LA DECOUPE - Inadapté Ep - WANDA Rec, BELUGA Rec, GHOST HIGHWAY Rec, ADREANLIN FIX MUSIC, PIGME Rec - 2021 X
Garage punk is like the Phoenix, it’s always ready to be reborn from its ashes. It has ever been the same old story for almost 60 years, but each time, it was such a delight ! A bunch of young, broke losers in their mid-twenties, decide to start a local garage punk band to face boredom and an off-putting musical offer, organize some vivid gigs for their alter-egos and build strong DIY connections, release some records on small labels, and finally, a few killer' bands emerge, gain an international recognition and revive a breathless dynamic.
The story happened once again in the mid-tenies in the southern part of France : the meeting of the Beaten Brats from Lyon, Tomy & the Cougars from Marseille, the Silly Walks from Montpellier, the Ravelin's punkers in Toulouse, the Suzards from Bordeaux, etc... ended up with a new wave of killer bands that swept Europe in just a few months. Among the others: the Lullies (garage punk'n'roll), the Scaners (garage/synth punk), the Grys-Grys (psyche/garage - check their damned good last album, just out on Norton Records)... That was just before the pandemia.
La Découpe, coming straight from that background, is the new punk rock project of some of those guys. For the co-release of this first Ep, the band re-activated its labels' network in Germany (Wanda Rec. x), Spain (Ghost Highway Rec. x), Sweden (Beluga Rec. x) and France (Adrenalin Fix Music x, Pigmé Rec. x). The forthcoming (?) European tours should be hot and wild.
They perfectly know what the 77-punk French-touch means : Calcinator, Soda Fraise, Electrodes... and all the following bands digging that seam (La Flingue - by the way, the Gasolheads/Hatepinks' singer drew the cover -, Périphérique Est, Asphalt...) aren't really far. The nervous voice of the singer and the French lyrics, dealing with the daily loose and the decadence of an offset life, fully stick with the fast tempo and the wall of guitars. I ain't got no job, no love, no hope and no fear, says in a few French words the singer. Yeah, love, love, love for that kind of shit !
Le garage, c'est un peu comme le Phénix qui renaît de ses cendres. Cela dure depuis 60 ans, et la même petite histoire se reproduit à chaque fois : quelques jeunes - vingt/vingt-cinq ans tout au plus, souvent fauchés et désoeuvrés, rongés par l'ennui et fatigués d'une offre musicale peu réjouissante - décident de monter des groupes de rock, organisent des concerts pour leurs alter-egos, établissent de solides connections DIY et auto-produisent leurs disques. Généralement, quelques groupes émergent de ce chaudron, gagnent une notoriété nationale, parfois internationale, et ravivent une dynamique qui semblait à bout de souffle.
L'histoire s'est à nouveau répétée au milieu des années 2010 dans le grand sud de la France. Les protagonistes s'appelaient alors les Beaten Brats (Lyon), Tomy & the Cougars (Marseille), the Silly Walks (Montpellier), the Suzards (Bordeaux), etc... et ont donné naissance à une nouvelle vague de groupes terribles, qui ont balayé l'Europe en quelques mois : les Lullies (garage punk'n'roll), the Scaners (garage/synth punk), les Grys-Grys (psyché/garage - au passage, ils viennent de sortir un excellent album sur Norton Records)... C'était juste avant la pandémie.
Les membres de la Découpe viennent directement de ce microcosme. Pour la production de ce premier Ep, ils ont ré-activé leurs réseaux de labels en Allemagne (Wanda Rec.), en Espagne (Ghost Highway Rec.), en Suède (Beluga Rec.) et France (Adrenalin Fix Music, Pigmé Rec.).
Le groupe maitrise parfaitement cette touche punk-77 typiquement française, celle des Calcinator, Soda Fraise, Electrodes, etc... et de tous ces combos qui ont creusé ce même sillon par la suite : la Flingue - d'ailleurs, le chanteur des Gasolheads/Hatepinks est l'auteur de cette belle pochette - Périphérique Est, Asphalt, etc... La voix nerveuse du chanteur et les paroles, en français, traitant d'inadaptation sociale et de vie décalée - pas de boulot, pas d'amour, pas d'espoir, pas de peur, scande le chanteur - sont raccord avec le tempo rapide et le style musical. Ouais, on adore ce genre de truc.
FOOD FIGHT - #1 Ep - SNAP !! Records - 2021 X
France again ! Something seems to happen nowadays in many provincial cities, many awesome bands into 77-punk, powerpop, garage punk and postpunk bands are popping up everywhere. A good news for sure ! Isn’t that a rebirth of the national punk scene ? The (no) future will tell us...
Foodfight is a four-pieces band from Rennes, Brittany, and they play a really stylish mix of mod revival (Merton Parkas, Long Tall Shorty, the Cigarettes...) and 79-powerpop (the Nerves, the Boys...), with a perfect British accent and some really classy, clean tunes. They aren't any novices of course, as some of them also play in the Ready-Mades (soul garage), Abuse (melodic Hxc) or the Headliners (melodic Oi), without forgetting 103 Pogo (I used to love that rock'n'Oi band in the early noughties !).
For the release of their first 4-songs Ep, they landed on Snap!! Records x, the Spanish label dedicated to international powerpop (the Speedways, the Reflectors, More Kicks...). A label that should open a few gates to them. We’ll follow that carefully !
Vous ne la sentez pas, vous, cette effervescence dans nos provinces françaises? Il y flotte en ce moment comme un petit air d'ivresse très rock'n'roll. Tous ces groupes, tapant dans le punk-77, la power-pop, le garage-punk et le post-punk, qui surgissent partout en même temps, semblent annonciateur d'un beau renouveau de la scène punk française. Le (no-)futur nous le confirmera...
Du côté de Rennes, en Bretagne, le groupe Foodfight offre, lui, un séduisant mélange de mod-revival (Merton Parkas, Long Tall Shorty, the Cigarettes...) et de power-pop millésimé 79 (the Nerves, the Boys...), avec des mélodies très élégantes et en prime, un accent anglais parfait. Le combo ne débarque pas de nulle part, puisqu'on y retrouve des membres des Ready-Mades (soul-garage), Abuse (hardcore mélodique) et des Headliners (punk-Oi), sans oublier 103 Pogo, groupe rock'n'Oi dont la démo nous avait fait craquer au tout début des années 2000.
Pour la sortie de son premier Ep 4-titres, Foodfight a atterri sur Snap!! Records, label espagnol dédié à la power-pop internationale (the Speedways, the Reflectors, More Kicks...). Un label qui devrait donc leur ouvrir quelques portes. À suivre de très près.
MINI SKIRT / C.O.F.F.I.N - S/t Ep - Self Released - 2021 X
Check that front picture of the 7inch ! A six-pack, some dirty flip-flops and a bright sun - it looks like my daily life on Reunion Island ! - are for sure the best supports to deal with those two Aussie bands, featuring some greasy punkers playing with guts’n’balls !! But this doesn't prevent them from making a stand on political issues linked to the Aboriginal question, and paying respect to that people on the inner sleeve's notes.
Mini Skirt is a four-pieces band from Byron Bay, NSW.
Two years ago, the Untitled track, standing on the Born Bad 20th Anniversary compilation (Les Disques Mauvais Garçons) showed us a band that could easily handle with the sound of Cosmic Psychos as well as the one of Eddy Current Suppression Ring. A big, loud sound with a really pleasant Aussie postpunk side !
After a first album (the self-released Casino Lp, lately re-released in Europe by Erste Theke Tonträger), the tendency seems to prevail on these two new songs : the skinned-alive voice, coming straight from the guts of the screamo-singer sounds more aggressive, and the powerful wall of guitars, sharper on the fast-tempo song DIY Nightmare, remains highly emotional, with continuous high-tones notes, on the mid-tempo tune Bag Of Bones.
Mini Skirt earns a good place alongside the latest Last Quokka, Jackson Reid Briggs & the Heaters and Stiff Richards' records.
Talking about the crews embedded on Legless Records' ship… The four guys in C.O.F.F.I.N. are closely linked to the Melbourne label, as it released the second Lp of the band last year.
The sound ? C.O.F.F.I.N. - Children Of Finland Fighting In Norway, the name says it all, even if they're from Sydney ! - makes us travel in a world of highly punchy hard rock, trashy punk and sweaty pits. Think Black Sabbah, Motörhead... with a singer barking his lyrics. Special mention to the awesome song City Sun.
And don't forget to check back the surprising Buzzcocks-like guitar riff (it sounds like a fast version of Harmony In My Head !) on their terrific song Be Gone, put out in 2019 on Bargain Bin Records, the Chats’ label. The Australian punk scene seems to be a small world in a giant country. How the hell do they manage to have so many amazing bands ?
Non mais, regardez-moi la pochette de ce Ep ! Un pack de six, des savates-deux-doigts miteuses et un soleil radieux - on dirait une photo de notre quotidien réunionnais ! En tout cas, l'ambiance est bien posée pour aborder ces deux groupes australiens tapant dans le punk-rock gras, velu et 'burné'. On notera au passage que cela ne les empêche pas de prendre position en faveur des aborigènes (lire l'hommage rendu à ce peuple au dos de la pochette, en rapport avec la récente Déclaration d'Uluru).
Les quatre membres de Mini Skirt viennent de Byron Bay, NSW. Il y a deux ans, le titre Untitled, figurant sur la compilation Born Bad 20th Anniversary (Les Disques Mauvais Garçons), nous avait fait découvrir un groupe capable de s'approprier aussi bien le son des Cosmic Psychos que celui d'Eddy Current Suppression Ring. Du gros son, donc, mais avec quelques notes bien plaisantes de post-punk australien!
Après un premier album autoproduit, Casino, récemment réédité en Europe par Erste Theke Tonträger, la tendance semble donc se confirmer avec les deux nouveaux titres de la face Mini Skirt : la voix d'écorché vif, venant du fond des tripes, gagne en agressivité, les guitares s'articulent en un puissant mur de son, mêlant distorsion tranchante et mélodies claires, tandis que l'enchaînement continu de notes aiguës apporte ce caractère émotionnel propre au post-punk australien. La rythmique alterne rapidité (DIY Nightmare) et mid-tempo (Bag Of Bones). Avec tout cela, Mini Skirt mérite une bonne place aux côtés de Last Quokka, Jackson Reid Briggs & the Heaters et Stiff Richards.
En parlant des poulains de l'écurie Legless Records... Les quatre gars de C.O.F.F.I.N. sont, eux, étroitement liés au label de Melbourne (Legless Records a sorti le deuxième Lp du groupe l'année dernière). Le son ? C.O.F.F.I.N. - Children Of Finland Fighting In Norway, le nom en dit long sur leur musique, même si le groupe est de Sydney - mélange hard-rock pêchu et punk trashy. On pense à Black Sabbah, Motörhead et Turbonegro. Le chanteur aboie ses paroles et ça tabasse méchamment dans les pits moites de leurs concerts. Le clip vidéo du furieux City Sun en est la preuve. On en profitera au passage pour se ré-écouter le terrible morceau, Be Gone, sorti en 2019 sur Bargain Bin Records - le label des Chats - et son surprenant riff à la Buzzcocks (Harmony In My Head !).
La scène punk australienne semble être un monde si petit dans un pays proprement gigantesque. Comment diable font-ils pour avoir autant de groupes incroyables ?
SET-TOP BOX - Max Headroom Ep - POLACKS Rec. WEATHER VANE Rec. - 2021 X
There's another guy in Sydney who took advantage in the past lockdowns to record lots of lo-fi tunes ! The relentless and prolific Tee-Vee Repairmann (Gee Tee, Satanic Togas, RRC...) is back with his minimalist disco/synth-punk solo project, Set-Top Box. He already recorded, in just a few years, a few demo tapes, a split EP with RMFC on Goodbye Boozy Rec., and a first LP, released by Erste Theke Tonträger - the German label being once again in all the good plans.
His Max Headroom's Ep features four highly danceable songs with drum machine, weirdos computer games' sounds, synthesizers, smart guitar parts, and a distinctive lo-fi voice. It was co-released by the French label Polaks Records x (involved in the French editions of Vintage Crop, Lymes, Hooper Crescent, Basic Shapes, the Floaties...) and Weather Vane Records x (another Geelong's label).
En voilà un autre, d'australien (de Sydney plus précisément), qui semble avoir bien profité des confinements successifs pour enregistrer tout un tas de petites pépites lo-fi ! Le prolifique Ishka Meades, alias Tee-Vee Repairmann (Gee Tee, Satanic Togas, RRC...) revient avec son projet solo disco/synth-punk minimaliste Set-Top Box. En à peine quelques années, il a enregistré sous ce nom une poignée de démos, un split Ep avec RMFC (sur Goodbye Boozy Rec.), et un premier LP (sorti chez Erste Theke Tonträger - le label allemand se retrouve une fois de plus dans les meilleurs plans).
Max Headroom propose quatre morceaux très dansants, avec, en vrac, de la boîte à rythmes, des sons de jeux vidéo, des lignes de synthé weirdos, des merveilles de simplicité et d'intelligence à la guitare et une voix lo-fi caractérisée. Le Ep a été co-édité par le label français Polaks Records (impliqué dans les éditions françaises de Vintage Crop, Lymes, Hooper Crescent, Basic Shapes, the Floaties...) et Weather Vane Records (un autre label australien de Geelong).
MEN & HEALTH - Heroin On Reality TV Ep - LEVANDE BEGRAVD Rec - 2021 X
Shitty music for shitty people ! The inner sleeve's quotation warn the listeners that the three Danish & Spanish guys (& girl) in Men & Health (two guitarists, a bassist and a drum machine for the rhythm) don't seem to take life too seriously. The minimalist lyrics are spit in continuous loops and those damned stupid slogans remain in the head the whole day, thanks !
Five songs are laying on the vinyl. Right On! and Freezing Cold have that foolish, lo-fi post-punk sound that the Minneapolis Uranium Club and Vintage Crop used to have in their early years. Heroin On Reality TV and Planet Made Of You are two brilliant, jumpy, quirky garage punk songs - something close to the French Pierre & Bastien. The last ballad, Getting Up At Noon, left me quite puzzled.
The record was released by the Swedish label Levande Begravd x in Gothenburg (by the way, the band Kristen Resning also seems amazing!). Thanks to Tremendo Garaje x and his YouTube channel for the discovery of Men & Health. Digging further down to find some new nuggets is a never-ending, but so fascinating quest, that gives a real sense to life.
Shitty music for shitty people ! Voilà l'auditeur prévenu. Cette citation, légère, est glissée à l'intérieur de la pochette et rappelle que les deux Danois et l'Espagnole de Men & Health (deux guitares, une basse et une boîte à rythmes) ne prennent pas la vie trop au sérieux. Les paroles minimalistes et stupides - ces satanés slogans éructées en boucle, qui traînent dans la tête toute la journée (merci, hein!) - en sont une preuve supplémentaire.
On tient là quatre morceaux de choix. Right On! et Freezing Cold ont ce petit côté post-punk délicieusement lo-fi et 'eggy' qu'on adore chez Minneapolis Uranium Club ou le Vintage Crop des débuts. Heroin On Reality TV et Planet Made Of You sont deux morceaux de garage-punk, brillants, sautillants, avec de jolies notes d'excentricité, et qui sonnent un peu comme ceux de nos défunts Pierre & Bastien. On ne peut qu'adorer. La dernière ballade, Getting Up At Noon, m'a par contre laissé perplexe.
Le disque est sorti sur le label suédois Levande Begravd, de Göteborg (au passage, on écoutera les excellents Kristen Resning) On remerciera la chaîne YouTube Tremendo Garaje pour cette belle découverte des Men & Health. L'exploration du monde du garage-punk est une quête sans fin, mais reste tellement fascinante. Elle apporte un vrai sens à notre vie.
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