagères, les expériences individuelles, les évolutions structurelles ou musicales... 
Démonstration, avec les simples des TelevisionariesLove Cans et Sun Cousto, et les EPs de Warm Exit et Purrsses.


TELEVISIONARIES - Charlotte Beach/Cuckoo Clock SP - HI-TIDE RECORDINGS - 2021 X

Televisionaries

Televisionaries is a band from Rockin' Rochester, NY, that loves to explore all the aspects of the surf music movement. They left us back in 2019 with four instrumental, ingeniously oldschool tunes, that fully appropriated the musical universe of the Trashmen, with a few noticeable incursions into the world of Bill Haley or the Troggs.
Ram-A Lam-A was followed the next year by the brilliant Spit On My Rubber EP, featuring four tunes, played together with Bloodshot Bill the Giant, and mixing surf music, 50's rock'n'roll and garage. The two EPs were released by Hi-Tide Recordings x. The New Jersey label seems to be the adequate partner of the whole generation of bands which have started all together to ride along the same wave of surf music, exotica and vintage soundings (the Sufrajettesthe VolcanicsSlowey & the Boats, etc... or the frenchies in Agamemnonz, which we might talk about very soon).
With their new single, Televisionaries are back to the surfin' world of the early 60's. They remain faithful to the traditional sound of that movement (check those baritone saxophone's surges, which are played on some Tornadoes' or Ventures' ways !), but momentarily leave apart the reverberation, the Dick Dale's onomatopoeia and the strictly instrumental songs, to take up the Surfin' USA period of the Beach Boys.
Charlotte Beach and Cuckoo Clock are two sick, highly danceable tunes, full-filled of that carelessness we could find amidst the 60's, and the band borrows to the Californian band a Brian Wilson-like voice and some jovial juvenile choirs. By the way, the initial frame of Televisionaries is based on a brotherhood of three young brothers, as was the one of the Beach Boys, and they seem to have a good sense of humor too, because, even if the sound and all the surf music codes are around on the song Charlotte Beach, the song deals with a beach on the Lake Ontario, a place that isn't known as the best one for riding sessions.
Televisionaries is going to step Europe for the first time in a fortnight and tour Spain during early February. You, lucky guys there !

Les Televisionaries, groupe de Rochester (État de New York) nous avait laissés en 2019, avec quatre morceaux de surf music, instrumentaux et génialement vieille école, qui s’appropriaient l'univers des Trashmen, avec quelques clins d’oeil notables à Bill Haley et aux TroggsRam-A Lam-A était suivi, l'année suivante, par le non-moins excellent Spit On My Rubber, un EP 4-titres, joués en collaboration avec l'immense Bloodshot Bill, sur une ligne plus garage et rock 50's. Les deux EPs étaient déjà sortis sur Hi-Tide Recordings, le label du New Jersey, compagnon de jeu de toute cette nouvelle génération de groupes, qui a dernièrement pris la vague du son vintage de la surf music et de l'exotica (the Sufrajettesthe VolcanicsSlowey & the Boats, etc... ou encore nos petits frenchy d'Agamemnonz, dont on devrait bientôt parler dans ces lignes).
Avec le single Charlotte Beach/Cuckoo Clock, les Televisionaries font leur grand retour dans le monde de la musique surf du début des années 60. Tout en restant fidèles au son initial de ce mouvement (on notera, entre autres, ces envolées de saxo baryton, dans la grande tradition des Tornadoes et des Ventures), ils délaissent, momentanément, les morceaux purement instrumentaux, la réverbération et les onomatopées à la Dick Dale, pour se rapprocher de l'univers des Beach Boys - période Surfin' USA. Deux gros hits, dansants à souhait, et dégoulinant d’une insouciance toute 60’s, qui empruntent au groupe californien une voix à la Brian Wilson et des choeurs adolescents et joviaux. Remarque en passant : comme pour les Beach Boys, la base du groupe Televisionaries est composée d'une fratrie de trois frangins, dont la jeunesse risque d'en faire pâlir plus d'un, et qui ne semblent pas dépourvus d'humour, eux non plus - le titre Charlotte Beach, s'il reprend, avec intransigeance, le son et les codes de la surf music, traite avec dérision d'une plage du lac Ontario, lieu pourtant peu connu pour ses sessions de glisse.
Pour les chanceux qui seront en Espagne début février, le groupe y effectuera sa première tournée sur le sol européen.


PURRSES - Wrong Tide EP - ROCKERILL/ BELLY BUTTON/ JAUNE ORANGE RECORDS - 2021 X

Purrses

The Rockerill! That name should appeal to some rockers from La Réunion... Rockerill Records is indeed the label that has just released Clermont-Ferrand, the last album of our local synth-punkers in Kilkil. We're going to talk (again) about that band pretty soon, as they'll be playing (and organizing) the next Rock à la Buse in March. Meanwhile, you ought to check their great LP !
Beyond that little story linked to the rock scene on Reunion Island scene, the Rockerill is an arty place, located in the industrial wastelands of Charleroi, Belgium, and a bar that organises many gigs. It's also a collective team of punk activists (check the Dites 33 ! short vidéos, for instance), and a label that supports most of the Belgian bands of the current rock'n'roll wave (Ero GuroLe Prince HarryTuff GuacKeeper Volantthe WRS... just to name a few of them). Thus, every year, Rockerill Records x releases many of their records, mostly co-produced with a few other awesome Belgian labels around : Ronnie Rex in Dienst, Belly Button x in Antwerp, Drink & Drive x and Humpty Dumpty in Brussels, Jaune Orange x in Liège, Love Mazout Rec in Lille, etc... 
A strongly organized territorial grid, an efficient networking between the bands and a regular collaboration between some flourishing labels can explain the full vitality of the underground Belgian scene, that has become a real breeding ground for many young sprouts. Let's have a little focus on two of them, both coming from Brussels and having recorded a new EP last year : Warm Exit and Purrses.

The first 4-tracks Ep of the band Purrses is a huge blast ! Is that because of the so-feminine positive attitude and self-confidence of the girls (by the way, the band still features a lost boy among the three girls) ? Is it due to the super-dancing tunes, which are both cool and emotional ? Perhaps is it because of the nonchalant, vaguely androgynous, voice of the female guitarist/lead singer ? Or maybe is that the clear sound of the band, cruising on the muddy waters of the lo-fi homemade/bedroom pop, the low-tension power-pop, the melancholic garage and the stylish post-punk... Much too punk to be sorted in the pop, much too pop to be classified as punk, explained the girls in a recent interview. Indeed, we can't say it better ! But whatever the reasons for that crush on Purrses, the band has the same class as Kleenex/Liliput, and the same elegance as Television Personalities...
Hey Girl ! You've got the thing, and we're looking forwards to hearing your next records!

Le Rockerill! Ce nom devrait parler à certains rockers de la Réunion... Rockerill Records, c'est en effet le label qui vient de sortir Clermont-Ferrand, l'excellent dernier album de nos synth-punkers locaux, du groupe Kilkil. On devrait s’étendre plus longuement dessus à l'occasion du prochain festival du Rock à la Buse en mars prochain, puisque le groupe/organisateur y jouera, mais d'ici-là, nous ne saurions que vous en recommander vivement l'écoute.
Au delà de cette anecdote réunionnaise, le Rockerill, c'est avant tout un lieu de concert, situé dans les friches industrielles de Charleroi, en Belgique ! C'est aussi un collectif d'activistes punk (on adore les capsules vidéo Dites 33 !), et un des nombreux labels qui accompagnent la plupart des groupes belges de la vague rock’n’roll actuelle (Ero GuroLe Prince HarryTuff GuacKeeper Volantthe WRS... pour les plus connus). Ainsi, chaque année, Rockerill Records finance de nombreux projets musicaux, généralement en co-production avec les autres labels punk du plat pays : Ronnie Rex à Dienst, Belly Button à Anvers, Drink & Drive et Humpty Dumpty à Bruxelles, Jaune Orange à Liège, Love Mazout Rec - label expatrié à Lille -, etc... 
Le maillage solide et structuré du territoire belge, le réseautage efficace des groupes, et les collaborations régulières entre ces labels florissants, témoignent de la grande vitalité de la scène underground belge, devenue une véritable pépinière à jeunes pousses punkoides. Petit focus sur deux d'entre elles, toutes deux originaires de Bruxelles, et chacune avec un nouveau EP 4-titres sorti en cours d’année 2021 : Warm Exit et Purrses.

Énorme coup de coeur à l’écoute du premier EP 4-titres de Purrses, groupe bruxellois aux trois quarts féminins ! Serait-ce à cause de leur assurance et de leur positivité, toutes féminines ? De leurs morceaux dansants, à la fois décontractés et débordants d'émotion ? Serait-ce parce qu'on adore la nonchalance de la voix, vaguement androgyne, de la guitariste/chanteuse ? Ne serait-ce pas plutôt ce son, qui navigue dans les eaux troubles de la pop lo-fi bricolée maison, de la power-pop basse tension, du garage mélancolique et du post-punk racé? Trop punk pour être casées dans la pop, et trop pop pour être classées dans le punk, expliquaient, dans une interview récente, les trois musiciennes de Purrses. On ne saurait mieux le dire, en effet. Bref, quelles que soient les raisons de ce coup de cœur, Purrses a la classe d'un Kleenex/Liliput, doublée de l'élégance des Television Personalities
Hey Girl, vous avez le truc, et on attend la suite avec impatience !


WARM EXIT – S/t EP - ROCKERILL/ BELLY BUTTON/ DRINK & DRIVE/ LOVE MAZOUT RECORD - 2021 X

Warm Exit


Warm Exit is another young band from Brussels, and features three guys and a girl in their late twenties/early thirties, and yeah, they look like some perfect slackers, with their stylish mullets, tight shorts, sunglassess, minimalist fancy dresses and don't-care attitude. 
In a two years time, they have recorded two EPs - both self-released (Drink & Love Records) or co-released by a bunch of Belgian labels - and with those two records, Warm Exit has fully managed its admission's exam to the Gee Tee's Aussie modern school of lo-fi synth punk. Take shelter, guys ! It's a world invasion !
Pretty difficult not to love that kind of shit ! Check that : quick tempo, DIY garage punk guitar riffs, Saints' lineage in the sound, Devo-like quirky lines on the synthesizer, nervous voice closed to madness, female meowings for the choirs, and a tasty budget rock atmosphere. The band could easily stand on the next Legless RecordsGTRRC compilation. 

Warm Exit, de Bruxelles aussi donc, c’est un groupe de jeunes trentenaires (trois garçons et une nana), au look de parfaits branleurs je-m’en-foutiste - coupe mulet, short 80’s moulant, lunettes de soleil, déguisements minimalistes, etc... -, qui a intégré, avec brio et en deux EP - produits par une palanquée de labels belges - , la section australienne de l’école moderne du synth-punk lo-fi, montée par les Gee Tee. Tous aux abris, mon colonel ! J’crois bien qu’il s’agit d’une invasion mondiale ! 
Autant dire qu’on adore ces emballements du tempo, ces riffs garage punk DIY dans la lignée des Saints, ces lignes de synthé barrées à la Devo, cette voix nerveuse qui frôle la folie, ces miaulements sur les choeurs féminins, et l’ambiance follement budget rock qui émane de l’ensemble. Un groupe qui pourrait figurer, lui aussi, sans problème sur la prochaine compilation GTRRC de Legless Records.


LOVE CANS - PrimitiveBad Trip SP - TAHINI RECORDS - 2021 X

Love Cans

La Chaux-de-Fonds, Neufchâtel canton, Switzerland. The town is a stunning aggregation of old factory floors, working class ancient buildings and bourgeois houses, and was added in 2009 to the UNESCO World Heritage List. While the factory-shaped town used to be the world capital for the watch-making, it seems now to be stuck in time. But it surprisingly has a few rock'n'roll vivid shallows.
I must have read a few things about the punk scene of the city in a review of the Toulousan fanzine Dig It (RIP). Or perhaps was that during the few talks we had with Mr Occhio about the Digler's brothers ? You know, their acid rock/psyche band Hallelujah Mother Helpers, and their label Burning Sound Records, that co-released Mr Occhio's Hard Boiled album ten years ago... If you dig a bit deeper, you'll find also another little structure, Tahini Records x (sub-label of the Swiss indie rock Hummus Records), that lately released the last single of Love Cans, and the first one of Sun Cousto.
When the members of the Digler's tribe put aside, for a short while, the seriousness and the psychedelia of the band Hallelujah Mother Helpers, they let their primary rage burst out on the lo-fi side-project called Love Cans. The trio band plays then some really powered-up, raw 60's garage tunes, fulfilled with farfisa organs, trashy, sharp guitar riffs and wild beasts' shouts, the whole thing being surrounded by a fun aura full of good laughs (check the funny video clip of the song Primitive !). Love Cans looks like a dirty version of the Fuzztones, the same way as their Swiss fellows in Sex Organs do, or the Italian Intellectuals did fifteen years ago... 
After two singles and the equivalent of an EP, all released in a six years' time on Sacred Hood & Burning Sound RecordsLove Cans is finally back with the two well-named new songs, Primitive and Bad Trip.
Some primitive rock'n'roll, indeed !

La Chaux-de-Fonds, située dans le canton suisse de Neufchâtel, est un agglomérat étonnant d'anciens ateliers, de logements ouvriers et de vieilles maisons bourgeoises. En entrant au patrimoine mondial de l'UNESCO, la ville-manufacture, pourtant ancienne capitale de l'horlogerie mondiale, semble d'un seul coup s'être figée dans le temps. Elle n'en possède pas moins quelques bas-fonds rock'n'roll bien remuants.
C'est à travers une chronique de Dig It (condoléances, et éternels respects au fanzine toulousain, comme on dit), et les bavardages de notre ami italiano-réunionnais Mr Occhio, qu'on a découvert le microcosme de cette ville et le groupe acid-rock/psyché Hallelujah Mother Helpers, groupe emmené par les frangins Digler, qu'on retrouve aussi à la tête du label Burning Sound Records (label co-producteur, d'ailleurs, de l'album de Mr Occhio en 2010). En creusant un peu plus, on tombe sur ce micro-label, Tahini Records (sous-label de Hummus Records, structure conséquente du rock indé suisse), qui a sorti, coup sur coup, en fin d'année 2021, le dernier simple de Love Cans, et le premier de Sun Cousto.
La tribu Digler reste à la manœuvre pour ce projet parallèle, en mode trio, et nous livre, avec le groupe Love Cans, deux nouveaux titres, Primitive et Bad Trip. Pour tout dire, ce groupe sent le fun et la rigolade à plein nez (Matez un peu ce clip vidéo du morceau Primitive!), et semble assez peu soucieux de son plan de carrière (six ans d'existence pour 2 singles et l'équivalent d'un EP, tous sortis sur Sacred Hood & Burning Sound Records)
Ainsi, lorsque les deux frangins délaissent parfois le psychédélisme et le sérieux des Hallelujah Mother Helpers, c'est pour lâcher leur rage primaire sur Love Cans, du garage 60's survitaminé, lo-fi et brut de décoffrage, et dégoulinant d'orgue farfissa, de riffs trasheux et tranchants et de hurlements de bêtes sauvages. On pense au son de leurs compatriotes des Sex Organs, des italiens d'Intellectuals d'il y a 15 ans... ou à une version cradingue des Fuzztones. Primitif, quoi!


SUN COUSTO - Do You Wanna Die ?Tickets To Lima SP - TAHINI RECORDS X

Sun Cousto

Sun Cousto, a female, weirdos duo band, providesanother (bad) trip in the same old city and the same rock'n'roll shallows, but on a rather different, quirky way... 
At first listen, Do You Wanna Die ? and Tickets To Lima, may appear a bit irritating, as the two mocking girls use, and overuse, some repetitive, malicious, and chanted ad nauseam ritornellos, that remain in the head the whole day. The band could desserve a few mean remaks for that, something like : Please ! Please ! Buy your damned fucking ticket to Lima and leave us alone !, or : Of course, we ALL fucking want some more sex !
But it would be a shame not to go beyond that... Because at the end, we really like that weird mixture of arty ballads, rhythmic post-punk played on a Mil Mascaras way, and Breeders-like noisy/grunge surges. We also love the contrast, on each song, between the two voices of the girls: the Björk-like crytal-clear voice of the drummer, versus the abrupt, tremulous, and not always true one of the guitarist, that sounds like a female version of Dan Treacy's voice, the singer of Television Personalities (that band, once again !?). We enjoy their first album too, Satan And I Walk Under A Rainbow, released in 2019 by We Don't Make It Records (the Swiss label that co-released the first two Leopardo's albums, just before SDZ Records put out Malcantone in 2021). And, we finally admire the freshness and the flippancy of the two girls, the anti-conformism and the fake-amateurism of their songs, and the crudeness of their lyrics. Bravo ! 

Changement d'ambiance avec le simple de Sun Cousto, un duo de jeunes femmes, également originaires de La Chaux-de-Fonds. Il fait suite à un premier album, Satan And I Walk Under A Rainbow, sorti en 2019 sur We Don't Make It Records (pour la petite histoire, c'est le label suisse qui a co-produit les deux premiers albums des italiens de Leopardo, juste avant la sortie en 2021 de Malcantone sur SDZ Records).
La première écoute du disque est assez déconcertante, voire un brin crispante... La faute à ces ritournelles barrées, répétitives et scandées ad nauseam, avec comme conséquence, une méchante envie de leur balancer dans la tronche un : Mais, prenez-le, votre putain de ticket pour Lima !,ou encore un : Bah oui, bien sûr, qu'on en veut toujours plus, du sexe!
Mais une fois ce stade dépassé, on adore cette rencontre de ballades weirdos et entêtantes, de son post-punk et rythmé à la Mil Mascaras, et d'envolées noisy/grunge à la Breeders. On aime aussi ce contraste, sur chaque morceau, des deux voix, l'une cristalline et presque trop juste, sonnant comme celle de Björk, et l'autre abrupte, vaguement chevrotante, et pas toujours calée, qui semblerait émaner d'une version féminine de Dan Treacy, le chanteur des Television Personalities (on les retrouve encore, eux). On admire, enfin, la fraîcheur et la désinvolture des deux jeunes femmes, l'anti-conformisme et le faux-amateurisme de leur compositions, la crudité de leurs paroles. Bravo ! 






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